Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 24 aug 2006 10:54 Onderwerp: Koeien op veemarkten ernstig mishandeld |
|
|
Zoals menigeen denk ik wel gemerkt zal hebben, zijn de misstanden die door de Stichting Dierenrechten/ROAR inzake ernstige dierenmishandeling op veemarkten in Leeuwarden en Utrecht breed uitgemeten onder de persaandacht geweest. Voor meer informatie en bijbehorend beeldmateriaal verwijs ik u naar de volgende site: www.stichtingdierenrecht.nl
N.a.v. deze nieuwsberichten hebben een aantal tweede kamerleden, namelijk: van Gent (GroenLinks), Waalkens (PvdA) en Van der Ham (D66) besloten om minister Veerman van LNV een aantal schriftelijke vragen voor te leggen. Hieronder een aantal van deze vragen:
Persbericht Groen Links
Quote: | De Tweede-Kamerleden Van Gent (GroenLinks), Waalkens (PvdA) en Van der Ham (D66) doen via schriftelijke vragen een dringend beroep op minister Veerman om het dierenleed te stoppen. Zij vragen om meer en betere controles van de Algemene Inspectiedienst. Ook moet er, op basis van de aangifte van Stichting Dierenrecht, een intensief straftrechtelijk onderzoek komen naar de marktmeesters en veehandelaren in Leeuwarden en Utrecht.
Vragen van de leden Van Gent (GroenLinks), Waalkens (PvdA) en Van der Ham (D66) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, ingediend 24 augustus 2006, over misstanden op veemarkten..........
2. Wat is uw oordeel over de door de stichting geconstateerde misstanden op de veemarkten, waaronder het schoppen en slaan van zieke en oververmoeide dieren, het toedienen van elektroschokken en het verzuimen van het melken, voeren en water geven aan dieren gedurende lange tijd?
3. Sinds wanneer zijn de misstanden op de veemarkten bij uw ministerie en de AID bekend? Is het correct dat u al zeker anderhalf jaar hiervan op de hoogte bent, zoals de Stichting Dierenrecht meldt?..............
6. Gaat u zich inspannen om de in de aangifte geformuleerde overtredingen van de Gezondheids- en Welzijnswet Dieren en het Besluit Dierenvervoer tot op de bodem te laten uitzoeken? |
Als reactie op ondermeer deze vragen zei minister Veerman onder andere het volgende: Ik zal de dienst opdracht geven scherper te contoleren, veemarkkten moeten gedragslijnen hanteren.
Mevrouw Eugenie de Bordes, werkzaam bij de Faculteit Rechtsgeleeerdheid aan de UU waar zij de leerstoel Dier en Recht bekleedt zei over de nieuwsberichten en over de door Stichting Dierenrechten/ROAR naar buiten gebrachte beelden ondermeer het volgende: Hier is sprake van dierenmishandeling. Absoluut! Hier is echt sprake van dierenmishandeling. In de wet staat een artikel waarin in staat dat dit gewoon verboden is, en als er aangifte van gedaan zou worden dan zijn ze gewoon strafbaar. (Volgens haar zou er sprake zijn van overtreding van de volgende artikelen van de Gwwd: art. 36, 37, 40 en 60. Er staat op de gepleegde feiten een maximumgevangenisstraf van 2-3 jaar)
(Bron van quotes van Veerman en de Bordes: www.nosjournaal.nl)
M.i. Is het ten eerste van belang dat de aanklacht die tegen de veehandelaren, veetransporteurs en marktmeesters (en marktdirecteuren) van de veemarkten in kwestie loopt/gaat lopen doorgang vindt en dat er serieuze straffen aan de daders opgelegd gaan worden. Pas als duidelijk is (door het uitdelen van straffen) dat dergelijke misstanden in Nederland absoluut 'not done' zijn, worden er deuren geopend welke het makkelijker moet maken om andere dierenmishandelaars en -verwaarlozers juridisch aan te pakken.
De veehandelaren, marktmeesters en -directeuren spreken van incidenten en situaties die geen dagelijkse kost zijn. Ik vind het echter frapant dat bij de steekproeven die gedurende anderhalf jaar door de Stichting Dierenrechten/ROAR zijn genomen, er eigenlijk altijd misstanden werden waargenomen, en dat zelfs dikwijls dezelfde mensen zich schuldig maakten aan dierenmishandeling.
De wetgeving omtrent dierenwelzij e.d. is lang niet toereikend genoeg naar mijn mening. Enkele 'praktijkvoorbeelden:
Zo mag een voor dierenmishandeling en of -verwaarlozing veroordeeld en gestraft persoon, zonder enkele ommehaal gewoon weer dieren gaan houden, met dikwijls wederom alle gevolgen van dien.
Ook moet de bewijslast jegens een (vermeende) dierenmishandelaar/-verwaarlozer zeer zwaar zijn om ook daarwerkelijk tot een aanklacht tegen een dergelijk persoon te kunnen komen.
Zo worden stiekum gemaakte foto's op priveterrein van vermeende dierenmishandelaars/-verwaarlozers vaak als onrechtmatig verkregen bewijs aangemerkt daar de privacy van de verdachte geschonden zou zijn.
Vanuit mijn werk bij de dierenambulance kwamen ik en mijn collega's vrij regelmatig in contact met vermeende mishandelaars/verwaarlozers van dieren. Je kan als 'simpele vrijwilliger' niks betekenen voor het dier, aangezien iets dergelijks als een PV of een schriftelijke verklaring van je bevindingen door de politie eigenlijk nooit als voldoende reden wordt gezien om aktie te ondernemen. Daar komt nog bij dat je als medewerker een zwijgplicht hebt en daardoor moeilijk aangifte e.d. zou kunnen doen.
Veerman heeft het plan om de Gwwd 'om te gooien'. Ik ben echter van mening -zoals eerder op dit forum al gezegd- dat de Gwwd juist uitgebreidt zou moeten worden, en dat de verdere bestaande wetgeving aangepast zou moeten worden en wellicht meer gebundeld om meer duidelijkheden omtrent wat wel- en niet kan wat betreft het houden van dieren te scheppen.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Laatst aangepast door Gwenny op do 24 aug 2006 23:58, in totaal 7 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 24 aug 2006 11:58 Onderwerp: |
|
|
Hoort dit niet onder het kopje 'Dit is/was het nieuws' ? |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: do 24 aug 2006 13:05 Onderwerp: |
|
|
@suijkerbuijk: Ja, dat bericht past er ook onder. Ik word steeds gestoord in mijn schrijven dus lukt het nog niet om mijn bericht te completiseren. Verder komen er steeds meer berichten in de media los, waaronder reacties van officieren van justitie, en advocaten dus die wil ik er als het lukt ook in verwerken.
@voleto deo: Lijkt me niet, aangezien dit om een actualiteit gaat en niet om iets humoristisch of vreemds waar de pers melding van maakt. En aan de titel kan je lijkt mij al zien of het topic je boeit of niet, en boeit het je niet, lees dan niet en reageer dan ook niet.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 24 aug 2006 15:52 Onderwerp: |
|
|
Het is helaas ook helemaal geen nieuws .... dat gaat al jaren zo. Ik hoop echt dat de overheid zich eens wat sterker gaat maken voor dierenrechten. Maar ja, dat botst weer met allerlei economische belangen ...  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: do 24 aug 2006 17:16 Onderwerp: |
|
|
Gwenny wat wil je nu met je post voor juridische discussie op gang brengen? Vreemd dat je er maar niet aan toe komt om een fatsoenlijke post te doen. Als je gestoord wordt in je schrijven klik je dan wel eerst nog (prongelijk) op ok of zo? |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: do 24 aug 2006 17:32 Onderwerp: |
|
|
Inplaats van op 'voorbeeld' te klikken om te kijken hoe een hyperlink in het bericht stond klikte ik inderdaad op OK.
Het bericht is denk ik in de loop van de avond af (ik ben zo weg).
Edit: Vandaag besteedt het TV-programma twee vandaag aandacht aan het onderwerp waar dit topic over zou moeten gaan.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: do 24 aug 2006 23:26 Onderwerp: |
|
|
Zo beter?
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Pax et iustitia
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: vr 25 aug 2006 18:02 Onderwerp: |
|
|
Ook deze mensen hebben recht op een eerlijk proces.
Meer kan ik er niet van maken. _________________ Pecunia omnia vincit |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 25 aug 2006 19:05 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Daar komt nog bij dat je als medewerker een zwijgplicht hebt en daardoor moeilijk aangifte e.d. zou kunnen doen. |
Zwijgplicht ten opzichte van iedereen? En waarom zou je geen aangifte kunnen doen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: vr 25 aug 2006 21:04 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad zwijgplicht t.o.v. iedereen. Je mag ook niet alles wat je meemaakt met collega's bespreken die niet direct betrokken waren/zijn.
Het punt is dat anoniem aangifte doen erg moeilijk is. En om mijzelf, mijn omgeving en (collega's van) de dierenambulance niet in gevaar te brengen is het ook beter om niks te zeggen. In het gebied waar ik werkte kwam het al voor dat vernielingen en andersoortige bedreigingewn tegenover de ambulance en medewerkers geen uitzondering waren en helaas nog steeds geen uitzondering zijn.
We houden wel een zwarte lijst met dressen bij om confrontaties een tweede maal zo veel mogelijk te voorkomen.
Het komt ook voor dat de dierenambulance meldingen krijgt waar we alleen onder politiebegeleiding heen kunnen. Collega's konden in een situatie alleen hun werk doen toen zij in gezelschap van maar liefst acht agenten waren.
En zo kan ik nog tal van gevaarlijke situaties noemen waarbij het m.i. maar al te duidelijk is dat andere en vooral gerichtere en strengere wetgeving inzake dierenrecht noodzakelijk is.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 25 aug 2006 22:38 Onderwerp: |
|
|
Nog zo'n geval van iemand die niet echt weet wat respect voor dieren is: klik
Maar nou vraag ik me af:op grond van welk wetsartikel is deze meneer nou veroordeeld? 350 Sr is hier niet van toepassing, omdat het zijn eigen "goed"/dieren betreft. Ik heb geprobeerd via rechtspraak.nl nadere bijzonderheden te krijgen, maar helaas.....
Iemand enig idee? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: vr 25 aug 2006 23:23 Onderwerp: |
|
|
In de Gwwd staan naar mijn weten ook strafbepalingen. Ik lees het even door. Momentje.
Bij het houden en verzorgen van dieren is het namelijk zo dat je net als bij kinderen een zorg- en onderhoudsplicht hebt. Je bent als houder van het dier ook verantwoordelijk voor de daden van het dier (bijten, schoppen, krabben).
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 26 aug 2006 0:17 Onderwerp: |
|
|
Dat aansprakelijk zijn voor is iets civielrechtelijks, maar hier is sprake van een veroordeling door de politierechter. Wellicht kan dat op basis van de door jou genoemde wet. Daar ben ik dus wel nieuwsgierig naar. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: za 26 aug 2006 0:36 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 36
1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.
2. Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;
b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;
c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;
d. een hond als trekkracht gebruiken.
3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.
Artikel 37
Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.
Artikel 38
Bij algemene maatregel van bestuur worden voor bij die maatregel aangewezen categorieën van houders van dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren regelen gesteld omtrent de verzorging, voedering, drenking, behandeling en het africhten van dieren.
Artikel 39
Het is verboden dieren van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen soorten of categorieën van dieren van het ouderdier te scheiden voordat die dieren een bij die maatregel vastgestelde leeftijd hebben bereikt. |
Quote: | Hoofdstuk XI. Slotbepalingen
Artikel 121
[1.] Gedragingen in strijd met de voorschriften vastgesteld bij of krachtens de artikelen 36, eerste lid, 37, 40, 43, 61, eerste lid, en 73, tweede lid, zijn misdrijven.
2. Gedragingen in strijd met de voorschriften vastgesteld bij of krachtens de artikelen 33, 35, 36, derde lid, 41, eerste en tweede lid, 58, tweede lid, 61, tweede en derde lid, 62, 63 en 64 zijn overtredingen.
Artikel 122
1. Gedragingen in strijd met de voorschriften vastgesteld bij of krachtens de artikelen 36, eerste lid, 37, 40, 43, 61, eerste lid, en 73, tweede lid, worden gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2. Gedragingen in strijd met de voorschriften vastgesteld bij of krachtens de artikelen 33 en 35, voorzover deze gedragingen plaatsvinden anders dan in de uitoefening van een bedrijf waarop voorschriften gesteld op grond van artikel 45 van toepassing zijn, 36, derde lid, 41, eerste en tweede lid, 58, tweede lid, 61, tweede en derde lid, 62, 63 en 64 worden gestraft met een hechtenis van ten hoogste zes maanden of een geldboete van de derde categorie.
3. Indien een strafbaar feit als omschreven in artikel 62, tweede lid, of artikel 63, eerste lid, wordt gepleegd in verband met een paardenren of harddraverij met betrekking tot welke een totalisator als bedoeld in artikel 23, tweede lid, van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483) is georganiseerd, worden de ingevolge het tweede lid geldende strafmaxima met een derde verhoogd.
4. Indien een der misdrijven omschreven in artikel 36, eerste lid, en 37 in de uitoefening van beroep of bedrijf zijn gepleegd, kan een geldboete worden opgelegd van de naast hogere categorie.
Artikel 122a
Onze Minister zendt binnen drie jaar na de inwerkingtreding van de artikelen 91a tot en met 93a, alsmede de artikelen 95a tot en met 95e, aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten in de praktijk van het in die artikelen bepaalde.
Artikel 123
In hetgeen bij of krachtens de Visserijwet 1963 (Stb. 312) is of wordt voorzien, wordt niet voorzien krachtens deze wet.
Artikel 124
[Wijzigt de Veewet.]
Artikel 125
[Wijzigt de Wet op de economische delicten.]
Artikel 126 [Vervallen per 17-02-1999]
Artikel 127
[Wijzigt het Wetboek van Strafrecht.]
Artikel 128 [Vervallen per 01-07-1994]
Artikel 129
De volgende wetten worden ingetrokken:
a. de Paardenwet 1939 (Stb. 620);
b. de Bijenwet 1947 (Stb. H 13);
c. de Vogelziektenwet (Stb. 1949, J 585);
d. de Runderhorzelwet (Stb. 1953, 189);
e. de Wet tot wering van besmettelijke ziekten bij knaagdieren (Stb. 1953, 416);
f. de Nertsen-Ziektenwet (Stb. 1960, 102);
g. [dit onderdeel is nog niet in werking getreden;]
h. de Wet dierenvervoer (Stb. 1977, 338);
i. [dit onderdeel is nog niet in werking getreden.]
Artikel 130
1. Deze wet treedt in werking op een door Ons te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen van artikelen verschillend kan worden vastgesteld.
2. Het gestelde in artikel 41 is niet van toepassing ten aanzien van dieren die geboren zijn voor de eerste dag van de maand volgend op de datum van inwerkingtreding van dat artikel.
3. Ten aanzien van zaken betreffende overtredingen van ingevolge artikel 124 vervallen en ingevolge artikel 129 ingetrokken voorschriften die op het tijdstip van vervallen en intrekking bij de tot dat tijdstip bevoegde rechter aanhangig waren blijft deze rechter bevoegd. Ook in hoger beroep dat in de zaken bedoeld in de vorige volzin wordt ingesteld, blijft de rechter bevoegd die tot het daar bedoelde tijdstip bevoegd was van dat beroep kennis te nemen.
4. De in het derde lid bedoelde zaken worden, onverminderd artikel 1, tweede lid, van het Wetboek van Strafrecht, afgedaan volgens de tot het in het derde lid bedoelde tijdstip geldende regelen.
Artikel 131
Deze wet kan worden aangehaald als: Gezondheids- en welzijnswet voor dieren.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden. |
Dit is wat ik zo snel kon vinden.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|