Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 5:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

aangereden, politie weigert te komen, daders doorgereden
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
faya

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 03 okt 2006 13:21    Onderwerp: aangereden, politie weigert te komen, daders doorgereden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje,

Wij reden op de Ring in amsterdam, we werden aangereden en ik heb direct de politie gebeld met het verzoek langs te komen omdat we achter ze aan bleven reden, zij wilden niet komen en raadde ons aan naar het dichtsbijzijnde politiebureau te rijden, toch gevraagd om te komen en toen werden we gesommeerd om naar het politiebureau te komen. Ok goed, na eerst lang zoeken naar een politiebureau zijn we eerst maar naar huis gegaan en daar naar de politie gegaan om vervolgens te horen dat wij naar de politie in amsterdam moesten gaan. Dit kan alleen op afspraak...

2 dagen later konden wij pas terecht en hebben aangifte gedaan. Nu weigert de verzekering ons te helpen omdat we geen rechtsbijstand hebben. Hebben jullie enig idee hoe wij dit kunnen aanpakken? Als de politie ons direct te hulp was geschoten hadden wij het schadeforumlier in kunnen vullen en was er nu niets aan de hand geweest. Graag jullie mening hier over, bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 03 okt 2006 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu weigert de verzekering ons te helpen omdat we geen rechtsbijstand hebben.

Als je auto all-risk verzekert was, dan moet je verzekering gewoon uitbetalen. Is dat niet het geval, dan zul je degene die je heeft aangereden aansprakelijk moeten stellen voor je schade (waarbij je waarschijnlijk inderdaad rechtsbijstand kunt gebruiken).

Als de andere partij gewoon is doorgereden (wat ik uit de verhaal opmaak), zul je niet veel meer informatie over die partij hebben dan een kenteken. Je zult eerst meer info nodig hebben voor je iets kunt doen.

Maakt de politie er nog werk van?
faya

BerichtGeplaatst: di 03 okt 2006 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je snelle reactie. Het is inmiddels 1,5 week geleden. Ik heb wel het kenteken van die fransoos (ook dat nog ja) en de politie zegt er werk van te maken maar we horen niets. We hebben zelfs geen kopie aangifte mogen ontvangen. Enige die dat in zou mogen zien is de verzekeringsmaatschappij maar die weigert wat te doen omdat de auto niet all risk verzekerd is en wij geen rechtsbijstand verzekering hebben.

Is het enige wat ik kan doen afwachten of de politie die fransman, die natuurlijk allang in frankrijk zit, achterhaald?
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: di 03 okt 2006 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Is het enige wat ik kan doen afwachten of de politie die fransman, die natuurlijk allang in frankrijk zit, achterhaald?

Je zal die fransman moeten aanspreken voor je schade. Dat zal niet makkelijk zijn (lees: duur). Voor zover niet al in Frankrijk gedagvaard moet worden, zal toch zeker een vonnis daar geincasseerd moeten worden. En je zal eerst de identiteit van deze fransman moeten achterhalen. Daarbij is het maar de vraag of de politie er vaart achter zal zetten. De zaak is voor hen ook een stuk gecompliceerder nu het een buitenlander betreft (ze zullen het via de franse politie moeten regelen).

De vraag die zich al snel zal voordoen is of de kosten tegen de baten op zullen wegen. Hoe groot was je schade?
faya

BerichtGeplaatst: di 03 okt 2006 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:

De vraag die zich al snel zal voordoen is of de kosten tegen de baten op zullen wegen. Hoe groot was je schade?

Dat valt gelukkig mee. Zijn schade is groter. Ik denk dat het ongeveer 200 euro gaat kosten. Dus als ik alles tegen elkaar afweeg kan ik liever de zaak laten rusten. Helaas maar wat heb ik nou aan de politie? Het is niet anders maar het gaat wel een beetje om principe, nu heb ik het gevoel dat het loont om door te rijden.

Bedankt voor je reactie.
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 03 okt 2006 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ook een mogelijkheid is (als je het kenteken volledig) hebt) aangifte doen van "doorrijden na een ongeval" wat volgens mij ook een strafbaar feit is in Frankrijk. (Heb geen wetsartikel kunnen vinden vooralsnog).
Maar aangifte doen zal je natuurlijk alleen helpen als je schade groot genoeg is, uiteindelijk is dat een lange procedure.
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Wat ook een mogelijkheid is (als je het kenteken volledig) hebt) aangifte doen van "doorrijden na een ongeval" wat volgens mij ook een strafbaar feit is in Frankrijk. (Heb geen wetsartikel kunnen vinden vooralsnog).
Maar aangifte doen zal je natuurlijk alleen helpen als je schade groot genoeg is, uiteindelijk is dat een lange procedure.

Niet om de wijsneus uit te hangen, maar het betreft hier "verlaten van de plaats van het ongeval", artikel 7 WvW. Of het strafbaar is in Frankrijk is niet belangrijk omdat het misdrijf hier is gebeurt en de NL wet van toepassing is.

Overigens is het verloop van deze zaak niet normaal. De politie had gewoon moeten komen, tenzij er een grote calamiteit was of andere werkzaamheden met een hogere prioriteit.

Ik zou in jouw geval, nooit gedacht dat ík dat nog eens zou adviseren, ook eens wat moeite investeren in een klachtenbrief naar de politie in Rotterdam.

Het feit dat je aangifte moest doen in Amsterdam is overigens wel uit te leggen. Dit is het korps waar de opsporing plaats moet vinden en het zou niet in je eigen voordeel werken als de aangifte van het ene naar het andere korps zou moeten worden verstuurd.

Wat betreft het verhaal van Michaelm vind ik niet zozeer dat de politie steken heeft laten vallen. Je belt zelf pas als je aan het bedrijf bent, dan is het logisch dat men zegt dat je aan het bureau aangifte moet komen doen omdat er kennelijk niemand meer op de plaats van het ongeval is en het kenteken van de bus bekend is. De busschauffeur na zo'n tijd nog laten blazen heeft inderdaad geen zin.
Vraag is of er een proces verbaal opgemaakt had moeten worden voor art. 7 WvW. Kennelijk heeft men redenen gehad dit niet te doen. Mogelijk was dit niet handig, mogelijk juist wel, daar kan ik niet over oordelen.

Je suggereert in mijn ogen dat er een relatie of zoiets tussen politie en buschauffeurs zou zijn? Die link kan ik in de verste verte niet leggen.

Dat je je geld pas na vier maanden had heeft natuurlijk niks met de politie te maken.

Moderatie: het 'verhaal van Michaelm' vindt je
hier
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 1:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou er ook niet op tegen zijn als het verhaal van Michaelm naar een andere thread wordt verplaatst, het werkt hier echt verwarrend.

JBA schreef:
Niet om de wijsneus uit te hangen, maar het betreft hier "verlaten van de plaats van het ongeval", artikel 7 WvW. Of het strafbaar is in Frankrijk is niet belangrijk omdat het misdrijf hier is gebeurt en de NL wet van toepassing is.

Voor de toepasselijkheid van het Franse strafrecht op de persoon die zich nu in Frankrijk bevindt, kan het wel van belang zijn of dit feit ook door de Franse wet strafbaar wordt gesteld. Dan zou aangifte in Frankrijk iets kunnen opleveren. Andersom kan een Nederlander voor zo'n feit begaan in Frankrijk in Nederland vervolgd worden op grond van art 5 Sr, omdat het om een misdrijf gaat (art 176 lid 3 juncto 178 lid 1 WVW), natuurlijk aangenomen dat dit feit ook in Frankrijk strafbaar is gesteld.

Of je via zo'n aangifte kans maakt de schade vergoed te krijgen is een interessante vraag Wink.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik zou er ook niet op tegen zijn als het verhaal van Michaelm naar een andere thread wordt verplaatst, het werkt hier echt verwarrend.

Zo gezegd, zo gedaan.

@ JBA, een deel van jouw antwoord op Michaels verhaal staat nog in deze thread, wellicht wil je dat herhalen in de nieuwe thread.
russel

Leeftijd: 63
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 07 okt 2006 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een tip voor in het vervolg, zeg dat je er met de tegenpartij er niet uit komt en dat het uit de hand dreigt te lopen. Dan komen ze nl wel altijd, moeten ze dan ook. Ter plekke zeg je desgevraagd dat het na je belletje rustig is geworden.

In Amsterdam regelt het aanrijdingen met alleen schade, hoeven ze ook niet voor te komen, alleen als ze assistentie moeten verlenen als er handgemeen kan ontstaan of als er letsel is. Wel handig om ze te laten komen, omdat ter plekke kan worden nagetrokken of beide partijen verzekerd zijn. Eenmaal ter plaatse moeten ze een aanrijdingsstaat opmaken, niet hun geliefde werk en vaak hebben ze er wel een paar per week te pakken, vandaar dat ze niet zo enthousiast reageren, maar als ze een aanrijdingsstaat op maken, trekken ze ook de partijen na op eventueel rijden zonder rijbewijs of onverzekerd rijden en dan sta je gewoon wat sterker.

Als je zelf geen rechtsbijstand hebt, moet je gewoon middels een brief de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de schade en dit naar de verzekering sturen van die tegenpartij.

Ik heb ook geen rechtsbijstand, heb ook een akkefietje gehad, maar achteraf valt het allemaal wel mee het zelf te moeten doen. Ik heb een goedkope verzekering en mijn eigen verzekering doet dus niente voor mij, zelfs niet eens een formulier doorsturen naar de verzekering van de tegenpartij.
russel

Leeftijd: 63
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 07 okt 2006 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verlaten plaats ongeval is alleen strafbaar als je je identiteit niet kenbaar hebt gemaakt en als je een slachtoffer in hulpeloze toestand achter laat.

Mocht je doorrijden na een aanrijding krijg je 24 uur de tijd je te melden bij de politie, mits je natuurlijk niet eerder bezoek van de hoge heren aan je deur krijgt, want dan ben je wel de sigaar.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds