Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 0:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Financiële bijdrage vader ?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaiG100

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 18:18    Onderwerp: Financiële bijdrage vader ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Een jaar of 5 terug zijn mijn ouders gescheiden.
Ik was toen 16 jaar oud en dus moest mijn vader alimentatie betalen, dit is ook netjes gebeurt.

Toen ik 18 werd verviel de alimentatie maar zat ik nog op school, dus moest hij alsnog een maandelijkse financiele bijdrage doen.
Dit werd door het IBG vastgesteld op 225 euro p/m, echter heeft hij nooit dit bedrag overgemaakt.
Hij betaalde maandelijks in het begin 60 euro en de laatste tijd 75 euro.
Is natuurlijk niet netjes van hem maar ja ik wil geen slechte relatie met mijn vader om geld.

Nu ben ik 21 geworden en gaat mn vader moeilijk doen.
Hij zegt dat hij niet meer verplicht is om een maandelijkse bijdrage te doen terwijl ik nog steeds schoolgaand ben.

Ik vindt zelf dat dit al het fatsoen te buiten gaat, en overweeg zelfs om contact te verbreken met hem.
Kom op zeg hij komt jaren weg met een bedrag dat veel lager is als dat wat vastgesteld is en nu gaat ie moeilijk doen.

Mijn vraag is dus kan ik als 21 jarige scholier een financiele bijdrage van hem eisen.

Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De onderhoudsplicht voor kinderen houdt op als die de leeftijd van 21 bereiken.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig met studiefinanciering is geregeld, maar vroeger werd je maandelijkse bedrag afgestemd op het inkomen van je ouders (en dus de bijdrage die zij konden leveren). Maar ja, v.w.b. dat deel moet de rest je maar even inlichten.
LeChat

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 9:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig met studiefinanciering is geregeld, maar vroeger werd je maandelijkse bedrag afgestemd op het inkomen van je ouders (en dus de bijdrage die zij konden leveren). Maar ja, v.w.b. dat deel moet de rest je maar even inlichten.

Dat is voor de aanvullende beurs nog steeds zo.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De onderhoudsplicht voor kinderen houdt op als die de leeftijd van 21 bereiken.

En is het dan echt konden leveren of moet het eigenlijk zijn moeten leveren. Heb ik me eigenlijk altijd al afgevraagd want ik heb vroegah gewoon gewerkt voor hetgeen ik extra wilde naast de studiefinanciering die ik kreeg (overigens geen slechte opvoeding gehad verder hoor...)
LeChat

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 9:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
En is het dan echt konden leveren of moet het eigenlijk zijn moeten leveren.

Het is kúnnen, niet 'moeten'. Zie ook de site v/d IB-groep.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Destijds heeft een aantal studenten overigens wel procedures gevoerd tegen "weigerachtige ouders".

cia76 schreef:
Heb ik me eigenlijk altijd al afgevraagd want ik heb vroegah gewoon gewerkt voor hetgeen ik extra wilde naast de studiefinanciering die ik kreeg (overigens geen slechte opvoeding gehad verder hoor...)
Lijkt me juist resultaat van een UITSTEKENDE opvoeding! Very Happy
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Destijds heeft een aantal studenten overigens wel procedures gevoerd tegen "weigerachtige ouders".

cia76 schreef:
Heb ik me eigenlijk altijd al afgevraagd want ik heb vroegah gewoon gewerkt voor hetgeen ik extra wilde naast de studiefinanciering die ik kreeg (overigens geen slechte opvoeding gehad verder hoor...)
Lijkt me juist resultaat van een UITSTEKENDE opvoeding! Very Happy

Resultaat kan dat nog niet zijn he... Wellicht bedoel je getuigen van?
DaiG100

Leeftijd: 39

BerichtGeplaatst: za 07 okt 2006 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik wijs word uit dit topic is dat mijn vader niet verplicht is om nog te betalen.
Maar dat het dus eerder een fatsoenskwestie gaat worden ?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 07 okt 2006 1:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, de ouderlijke bijdrage is slechts een "zwaarwegend advies" aan de ouders om dit bedrag in geld of in natura bij te dragen.

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sterker nog... hij hoeft nu niet meer te betalen... dat is een... maar ook jouw stelling dat hij jaren lang te weinig heeft betaald klopt niet... de ouderbijdrage van de IBG is geen verplichte bijdrage... slechts het bedrag dat hij aan alimentatie aan jou moest betalen was een verplicht bedrag.. dat bedrag is berekend op zijn draagkracht... het feit dat hij vrijwillig iets meer is gaan betalen was dus al aardig van hem.. dat was hij niet verplicht.... Tegenwoordig zijn er bij de IBG allerlei mogelijkheden voor studenten om indien een van beide ouders niet voldoende bij kan dragen of bij gaat dragen en er al alimentatie betaald wordt om extra bij te lenen zodat de studie toch betaald kan worden...

Je vader heeft dus gelijk.. en ook altijd gelijk gehad in zijn opstelling... zoals je zegt... het wordt dus een fatsoens kwestie.. zijn jij en hij in staat om dit onderling fatsoenlijk t eregelen is het natuurlijk mooi... maar ik denk wel dat je dan je opstelling iets zal moeten veranderen van goh pap fijn als je mee wil betalen ipv je hebt altijd al te weinig betaald... van mij zou je het met die opstelling ook niet krijgen...
D Error

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1:395a BW onderhoudplicht tot 21 jaar, door ouder
1:397 BW bij bepalen onderhoudsplicht wordt enerzijds
rekeninggehouden
met de behoeften van de tot onderhoudsgerechtigde en
anderzijds met de draagkracht van de tot uitkering verplichte
persoon.
1:401 BW rechterlijke uitspraak of overeenkomst kan later bij
rechterlijke
uitspraak worden gewijzigd of ingetrokken, wanneer zij indien
door wijziging van omstandigheden ophoudt aan de wettelijke
maatstaven te voldoen.

Mijn vraag: de alimentatie is 5 jaar geleden vastgesteld, is het mogelijk dat de rechter toen geen aandacht heeft geschonken aan de mogelijkheid dat je ging studeren. Waardoor niet alle belangen zijn opgenomen bij de belangenafweging. Tweede vraag zijn de financiele omstandigheden van je vader de afgelopen 5 jaren verbeterd, zodat zijn draagkracht is toegenomen, waardoor een andere uitslag van de belangenafweging gerechtvaardigd is.

Als het antwoord, ja is, kan je proberen om via rechterlijke uitspraak de oorspronkelijke uitspraak te wijzigen, waardoor je financiele bijdrage wordt verhoogd. Bij positieve uitslag heb je dan een vordering op je vader.

Of misken ik hier het een en ander?

IBG toetst je recht op een aanvullende beurs doormiddel van het gezamelijke inkomen van je ouders. Onder omstandigheden is het IBG nog wel eens bereid om te toesten naar het inkomen van een enkele ouder, wanneer de andere ouder niet wil bijdragen of veel te weinig bijdraagt. In dat geval kun je recht krijgen op een aanvullende beurs, met terugwerkende kracht!
LeChat

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

D Error schreef:
Mijn vraag: de alimentatie is 5 jaar geleden vastgesteld, is het mogelijk dat de rechter toen geen aandacht heeft geschonken aan de mogelijkheid dat je ging studeren. Waardoor niet alle belangen zijn opgenomen bij de belangenafweging.

Bij de vaststelling van *kinder*alimentatie wordt niet gekeken naar de behoefte v/d alimentatiegerechtigde (zoals bij partneralimentatie), maar legt de rechter het hoogste bedrag op dat de ouder, i.c. de vader, kan betalen gezien zijn draagkracht. Er wordt vanuit gegaan dat het kind p.d. behoeftig is, of hij/zij nu wel of niet gaat studeren.

De leeftijd (tot wanneer het kind recht heeft op alimentatie is gemaximeerd, ook dat is niet afhankelijk v/h al dan niet studeren.)

Quote:
Tweede vraag zijn de financiele omstandigheden van je vader de afgelopen 5 jaren verbeterd, zodat zijn draagkracht is toegenomen, waardoor een andere uitslag van de belangenafweging gerechtvaardigd is.

Als het antwoord, ja is, kan je proberen om via rechterlijke uitspraak de oorspronkelijke uitspraak te wijzigen, waardoor je financiele bijdrage wordt verhoogd. Bij positieve uitslag heb je dan een vordering op je vader.

Dan had belanghebbende -toen hij/zij nog recht had op kinderalimentatie- een herzieningsverzoek in moeten dienen, (wanneer hij gegronde redenen had om te denken dat de draagkracht van de vader substantieel hoger is geworden). Da's nu mosterd na de maaltijd...

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dan had belanghebbende -toen hij/zij nog recht had op kinderalimentatie- een herzieningsverzoek in moeten dienen, (wanneer hij gegronde redenen had om te denken dat de draagkracht van de vader substantieel hoger is geworden). Da's nu mosterd na de maaltijd...

Dat is waar ook, hij heeft nu geen belang meer.... zonde zeg!

Dat wordt dus in goed overleg met de vader, proberen de vergoeding nog even te laten doorgaan.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even in de rondte, de hardheidsclasule, bestaat dat nog?
LeChat

BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2006 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Artikel 11.5. Wet op de Studiefinanciering:

Hardheidsclausule
1. De IB-Groep kan voor bepaalde gevallen de wet buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang dat deze wet beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

2. Het eerste lid is niet van toepassing op:
a. het begrip partner,
b. het begrip vreemdeling,
c. artikel 1.8, en
d. artikel 3.4, vierde lid.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds