|
Auteur |
Bericht |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: vr 22 sep 2006 12:52 Onderwerp: ZIEK en VERLOF |
|
|
Neemt iemand verlof op tijdens ziekte dan vindt de verlofafgifte plaats over het aantal uren dat op dat moment wordt gewerkt. Geniet een zieke medewerker vakantie terwijl op dat moment geen werkzaamheden worden verricht dan wordt het aantal uren volgens arbeidsovereenkomst gewerkt had moeten worden als verlof afgeschreven.
Het opbouwen van verlof uitsluitend over de uren dat de zieke medewerker werkt is mijns inziens strijdig met de Wet. (Zie BW 7:635 lid 4).
Verlof afschrijven tijdens ziekte is mijns inziens in strijd met Burgerlijk Wetboek 7:636
Graag jullie mening
Laatst aangepast door Guillaume58 op vr 22 sep 2006 13:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 22 sep 2006 13:07 Onderwerp: Re: ZIEK en VERLOF |
|
|
Guillaume58 schreef: | Neemt iemand verlof op tijdens ziekte dan vindt de verlofafgifte plaats over het aantal uren dat op dat moment wordt gewerkt. Geniet een zieke medewerker vakantie terwijl op dat moment geen werkzaamheden worden verricht dan wordt het aantal uren volgens arbeidsovereenkomst gewerkt had moeten worden als verlof afgeschreven.
Het opbouwen van verlof uitsluitend over de uren dar de zieke medewerker werkt in mijns inziens strijdig met de Wet. (Zie BW 7:635 lid 4).
Verlof afschrijven tijdens ziekte is mijns inziens in strijd met Burgerlijk Wetboek 7:636
Graag jullie mening |
Hoewel ik het persoonlijk van de zotte vindt dat iemand op vakantie mag gaan en daar geen vakantiedagen voor kwijt is, is dat wel conform de wettelijke regeling.
Zo heb ik ooit eens meegemaakt dat iemand op vakantie ging naar Indonesië, zich na 1 dag ziek meldde en na drie weken terug kwam en verwachtte dat ik, op grond van het in Indonesië gekochte doktersbriefje, die dagen niet als verlof aan zou merken. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 22 sep 2006 13:45 Onderwerp: |
|
|
Het is toch een feit van algemene bekendheid dat men liggend in een hangmat onder de palmen in Indonesie al snel dood- en doodziek wordt? Flauw van jou hoor ...
 _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Guillaume58
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: ma 25 sep 2006 19:34 Onderwerp: |
|
|
Daar schiet ik dus helemaal niets mee op. Het gaat mij niet om persoonlijke gevoelens. Puur zakelijk. Hoe is het wettelijk geregeld. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 25 sep 2006 22:35 Onderwerp: |
|
|
Misschien kun je je introductie een beetje verduidelijken? Ik begrijp je eerste 2 zinnen niet:
Quote: | Neemt iemand verlof op tijdens ziekte dan vindt de verlofafgifte plaats over het aantal uren dat op dat moment wordt gewerkt. |
(als iemand ziek is, en ook nog eens verlof heeft, dan wordt er toch niet gewerkt?)
Quote: | Geniet een zieke medewerker vakantie terwijl op dat moment geen werkzaamheden worden verricht dan wordt het aantal uren volgens arbeidsovereenkomst gewerkt had moeten worden als verlof afgeschreven. |
(waarom zijn er geen werkzaamheden als volgens arbeidsovk moet worden gewerkt?) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 25 sep 2006 22:36 Onderwerp: |
|
|
Tijdens ziekte kun je toch helemaal geen verlof opnemen? Het verlof loopt in de tijd dat je arbeidsgeschikt bent.
Dat is immers ook het punt bij op vakantie gaan en tijdens je vakantie ziek worden: die dagen tellen dan niet meer als vakantie. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Guillaume58
|
Geplaatst: vr 29 sep 2006 19:51 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Misschien kun je je introductie een beetje verduidelijken? Ik begrijp je eerste 2 zinnen niet:
Quote: | Neemt iemand verlof op tijdens ziekte dan vindt de verlofafgifte plaats over het aantal uren dat op dat moment wordt gewerkt. |
(als iemand ziek is, en ook nog eens verlof heeft, dan wordt er toch niet gewerkt?)
Quote: | Geniet een zieke medewerker vakantie terwijl op dat moment geen werkzaamheden worden verricht dan wordt het aantal uren volgens arbeidsovereenkomst gewerkt had moeten worden als verlof afgeschreven. |
(waarom zijn er geen werkzaamheden als volgens arbeidsovk moet worden gewerkt?) |
Het gaat om het onderwerp verzuimvoorschriften. De eerste 2 regels komen uit dit verzuimreglement.
Het betreft hier werken op therapeutische basis. Bijvoorbeeld. Een verpleegkundige doet niet de zieken verzorgen op haar afdeling echter doet administratief werk, bijv. opschonen dossiers. Zij is dan 4 uur ziek en doet 4 uur ander werk. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 2:29 Onderwerp: |
|
|
Misschien kun je in het vervolg opletten dat je de juiste context erbij vermeldt. Zonder die aanvullende informatie kunnen wij echt niet raden welke richting je op wilt! We hebben alleen die 2 zinnen, en daar viel echt niets mee te doen zonder te weten dat het om een situatie als die verpleegkundige gaat.
Ok, dus iemand kan haar normale werk niet verrichten. Ze doet 4 uur (per dag) vervangend werk, 4 uur (per dag) heeft ze ziekteverlof.
De eerste zin zegt: als ze een vrije dag opneemt, kost het haar 4 uur verlof, en die andere 4 uur blijft ze gewoon ziek. Dat lijkt me in overeenstemming met art 7:636 lid 1 BW: het gedeelte van de dag dat ze wegens ziekte niet werkt (4 uur) kan niet worden aangemerkt als vakantie. De 4 uur die ze eigenlijk had gewerkt, maar waarvoor ze verlof neemt, mogen dus wel worden aangemerkt als vakantie.
De tweede zin (geniet...afgeschreven) begrijp ik nog steeds niet. Wellicht mist daar ook de context. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 7:19 Onderwerp: |
|
|
Bedeld wordt volgens mij dat de betreffende medewerker alleen maar over die 4 werkuren (in plaats van de normale 8 ) verlof opbouwt in zo'n periode van ziekte en therapeutisch werken) endat dat niet eerlijk zou zijn. Ik meende dat je altijd nog ziek bent als je therapeutisch werkt. Blijkbaar niet? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 9:25 Onderwerp: |
|
|
Guillaume58 schreef: | Daar schiet ik dus helemaal niets mee op. Het gaat mij niet om persoonlijke gevoelens. Puur zakelijk. Hoe is het wettelijk geregeld. |
Ik schreef toch al dat de wettelijke regeling is dat verlof tijdens ziekte niet van je vrije dagen af gaat ? |
|
|
|
 |
Guillaume58
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 10:56 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Bedeld wordt volgens mij dat de betreffende medewerker alleen maar over die 4 werkuren (in plaats van de normale verlof opbouwt in zo'n periode van ziekte en therapeutisch werken) endat dat niet eerlijk zou zijn. Ik meende dat je altijd nog ziek bent als je therapeutisch werkt. Blijkbaar niet? |
Je bent dus arbeidsongeschikt voor je eigen werk. Vervolgens geeft de werkgever, i.o.m. de bedrijfsarts, je ander werk om je zo bij het arbeidsproces te betrekken en wellicht te kijken of je überhaupt kunt werken. Therapeutisch werk dus. Je blijft dus in de ziekte wet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 13:30 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Bedeld wordt volgens mij dat de betreffende medewerker alleen maar over die 4 werkuren (in plaats van de normale verlof opbouwt in zo'n periode van ziekte en therapeutisch werken) endat dat niet eerlijk zou zijn. Ik meende dat je altijd nog ziek bent als je therapeutisch werkt. Blijkbaar niet? |
Dat gaat volgens mij niet over de 2e zin van oorspronkelijke vraag (wel over de derde). Als je therapeutisch werkt wordt dat voor de opbouw van verlof blijkbaar als deeltijdwerk gezien, art 7:635 lid 4 BW is in ieder geval redelijk duidelijk.
Er zit inderdaad wel iets vreemds in. Stel je hebt 2 halve banen en je hebt een aandoening waardoor je bij de ene baan kunt blijven werken, maar bij de andere je ziek moet melden. Dan bouw je bij beide banen gewoon het normale aantal vakantiedagen op. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Guillaume58
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 14:15 Onderwerp: |
|
|
Ingeval van ziekte geldt v.w.b. vakantiedagen BW 7:635 lid 4. BW 7:636 geeft aan dat in voorkomend geval de werknemer ermee instemt gedeelten van dagen kunnen worden aangemerkt als vakantiedagen. BW 7:637 lid 2 vermeld dat gedeelten van dagen waarop de werknemer ziek is niet als vakantie gelden.
Het staat en valt dus met het begrip therapeutisch werk. Mijns inziens blijft men gewoon op de ziekenlijst staan ook in het geval van therapeutisch werken. Een bedrijfsregeling waarin staat vermeld dat bij gedeeltelijk ziek, in voorkomend geval, vakantie moet worden genoten is n.m.m. in strijd met de Wet. |
|
|
|
 |
|