|
Auteur |
Bericht |
jpdeboer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 02 okt 2006 15:53 Onderwerp: Wateroverlast, gemeente verantwoordelijk? |
|
|
Bij hevige regenval loopt onze straat onder water. Op het diepste punt bereikt het water een hoogte van ongeveer 50 cm. Resultaat is dat we (lees hele straat) bij hevige regenval altijd de auto moeten verplaatsen om problemen met de auto te voorkomen. Enkele maanden terug stond het water zelf nog iets hoger, waardoor het enkele huizen in de straat is binnengelopen. Ook kelders worden regelmatig tijdens de buien omgetoverd in een klein tijdelijk privé zwembad.
Aangezien er binnenkort een informatie avond is met de gemeente om dit probleem te bespreken, wil ik me graag voorbereiden en kijken welke mogelijkheden we als bewoners hebben. Hebben jullie nog tips mbt de verantwoordelijkheid van de gemeente?
alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 03 okt 2006 0:04 Onderwerp: |
|
|
Als de straat of riolering niet voldeed aan wat je ervan mocht verwachten, en hierdoor de waterschade is veroorzaakt, is de gemeente aansprakelijk uit hoofde van art 6:174 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jpdeboer
|
Geplaatst: di 03 okt 2006 0:37 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie!
Wel vreemd dat de huiseigenaren die waterschade hadden, dit zelf via hun verzekering moesten oplossen.
Wat betreft de overlast in de straat, waarbij geen schade ontstaat doordat wij de auto's tijdig verplaatsen, kan ik hier nog iets tegen doen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 03 okt 2006 0:53 Onderwerp: |
|
|
Als het zo hard regende dat je niet mocht verwachten dat de riolering het allemaal kon verwerken, dan is de gemeente weer niet aansprakelijk. Gezien de enorme buien in augustus en de hoge stand van het grondwater is dit niet geheel ondenkbaar.
Wat niet uitmaakt is of de gemeente wist of had moeten weten dat het riool bijvoorbeeld verstopt was.
Ik vind dit document van de gemeente Tilburg: Juridische positie gemeente bij wateroverlast/-schade. Deze gemeente wijst kennelijk al jaren iedere aansprakelijkheid af zonder dat gedupeerden hiertegen juridische procedures aanspannen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jpdeboer
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 23:04 Onderwerp: |
|
|
Ok, tnx voor je hulp!
Heb de informatie doorgegeven, zodra ze een reactie geven laat ik het nog wel even weten! |
|
|
|
 |
|