Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 18:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

inschakelen advoc. bij vorderingen zonder contract/afspraak
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mischa

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 22:05    Onderwerp: inschakelen advoc. bij vorderingen zonder contract/afspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi mensen.

Ik heb een vraag met betrekking op een persoonlijke situatie. Omdat van oorsprong niet Nederlands ben, ben ik met het Nederlandse recht niet goed bekend en hoop dus advies van jullie te kunnen krijgen.

De situatie is:
Mijn toenmalige verhuurder vroeg me of ik voor een vriend van haar enkele texten wilde vertalen. Ze zij dat hij (de schrijver) 8 Euro per bladzijde wilde betalen. Ik ging akkord en zij stuurde de teksten even via mail naar me op. Omdat ik toen ik het werk afgerond hat al naar een andere woning verhuisd was vond ik het makkelijker om de teksten direct naar de schrijver op te sturen (en niet eerst naar mijn verhuurder zodat zij ze verder kon opsturen). Hiervan ontving ik 10 Euro per bladzijde van hem.
Enkele weken daarna ontving ik een mail van mijn toenmalige verhuurder met het verzoek haar 2 Euro voor iedere vertaalde bladzijde die zij naar me opgestuurd hat te betalen (72 Euro in het geheel). Verder beweerde zij dat wij een afspraak hierover hadden. Ze zij echter nooit iets van een vergoeding voor de bemddeling van het werk tot die datum. Verder hebben wij ook geen contract opgemaakt omdat het allemaal heel inofficeel geregeld werd.
Nu blijft ze me mails schrijven en dreigt ermee dat ze een incassobureau wil inschakelen, zegt dat iedere rechter haar recht zal geven en daarmee dat ik mijn bijbaantje bij dit schrijver straks kwijt zal zijn. Ze heeft me zelfs al een zelf geschrevene rekening voor die "bemiddelingshonorarium" laten toekomen.
Omdat er nooit een afspraak over een bemiddelingshonorarium bestond zie ik echter geen reden om haar iets te betalen.

Mijn vraan aan jullie: Is het mogelijk dat zij zonder een contract of een afspraak over bemiddelingskosten een incassobureau inschakelt of me aanklaagt? Hoe kan ik nu het best reageren?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mischa
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook zonder een 'contract' kun je zo'n claim hard maken. Bijvoorbeeld door e-mails te overleggen waaruit blijkt dat

1. er een tussenpersoon was
2. jij 8 euro per pagina zou krijgen
3. jij 10 euro per pagina hebt gekregen
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 2:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat je het wat oneerlijk vindt dat de verhuurster zonder iets tegen jou of de schrijver daarover te zeggen, 2 euro per pagina voor zichzelf heeft geregeld. Jij denkt dat de schrijver 8 euro/pagina betaalt, hij denkt dat hij jou 10 euro/pagina betaalt. De verhuurster heeft een handelsgeest. Ik denk daar op zich weinig mee mis is, ik denk niet dat 20% provisie volstrekt onredelijk is.

Laten we eens kijken wat exact is afgesproken, en tussen wie. Het ligt voor de hand dat de volgende 2 afspraken zijn gemaakt:
- Jij en de verhuurster hebben afgesproken dat zij je pagina's mailt, die jij vertaald aan haar terugmailt tegen betaling van 8 euro/pagina.
- De verhuurster en de schrijver hebben afgesproken dat hij haar pagina's mailt, die zij vertaald aan hem terugmailt tegen betaling van 10 euro/pagina.

Jij bent je verplichting niet helemaal nagekomen, in die zin dat jij de vertaalde pagina's niet naar de verhuurster, maar naar de schrijver hebt gemaild. Je hebt gepresteerd aan de verkeerde persoon. Je verkeerde echter in de veronderstelling dat het in orde was om de vertaalde pagina's direct aan de schrijver ipv de verhuurster te mailen.

In de overeenkomst tussen de verhuurster en de schrijver, is er rechtsgeldig nagekomen aan de schrijver door "een derde" (namelijk jij). De schrijver is echter ook nagekomen aan de verkeerde persoon, hij heeft namelijk aan jou betaald ipv aan de verhuurster.

De schrijfster op haar beurt is zelf helemaal niets nagekomen, maar derden hebben dat voor haar gedaan. Zij is daarmee bevrijd van haar verplichtingen. Er is alleen dat verschil van 2 euro/pagina.

Als je nakomt aan de verkeerde persoon, is de hoofdregel dat je alsnog moet nakomen aan de goede persoon (en de betaling kunt terugvorderen van die verkeerde persoon). Volgens die regel kan de schrijver 2 euro van jou terugvorderen (op grond van onverschuldigde betaling), en kan de verhuurster die 2 euro van de schrijver vorderen.

Art 6:34 BW bepaalt echter dat, als uitzondering op die hoofdregel, de schuldenaar bevrijdend betaald (of gepresteerd) heeft wanneer hij op redelijke gronden mocht aannemen dat die andere persoon inningsbevoegd was. Nu wordt het van belang dat jij en de schrijver niet afwisten van het bemiddelingshonorarium. Het is niet duidelijk of dit betekent dat er sprake is van "op redelijke gronden", omdat dit sowieso geen eenvoudig criterium is, en bovendien alle andere omstandigheden ook een rol spelen.

Maar laten we even aannemen dat de schrijver op redelijke gronden mocht aannemen dat jij bevoegd was die 10 euro te ontvangen. Dan heeft de schrijver bevrijdend die 2 euro extra aan jou betaald, en heeft de verhuurster op grond van art 6:36 BW verhaal op jou, dwz ze kan die 2 euro/pagina van jou vorderen.

Er zijn dus eigenlijk 2 mogelijkheden, afhankelijk van dat "op redelijke gronden" criterium:
1. de verhuurster moet voor die 2 euro bij de schrijver aankloppen, hij bij jou, of
2. de verhuurster moet voor die 2 euro bij jou aankloppen.

Juridisch kan de zaak dus nog redelijk gecompliceerd zijn. Het lijkt me echter verstandig om die 2 euro per pagina die jij via de verhuurster hebt ontvangen (kennelijk 72 euro in totaal) maar aan de verhuurster te betalen. Uiteindelijk heeft ze er gewoon recht op.

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Laten we eens kijken wat exact is afgesproken, en tussen wie. Het ligt voor de hand dat de volgende 2 afspraken zijn gemaakt:
- Jij en de verhuurster hebben afgesproken dat zij je pagina's mailt, die jij vertaald aan haar terugmailt tegen betaling van 8 euro/pagina.
- De verhuurster en de schrijver hebben afgesproken dat hij haar pagina's mailt, die zij vertaald aan hem terugmailt tegen betaling van 10 euro/pagina.

Is dat zo? Mischa geeft aan dat de verhuurdster heeft aangegeven dat de schrijver € 8,00 per pagina wil betalen. De verhuurdster geeft dus aan uit naam van de schrijver te handelen. Over enige bemiddelingskosten is kennelijk niet gesproken.
De schrijver heeft er verder kennelijk geen problemen mee dat hij de vertaalde pagina's direct van Mischa ontvangt, en betaald hem daar € 10,-- per pagina voor. Ook de schrijver is zich kennelijk niet bewust dat er een afspraak is waarbij een deel van dat geld aan de verhuurdster toe zou moeten komen. Het staat de schrijver natuurlijk vrij de prijs per pagina van € 8,-- op te schroeven naar € 10,--.

Als de verhuurdster moet gaan bewijzen dat er een afspraak is dat zij € 2,00 per pagina als bemiddelingskosten mag rekenen, dan wordt dat nog moeilijk voor haar. De afspraak is alleen mondeling gegaan.

Ik zou de factuur voor het bemiddelingshonorarium schriftelijk betwisten (kopie van achterhouden voor dossier).

Een geschil over een bedrag van € 72,-- is de gang naar de rechter niet waard. Het laten betekenen van de dagvaarding is al € 74,-- ex btw. En de kosten van het geding haal je er in dit soort zaken nooit uit. Het lijkt mij dan ook niet dat dit tot een rechtszaak zal komen.
LeChat

Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me aan bij Suijkerbuijk: tot een rechtszaak zal het sowieso heus niet komen, en de stelling van de verhuurster is niet eenvoudig hard te maken. Ik begrijp dat er alleen facturen zijn van (ver) na de overeenkomst, maar niets waaruit blijkt dat de afspraak toentertijd ook daadwerkelijk gemaakt is, dat maakt de stelling v/d verhuurster niet geloofwaardiger.
Overigens: wéet de schrijver van dit geschil en zo ja, hoe reageert hij/wat is zijn standpunt m.b.t. een eventuele bemiddelingsovk?

BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Is dat zo? Mischa geeft aan dat de verhuurdster heeft aangegeven dat de schrijver € 8,00 per pagina wil betalen. De verhuurdster geeft dus aan uit naam van de schrijver te handelen. Over enige bemiddelingskosten is kennelijk niet gesproken.

Het is mij niet duidelijk dat de verhuurster uit naam van de schrijver handelde. Mischa geeft bijvoorbeeld wel aan dat het opsturen van de vertaalde pagina's via de verhuurster een duidelijke optie was (waar ze weliswaar niet voor heeft gekozen).

Misschien kan Mischa aan de hand van de verschillende e-mails en gemaakte afspraken op dit punt wat duidelijkheid verschaffen.

Er zit wel een element in dat op dwaling lijkt te duiden, maar gezien de verhouding 80/20 heb ik zelf de indruk dat Mischa ook zou hebben ingestemd als ze precies had geweten hoe de vork in de steel stak. Zonder die instemming zou ze namelijk helemaal niet in contact zijn gekomen met de schrijver. Dwaling lijkt me dan ook niet op te gaan.

Quote:
Als de verhuurdster moet gaan bewijzen dat er een afspraak is dat zij € 2,00 per pagina als bemiddelingskosten mag rekenen, dan wordt dat nog moeilijk voor haar. De afspraak is alleen mondeling gegaan.

Over de bemiddelingskosten is niets afgesproken, maar volgens mij is dat niet nodig als de gemaakte afspraken inderdaad zijn zoals ik aannam. Dan blijft er natuurlijk net zo goed de moeilijkheid voor de verhuurster om die afspraken te bewijzen. Ik weet niet of de verschillende e-mails hier duidelijkheid over scheppen.

Zoals ik het zie is er geen sprake van een echte bemiddelingsovereenkomst als in art 7:425 BW. De verhuurster heeft niet geholpen een overeenkomst tussen Mischa en de schrijver tot stand te brengen, maar fungeert middels twee overeenkomsten als de spil tussen beiden, zoals een winkelier zich bevindt tussen de consument en de fabrikant. Misschien zie ik dit verkeerd.

Quote:
Een geschil over een bedrag van € 72,-- is de gang naar de rechter niet waard. Het laten betekenen van de dagvaarding is al € 74,-- ex btw. En de kosten van het geding haal je er in dit soort zaken nooit uit. Het lijkt mij dan ook niet dat dit tot een rechtszaak zal komen.

Mee eens. Maar als vast zou komen te staan dat de verhuurster in haar recht staat zou ik persoonlijk wel betalen. Je weet nooit of je later nog direct of indirect (via de schrijver) met haar te doen krijgt, en bovendien heb je het contact met de schrijver aan haar te danken. Aan de andere kant zou ik in de positie van de verhuurster mijn voldoening al hebben gevonden in het bij elkaar brengen van de vertaalster en de schrijver, maar ik ben dan ook geen handelaar.

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar als vast zou komen te staan dat de verhuurster in haar recht staat zou ik persoonlijk wel betalen.

Maar om te bepalen of dat zo is, zou je de rechter in moeten schakelen, hetgeen waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Bovendien zal een rechter altijd de partijen tot een schikking proberen te bewegen, zodat er ook dan geen rechtsoordeel komt.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, inderdaad een ongelukkige formulering. Ik maak ervan "als het voor mijzelf duidelijk zou worden".

Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zag de situatie precies zo als Suijkerbuijk het uitgelegd had. Had ze maar op tijd op een eerlijke manier na een vergoeding voor de bemiddeling gevraagd zou dat helemaal geen probleem geweest zijn. Ik vindt het jammer dat ze ervoor gekozen heeft pas enkele maanden na de bemiddeling rekeningen te versturen waarin ze zich op afspraken betrekt die nooit bestonden zoals zij ze beschreven had.

Vervolgens dacht ik ook dat alleen maar de schrijver het geld terug mag vragen omdat mijn verhuurster zei dat de schrijver me 8 Euro wilde betalen. Ze zei nooit dat zij me wilde betalen, alleen maar dat ze me het geld (het geheele door de schrijver betaalde bedrag, volgens haar) laat toekomen.

Nou, ik vind het ook raar dat ze met een incassobureau en haar advocaat dreigt omdat er waarschijnlijk alleen maar meer kosten zullen ontstaan. Desondanks wilde ik toch graag weten hoe de situatie nu precies in elkaar zit omdat ze me mails blijft schtijven en met allerlei "consequenties" van haar kant dreigt.

Heel hartelijke dank voor jullie hulp!!!!!

Mischa
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds