|
Auteur |
Bericht |
henkwimoranje
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 3
|
Geplaatst: za 23 sep 2006 13:54 Onderwerp: second opinion |
|
|
zijn er ergens kwaliteitscriteria geformuleerd ten aanzien van second opinions? |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 23 sep 2006 15:10 Onderwerp: |
|
|
Er zijn tal van gevallen waar een second opinion gewenst kan zijn. En ik kan niet uit uw bericht opmaken in welke branche, situatie enz. u een second opinion wenst. Athans daarover informatie wilt hebben.
Graag een iets specifieker geformuleerde vraagstelling.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
henkwimoranje
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 3
|
Geplaatst: zo 24 sep 2006 12:02 Onderwerp: |
|
|
Ik wil zelf geen second opninion aanvragen; ik vroeg slechts of er mbt. dit fenomeen ergens ooit iets van kwaliteitscriteria of zo, voor zijn geformuleerd. Ik denk dat de oorsprong van de second opinion een juridische is, vandaar dat ik de vraag hier heb geformuleerd. Waar moet een goede second opinion volgens de juristen (minimaal) aan voldoen? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 24 sep 2006 13:18 Onderwerp: |
|
|
Ik ga geen limitiatieve lijst proberen op te stellen hiervoor en ik heb er ook geen weet van of die misschien bestaat. Ik zou zeggen google-se.
Maar toch even een schot voor de boeg: onafhankelijkheid en deskundigheid lijkt me het belangrijkste om op te letten. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 24 sep 2006 19:12 Onderwerp: |
|
|
henkwimoranje schreef: | Ik denk dat de oorsprong van de second opinion een juridische is, vandaar dat ik de vraag hier heb geformuleerd. |
Waarom denk je dat? Ik denk dat de oorsprong eerder ligt in de menselijke eigenschap een mededeling die niet is zoals je hem graag zou zien door een ander te laten ontkrachten. Daarbij kun je denken aan meerdere deskundigenoordelen, van de mededeling dat je ongeneeslijk ziek bent tot het gevaarlijk zijn van een produkt. Het juridische zit hem er in dat het voor een aantal gevallen wettelijk geregeld is.Wat het lastiger maakt om er zo, zonder weet te hebben van de richting van de vraag, iets over te zeggen, behalve dan die al genoemde eigenschappen als onafhankelijkheid en deskundigheid.
Om een concreter antwoord te krijgen zul je dus de vraag moeten concretiseren.
En last, but certainly not least: juristen verzinnen die eisen niet, ze schrijven ze alleen maar netjes op of toetsen of aan de eisen voldaan is. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
henkwimoranje
|
Geplaatst: zo 24 sep 2006 19:39 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de second opinion een juridische "uitvinding" is; ik weet dat niet, ik veronderstel dat. Ik heb daar geen geldig argument voor. D.m.v. dit forum probeer ik te testen of iemand me in die veronderstelling beargumenteerd kan steunen, dan wel tegenspreken.
Een individuele suggestie tav. kwaliteitseisen tot nu toe zijn dan: "deskundigheid en onafhankelijkheid". |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 24 sep 2006 21:23 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat de uitdrukking "second opinion" uit de medische wereld komt. Eigenlijk vraag ik me af of deze term buiten de medische wereld wel gebruikt wordt.
Wat je ervan mag verwachten is dezelfde kwaliteit als van een "first opinion". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|