|
Auteur |
Bericht |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: di 03 okt 2006 20:54 Onderwerp: Slaaf maken: rechtshandeling of niet? |
|
|
Stel, ik sluit een overeenkomst met B, inhoudende dat hij mijn slaaf wordt. Mij wordt gevraagd of dit een rechtshandeling is.
Uit art. 1:1 BW vloeit voort dat het objectieve recht iemand tot slaaf maken niet toestaat. kun je nu, wanneer het recht bepaalde rechtsgevolgen niet toestaat of wanneer niet voldaan is aan de formaliteitseisen van een rechtshandeling, nog wel spreken van een rechtshandeling, althans een nietige rechtshandeling? Of krijgt het beestje nu een andere naam?
Kan iemand mij hierover duidelijkheid verschaffen?
Thanks! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 03 okt 2006 21:48 Onderwerp: |
|
|
Deze rechtshandeling is inderdaad nietig, maar nog wel een rechtshandeling. Een nietige rechtshandeling heeft geen rechtsgevolg (en heeft nooit rechtsgevolg gehad). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 03 okt 2006 22:40 Onderwerp: |
|
|
Dan is het toch meer een feitelijke handeling of te betitelen als onwettige handeling? Je beoogt wel rechtsgevolg, maar ja .... strijd met en hij is dus nietig, hij is niet. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 03 okt 2006 23:10 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Dan is het toch meer een feitelijke handeling of te betitelen als onwettige handeling? Je beoogt wel rechtsgevolg, maar ja .... strijd met en hij is dus nietig, hij is niet. |
Op rechtsgevolg gericht is voldoende voor een rechtshandeling, het rechtsgevolg hoeft niet op te treden. Een feitelijke handeling is niet op rechtsgevolg gericht, maar kan toch rechtsgevolg hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 21:25 Onderwerp: |
|
|
Heb het vandaag even gevraagd aan mijn docent privaatrecht. Het is en blijft een rechtshandeling, omdat je wel rechtsgevolgen beoogde. Het feit dat die rechtsgevolgen niet door het recht worden erkend, doet daar niets aan af.
Bedankt voor de reacties. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 22:35 Onderwerp: |
|
|
Dank u voor de update. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|