|
Auteur |
Bericht |
IngridL
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 19:57 Onderwerp: Op non-actief stelling door manager |
|
|
De manager van mijn partner heeft hem afgelopen week de toegang tot het pand ontzegd en hij heeft hier tegen geprotesteerd. De reden van de ontzegging is een meningsverschil over hoe overuren (25 uur achtereen gewerkt van zaterdag t/m zondag zonder pauzes, terwijl normaal alleen tijdens normale kantooruren wordt gewerkt) gecompenseerd zouden worden. Hierop hebben wij een aangetekende brief naar de werkgever gestuurd met het de mededeling dat hij door de op non-actief stelling niet in staat is om zijn overuren en resterende vakantiedag op te nemen (hij heeft per 1 november ontslag genomen) en daarom van de werkgever verwacht dat deze de uren uitbetaalt en hierover tevens vakantiegeld vergoed. Tevens hebben wij gemeld dat indien werkgever een andere mening is toegedaan, hij ons hiervan binnen drie dagen na ontvangst van de brief in kennis moet stellen. Wij hebben gesteld dat indien werkgever niet schriftelijk binnen drie dagen reageert, wij er vanuit gaan dat deze uren met de afrekening van eind oktober worden uitbetaald.
Vandaag belde de directeur van het bedrijf dat de manager niet gemachtigd is om hem op non-actief te stellen en dat hij van mijn partner verwacht dat hij maandag op het hoofdkantoor gaat werken (oorspronkelijke standplaats is op ongeveer 15 minuten reistijd van ons huis en het hoofdkantoor bevindt zich op ongeveer 2 uur reizen van ons huis). Hierop heeft mijn partner gezegd dat er eerst maar eens gesproken moet worden of hoe de overuren gecompenseerd moeten worden en dat dat naar zijn mening dan op de oorspronkelijk standplaats moet gebeuren. Dit weigert de werkgever echter.
Ter informatie: het betreft een functie in de ICT en werkgever heeft mijn partner voor ruim drie jaar vast gedetacheerd bij de opdrachtgever.
VRAAG:
In hoevere mag een algemeen manager (die de dagelijkse leiding heeft op de standplaats) een werknemer op non-actief stellen en in hoeverre staat de directeur dan in zijn recht om te zeggen dat mijn partner helemaal niet op non-actief staat en daarom (feitelijk als disciplinaire maatregel) stelt dat hij op het hoofdkantoor moet gaan werken?
VRAAG:
Hoeveel procent compensatie moet er gegeven worden als er van zaterdag ochtend 8h00 tot zondag ochtend 9h00 wordt gewerkt?
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op bovengenoemde. Alvast bedankt!!
IngridL |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 22:42 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat de werkgever bij zo'n conflict tussen werknemer en manager wel mag bepalen dat de werkgever in ieder geval voorlopig even op het hoofdkantoor moet werken. Het is toch maar voor even.
25 uur achtereen overwerken is volgens mij redelijk illegaal, zie de Arbeidstijdenwet. Afgezien daarvan lijkt de CAO me de plaats om de overwerkvergoedingsregeling te vinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
IngridL
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 17:13 Onderwerp: |
|
|
Op zijn arbeidsovereenkomst is geen CAO van toepassing. Wat is in zo'n geval een redelijk compensatie om van de werkgever te eisen?
Overigens is het zo dat de directeur van het bedrijf op de dag dat mijn partner door de manager de deur uit is gezet door de manager op de hoogte is gesteld dat hij mij partner de toegang tot het pand heeft ontzegd. Pas nadat mijn partner hem een aangetekende brief heeft gestuurd, reageert hij hier mondeling op. In de aangetekende brief stond heel duidelijk dat indien hij het niet eens was met het gestelde, hij mij partner daarvan schriftelijk op de hoogte moest stellen. De directeur deelt dood leuk mee, dat hij daar geen boodschap aan heeft. In hoevere moet je hier dan gehoor aan geven? De directeur wist al vier dagen voor het telefoongesprek dat hij op non-actief was gesteld en reageert pas op het moment dat er gedreigd wordt met een advocaat!
Is het niet zo de directeur accoord gaat met de op non-actief stelling doordat de directeur op de dag dat hij op non-actief is gesteld op de hoogte is gesteld van de op non-actief stelling? Of gaat die conclusie te ver? |
|
|
|
 |
|