Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 26 jun 2025 17:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

No cure no pay nu bij wet verboden
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Is no cure no pay wettelijk verbieden een goede ontwikkeling?
Ja
41%
 41%  [ 15 ]
Nee
47%
 47%  [ 17 ]
Weet ik niet
8%
 8%  [ 3 ]
Geen mening
2%
 2%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 36

Auteur Bericht
Eternity

BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben zeker tegenstander van no cure no pay, omdat in mijn ogen de advocaat daarmee het onafhankelijk van zijn client zijn ondermijnt.

Ik ben, net als mijn confreres en collega's, gebonden aan de Gedragsregels voor de Advocatuur, waar ook in staat dat wij geen zaken zullen verdedigen die wij in rechte niet geloven juist te zijn. (Strafrecht uitgezonderd).

Dat betekent dat de vraag of ik een zaak wel of niet aanneem op dat principe wordt bekeken. Zinloos procederen moet niet worden gedaan en hoort ook niet bij een goede uitoefening van het beroep.

Als de zaak een kleine kans van slagen heeft breng ik ook meestal een negatief procesadvies uit, omdat er dan hoge kosten op de loer liggen tegen een geringe (of geen) winst.

Op het Jonge Balie Congres (congres voor alle advocaten (veelal beginnende) dat onlangs in Amsterdam werd gehouden door de Nederlandse Orde van Advocaten, was het thema "Advocatuur: Betaalde Liefde?" en Wim Anker gaf daar een lezing : "U schuift, wij draaien, of juist niet?". Hierin gaf hij ook aan dat de advocaat onafhankelijk moet opereren, hetgeen impliceert dat hij geen persoonlijk belang heeft bij de kwestie. Winst of verlies hoort voor de advocaat (behalve gevoelsmatig) weinig uit te maken.

Uit het bovenstaande mag blijken dat ik een wettelijk verbod op no cure no pay uitermate terecht vind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eternity schreef:
Ik ben zeker tegenstander van no cure no pay, omdat in mijn ogen de advocaat daarmee het onafhankelijk van zijn client zijn ondermijnt.

Onafhankelijkheid van de cliënt lijkt me een sprookje, en niet eens een wenselijk sprookje. Als je de belangen van de cliënt vertegenwoordigt kun je toch niet zeggen dat je onafhankelijk bent? Voor het idee dat de belangen van het gilde van advocaten boven alles moet gaan, zie mijn opmerkingen hierboven.

Quote:
Ik ben, net als mijn confreres en collega's, gebonden aan de Gedragsregels voor de Advocatuur, waar ook in staat dat wij geen zaken zullen verdedigen die wij in rechte niet geloven juist te zijn. (Strafrecht uitgezonderd).

Dat betekent dat de vraag of ik een zaak wel of niet aanneem op dat principe wordt bekeken. Zinloos procederen moet niet worden gedaan en hoort ook niet bij een goede uitoefening van het beroep.

Hoe zou de mogelijkheid van "no cure no pay" bijdragen aan zinloos procederen? Waarom zou een advocaat die in eerste instantie een kansloze zaak verliest eerder geneigd zijn om door te procederen? Het kost hem alleen maar meer tijd=geld.

Ik denk dat het huidige "you pay, we don't care whether we cure" veel eerder tot nodeloos procederen uitnodigt!! Inderdaad verbieden de Gedragsregels dat. Die Gedragsregels zouden niet nodig zijn indien "no cure no pay" verplicht was. (Daar ben ik overigens ook geen voorstander van, het moet gewoon altijd mogelijk zijn om een advocaat te vinden voor een niet-manifest onredelijke procedure, ook als de HR ervoor "om" zou moeten gaan.)

Quote:
Als de zaak een kleine kans van slagen heeft breng ik ook meestal een negatief procesadvies uit, omdat er dan hoge kosten op de loer liggen tegen een geringe (of geen) winst.

En met no cure no pay zou je eerder geneigd zijn een positief procesadvies uit te brengen?

Het hele argument is m.i. gewoon fundamenteel onjuist.

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dít nu, buiten alle andere argumenten maar wél handelend en/of denkend vanuit de Gedragscode; heeft genoemde "kleine" kans van slagen geen Rechtsgrond in zich? Moet er dan eerst een garantie-bewijs worden afgegeven dat "het" niet te veel kost, en voor wie dan? Er wordt hier over het Recht gediscussiëerd. Indien men het "Recht" onder de vlag van kosten ten berde brengt is dit hoe dan ook fundamenteel onjuist.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk toch dat je wel anders piept als de advocaat je zijn rekening stuurt...

Een kleine kans is wèl een kans, inderdaad. Maar de cliënt moet dan de afweging maken en de beslissing nemen, lijkt me.
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar bij 'No Cure No Pay' zou die beslissing altijd positief zijn.
Nu zal de beslissing meestal negatief zijn omdat de cliënt meestal niet in staat is om zich een extra kostenpost te veroorloven.

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Maar bij 'No Cure No Pay' zou die beslissing altijd positief zijn.

Oh???

Quote:
Nu zal de beslissing meestal negatief zijn omdat de cliënt meestal niet in staat is om zich een extra kostenpost te veroorloven.

Leg eens uit, wie zou die kosten bij "no cure no pay" dragen? Waarom zou die persoon voor niets gaan werken?

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Een kleine kans is wèl een kans, inderdaad. Maar de cliënt moet dan de afweging maken en de beslissing nemen, lijkt me.

Voor de cliënt zal het ervan afhangen wat er tegenover die kleine kans staat. Als het om een groot bedrag gaat, dan kan het toch het proberen waard zijn. Andere mogelijkheid is wanneer het voor de cliënt een principe-kwestie betreft.

Een advocaat hoeft m.i. pas te weigeren wanneer procederen duidelijk een geval van misbruik van procedure zou zijn. Dat lijkt me niet snel het geval.

Michaelm

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Quote:

Leg eens uit, wie zou die kosten bij "no cure no pay" dragen? Waarom zou die persoon voor niets gaan werken?

De naam zegt het toch. No Cure No Pay.
De cliënt betaald dan toch alleen als het procederen succesvol is ?

BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
bona fides schreef:
Quote:

De naam zegt het toch. No Cure No Pay.
De cliënt betaald dan toch alleen als het procederen succesvol is ?

Daarom vroeg ik je: waarom zou de advocaat voor niets gaan werken?

Het antwoord is: dat doet hij natuurlijk niet.

Daarom is het argument dat "no cure no pay" tot nodeloos kansloos procederen zou leiden zo fundamenteel onjuist... Ongelooflijk dat de Commissie Advocatuur juist met zo'n drogreden komt. Zo kan ik ieder standpunt wel door de kamer krijgen.

Michaelm

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het ook niet juist dat het bij wet verboden is.
Maar zoals je zelf al zegt zal de advocaat dan waarschijnlijk wel zeggen dat het onmogelijk is als de kans echt te klein is maar zal er wel geprocedeerd worden als de advocaat denkt de kleine kans te kunnen vergulden.
Op die manier zal de cliënt dus van een last verlost worden omdat zijn beslissing dan meer geleid zal worden door de advocaat die in de zaak gelooft dan door het mogelijke verlies of het zelfs niet kunnen opbrengen van de kosten.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 9:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het oeft toch niet of-of te zijn? Ik kan me voorstellen dat zowel op no cure no pay basis als op betaalde basis wordt gewerkt of op basis van een combinatie van die twee.

Wat is er gebeurd met de contractsvrijheid?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wat is er gebeurd met de contractsvrijheid?

Bij gilden heeft zij nooit hoog in het vaandel gestaan.

BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het wordt mij allemaal een beetje wazig als ik al het vorige in ogenschouw neem. Ik zou het graag fundamenteel houden; wat is er mis met een advocaat welke zélf de strijd aangaat op basis van ncnp? Wanneer de cliënt dit niet wil, en dat zal soms voorkomen, houdt het op. Wanneer de advocaat wél een gaatje ziet en gaat daarvoor op eigen risico, wie kan dat verbieden en onder welke vlag? Het vermoeden rijst ook bij mij dat het hier gaat om vakbroeders/zusters welke allereerst hun inkomen veilig gesteld wensen te zien. Een andere reden kan ik niet bedenken, ook geen, of juist dán geen onnodige procedures te verwachten lijkt me.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2006 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zoek naar het precieze argument van de regering merk ik dat het niet draait om de angst dat "no cure no pay" zou leiden tot nodeloos procederen. Ik ben bang dat dit element een klein beetje een eigen leven is gaan leiden binnen deze thread, en als ik teruglees ben ik daar debet aan.

Het standpunt van het (vorige) kabinet vind je hier:
Quote:
Het kabinet vindt dat een goede beroepsuitoefening in de advocatuur niet samengaat met de methode van no cure, no pay. Bij deze methode betaalt de advocaat bij verlies de kosten van een procedure geheel of gedeeltelijk. Als de zaak wordt gewonnen, krijgt de advocaat een deel van de opbrengst. Advocaten krijgen zo een financieel belang bij de zaken die zij vertegenwoordigen.

Het risico bestaat hierdoor dat advocaten uitsluitend kansrijke zaken aannemen of zaken met een groot financieel belang.

Op zich geen slecht argument, maar waarom zou bij invoering van "no cure no pay" voor die minder kansrijke zaken het huidige tariefstelsel niet meer kunnen worden gebruikt?

Over de kwestie zijn al eerder kamervragen gesteld, zie in het bijzonder het antwoord op vraag 23. Men is bang dat bij "no cure no pay" advocaten eenvoudige zaken als "moeilijk" zouden presenteren, en dan snel naar een voor de cliënt niet al te gunstige schikking zouden afwentelen. Een valide argument, maar je kunt het ook omdraaien: in het huidige stelsel is het juist gunstig voor advocaten om hopeloze zaken als kansrijk af te spiegelen en schikkingen uit de weg te gaan, om zo de cliënt maar op hoge proceskosten te jagen. Mijns inziens valt of staat ieder tariefstelsel met de professionele integriteit van de advocaat.

Ik denk dat ik een paar maanden terug op het argument van nodeloos doorprocederen ben gekomen door in de EPI beschikking van de Europese Commissie te duiken (zie kamervraag 34) waarin een verbod op resultaatgerichte beloning voor Europese octrooigemachtigden werd toegestaan met het oog op het risico dat anders procedures voor het Europees Octrooibureau worden ingesteld niet op grond van de kwaliteiten van het octrooi, maar ingegeven door zuiver commerciële overwegingen van de gemachtigde. Dit argument gaat in "de economische en juridische context die eigen is aan het betrokken beroep" wellicht op (het zal vaak mogelijk zijn een zeer beperkt en daarmee voor de cliënt commercieel waardeloos octrooi te krijgen), maar lijkt me niet in het algemeen van toepassing op advocaten.

BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schrijft:

maar je kunt het ook omdraaien: in het huidige stelsel is het juist gunstig voor advocaten om hopeloze zaken als kansrijk af te spiegelen en schikkingen uit de weg te gaan, om zo de cliënt maar op hoge proceskosten te jagen.

Nu komen we tot de kern van de zaal lijkt mij. Bij ncnp ontvangt de raadsman/vrouw niets..... De adder onder het gras kan enkel zijn dat vooraf wordt overeengekomen dat de cliënt dus de (alle?) proceskosten draagt. Je kunt je afvragen hoe de raadsman/vrouw dit kostenplaatje t.a.v. de cliënt gaat invullen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds