Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 14:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huis gekocht waar beslagen op blijken te rusten
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vindaloo

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 15:31    Onderwerp: Huis gekocht waar beslagen op blijken te rusten Reageer met quote Naar onder Naar boven

De auteur heeft het bericht verwijderd.

Laatst aangepast door vindaloo op ma 18 sep 2006 16:56, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Igor

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 19:09    Onderwerp: Fictieve casus?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Vindaloo,

Sorry, maar wat je hierboven hebt geschreven is onmogelijk en kan dan ook niet op werkelijkheid berusten.

Art 33 lid 2 Fw Gelegde beslagen vervallen; De inschrijving van een desbetreffende verklaring van de RC. Machtigt de bewaarder van de openbare registers tot doorhaling. Het beslag……………………………..

Mocht betrokkene failliet zijn dan liggen er geen beslag meer op de woning (zie bovenstaande) en is hij zelf (dus zonder curator) niet bevoegd tot het aangaan van een koopovereenkomst.

Het feit dat het hier om een separatist gaat zal ik onbesproken laten.

Igor
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:29    Onderwerp: Re: huis gekocht waar beslagen op blijken te rusten Reageer met quote Naar onder Naar boven

vindaloo schreef:
Hallo, ik zit met de volgende situatie:

Ik heb enkele weken geleden een huis gekocht via een gerenomeerde makelaar. Deze makelaar had voor de hypotheekhouder het huis te koop staan, dat leeg staat nadat de failliete eigenaar eruit is vertrokken. Ik heb een door beide partijen (de failliete eigenaar en ik) ondertekende koopovereenkomst waarin staat dat de woning vrij van beslagen en hypotheekrechten zal worden geleverd.

Echter hierna werd mij door de makelaar gemeld dat er meerdere beslagen op de woning blijken te rusten. Bij de onderhandelingen met de makelaar is nooit aangegeven dat er beslagen of andere beperkingen op het huis rusten, naar mijn idee wist de makelaar hier toen ook niet van af. Er is inmiddels meermaals contact geweest met de beslagleggers, echter 1 beslaglegger wil zijn beslag niet intrekken. De hypotheekhouder overweegt nu een executieveiling te gaan starten (dan vervallen alle beslagen). Er zijn al onderhandse biedingen gedaan, dus het ziet er naar uit dat een ander de veiling zal kunnen 'winnen'.

Ik heb intussen al een brief gestuurd aan de makelaar waarin ik de hele situatie uiteen heb gezet, als voorbereiding op deze situatie.
Wat zijn nu mijn rechten? Kan ik de makelaar aansprakelijk stellen dat hij onvoldoende onderzoek heeft gedaan en mij daardoor verkeerd heeft geinformeerd? Ik heb een getekende koopovereenkomst, kan ik hiermee iets in relatie tot de executieveiling? Wat raden jullie mij aan te doen?
Alvast erg bedankt.

Belangrijkste vraag: welke informatie heb je uit het kadaster over die beslagen ?
Bekijk de homepage
blackdiamond

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 1:04    Onderwerp: Re: huis gekocht waar beslagen op blijken te rusten Reageer met quote Naar onder Naar boven

vindaloo schreef:
Hallo, ik zit met de volgende situatie:

Ik heb enkele weken geleden een huis gekocht via een gerenomeerde makelaar. Deze makelaar had voor de hypotheekhouder het huis te koop staan, dat leeg staat nadat de failliete eigenaar eruit is vertrokken. Ik heb een door beide partijen (de failliete eigenaar en ik) ondertekende koopovereenkomst waarin staat dat de woning vrij van beslagen en hypotheekrechten zal worden geleverd.

Echter hierna werd mij door de makelaar gemeld dat er meerdere beslagen op de woning blijken te rusten. (...) Wat zijn nu mijn rechten? Kan ik de makelaar aansprakelijk stellen dat hij onvoldoende onderzoek heeft gedaan en mij daardoor verkeerd heeft geinformeerd? Alvast erg bedankt.

Ik denk dat dit de situatie is:
1. Er is ooit een oude eigenaar geweest van deze woning die veel schulden heeft.
2. Er is ten laste van die oude eigenaar beslag gelegd op de woning door meerdere beslagleggers
3. debiteur gaat ineens failliet.

Even een korte uitleg vanuit de praktijk. Zodra er beslag wordt gelegd op een woning dan wordt het beslag betekend aan de hypotheekhouder door de deurwaarder die het beslag heeft gelegd. Op grond van art. 509 jct 544 Rv kan de hypotheekhouder de executie van de beslagleggers overnemen. Dat de debiteur (de oude eigenaar dus) failliet is maakt niks uit want - die term kwam je al bij iemand anders tegen - de hypotheekhouder is separatist.

De hypotheekhouder (Abn Amro Bank NV of zo) schakelt een notaris in die vervolgens de woning gaat veilen. Ik heb niet de indruk dat jij op deze executieveiling hebt geboden dus er wordt een verlof gevraagd aan de voorzieningenrechter om de verkoop "onderhands" te mogen realiseren. Er BLIJFT sprake van een executieverkoop. Op een gegeven moment krijg jij de woning geleverd.

Na levering van een woning dat door een executieveiling wordt verkocht vindt er een zogenaamde "zuivering" plaats. Dat houdt in dat alle beslagen vervallen. Die zijn eigenlijk al vervallen vanwege het faillissement van de debiteur, oude eigenaar. Je vergeet (en misschien weet je het niet) dat het kadaster een zogenaamde negatief stelsel kent. Dit houdt in dat ondanks dat de beslagen door het faillissement en/of de zuivering na executieverkoop JURIDISCH zijn vervallen, ze bij het kadaster nog gewoon staan "geregistreerd". Met andere woorden: je kunt de makelaar niks maken want de beslagen zijn ten laste van de oude eigenaar opgeheven.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds