Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 9:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

copyright op fotos / of portret recht
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ellenaverson

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 21:50    Onderwerp: copyright op fotos / of portret recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb me aangemeld voor deze site omdat ik met een probleem zit, ik ben al jaren fan en maak wel eens fotos van concerten, vaak illegaal maar de artiest vond het niet erg ( ik zal hier geen naam noemen) verleden jaar heeft deze artiest een nieuwe site gekregen , een zogenaamde interactieve, en hij vroeg maak het de mooiste site en post je fotos aub in de gallery, nou zo gezegd zo gedaan, maar nu een jaar later, heeft ie het op zijn heupen en wil dat alle fans site verdwijnen
ook onze eigen fotos mogen we niet meer online hebben want hij heeft het portretrecht en wil ze niet op onze site hebben, maar de zelfde fotos heeft ie in zijn eigen gallery staan, en we mogen ze dus nu niet meer zelf gebruiken

veel zijn boos op me omdat ik wil dat ie ze dus ook uit zijn eigen gallery wil hebben

oh ze zeiden nog wel als je fotos hebt mag je ze altijd in de gallery pleuren

heb ik recht om dat te eisen is mijn vraag?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 21:54    Onderwerp: Re: copyright op fotos / of portret recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

ellenaverson schreef:
heb ik recht om dat te eisen is mijn vraag?

Ja, want jij bezit als maker van de foto's het auteursrecht op die foto's.

BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor het antwoord

ik heb nog een vraag

ik zie dat het uitgelekt is naar veel grote kranten(vooral in het buitenland), daarom heb ik nog een vraag, als ik het naar de spits en metro stuur of zo ( het news item) maag dat ook, ik ben namelijk behoorlijk pissed maar wil niet in de problemen komen
bona fides

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja hoor, met een news item mag je natuurlijk naar de pers stappen.

BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de antwoorden op het board, ik heb nu te horen gekregen dat ik dit zinnetje op mijn site moet zetten,
" Bryan Adams photos / likeness reproduced courtesy of Adams Communications. "
op zicht wil ik dat wel doen, maar betekend dit dat ik de copyright kwijt ben van die fotoś of blijft het gewoon bij het oude en veranderd er niets
bona fides

BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat zinnetje geeft alleen maar aan dat je toestemming hebt om het portret van deze meneer te gebruiken. Het is namelijk het portretrecht op grond waarvan hij je zou kunnen verbieden de foto's op internet te plaatsen.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2008 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het is namelijk het portretrecht op grond waarvan hij je zou kunnen verbieden de foto's op internet te plaatsen.

Misschien teveel offtopic, maar op de fotovakschool leert men aankomende fotografen dat beroemde mensen geen portretrecht meer hebben / dat men het portretrecht inlevert op het moment dat men beroemd is.

Dat zal wel niet zo zwart/wit zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat er een kern van waarheid inzit. Naaktfoto's of privefoto's zullen wel beschermd worden door portretrecht denk ik. Maar hoe zit dat met foto's van een artiest 'in functie'?

Weet iemand of hier uitspraken van zijn die duidelijke argumenten bevatten die algemeen toepasbaar zijn?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2008 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Annemarieke schreef:
Misschien teveel offtopic, maar op de fotovakschool leert men aankomende fotografen dat beroemde mensen geen portretrecht meer hebben / dat men het portretrecht inlevert op het moment dat men beroemd is.

Dat is dan fout. Juist mensen die hebben gewerkt voor hun beroemdheid en met hun beroemdheid geld verdienen, hebben een verzilverbaar portretrecht. Daarbij gaat het dus niet om privacybelang maar om het commerciële belang.

Een ander aspect van het portretrecht is het privacybelang. Daar zullen beroemde mensen misschien wat minder aanspraak op kunnen maken, maar het is niet zo dat beroemde mensen geen recht op privacy meer hebben.

In deze draad gaat het om het commerciële belang.

edit: zie HR 19 januari 1979, NJ 1979, 383, m.nt. L.W.H.
HR schreef:
Hoewel de wetgever bij de totstandkoming van de Auteurswet bij het gebruik van de woorden "een redelijk belang'' in art. 21 hoofdzakelijk gedacht moet hebben aan belangen van niet-financiele aard, kan, mede gezien de ontwikkeling in de maatschappelijke opvattingen dienaangaande, van een redelijk belang ook sprake zijn, wanneer de populariteit van geportretteerden, verworven in de uitoefening van hun beroep, van dien aard is, dat een commerciele exploitatie van die populariteit door enigerlei wijze van openbaarmaking van hun portretten mogelijk wordt. Het belang van de geportretteerden om dan in de voordelen van zulke exploitatie mee te kunnen delen door de openbaarmaking van hun portretten voor commerciele doeleinden niet te hoeven toelaten zonder daarvoor vergoeding te ontvangen, is een redelijk belang in de zin van art. 21.

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2008 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is voor foto's met vooral commerciële doeleinden. Voor vrije nieuwsgaring moet het portretrecht al snel wijken, tenzij het gaat om foto's die duidelijk de privacy schenden (EHRM Van Hannover). Zie je dus een BN'er op een gala, dan mag je die fotograferen want dat is (gossip)nieuws. Diezelfde BN'er in haar achtertuin fotograferen mag niet want dat is over het algemeen geen nieuws.

Arnoud
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2008 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Foto's van een beroemdheid in zijn achtertuin mag niet wegens het privacybelang.

Foto's van een beroemdheid die een concert geeft mag niet wegens het commerciële belang. Hier gaat het in deze draad over.

Bedoel je dat de beroemdheid niet kan optreden tegen foto's van een concert op een website als aan die website niets wordt verdiend? Ik ben er niet van overtuigd dat de beroemdheid bij de rechter geen bevel tot verwijdering kan krijgen. Ik denk dat hij dat wel kan.

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2008 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, wat ik bedoel is dat er sneller een beroep op de persvrijheid kan worden gedaan als het gaat om een bekende persoonlijkheid. Het commerciele portretrecht moet daar dan voor wijken. Natuurlijk moet de fotograaf/publicist wel dat beroep op de persvrijheid kunnen doen. Maar als het 8-uur journaal bv. een impressie van een concert laat zien, zal de artiest met zijn portretrecht echt nergens komen.
ellenaverson

BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2008 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt allemaal voor de antwoorden, Very Happy ik zelf heb besloten, om mijn foto pagina te sluiten, te veel gedoe vind ik het
allemaal,
ellenaverson

BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2008 3:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb nog een vraagje, als ik de pers schrijf en er ene orignineel mailtje bij doe mag ik dat mailtje er bij doen, in dat mailtje staat het een en ander over het onderwerp ( en natuurlijk wil de schrijver het niet, het is van het officiele bureao van die adams) , maar het staat niet bij vertrouwelijk of zo
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds