|
Auteur |
Bericht |
fjk
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 02 sep 2006 14:03 Onderwerp: Verklaring geen prive gebruik auto |
|
|
Beste mensen,
Mijn werkgever wil mij een 'Verklaring geen prive-gebruik auto' van de belastingdienst laten ondertekenen.
Maar in de begeleidende tekst staat: Let op! U hoeft geen verklaring aan te vragen in de volgende situaties:
- U rijdt in een bestelauto die u buiten werktijd niet kunt gebruiken omdat die buiten werktijd op een afgesloten terrein staat
- U rijdt in een bestelauto waarvoor een schriftelijk verbod van uw werkgever op prive-gebruik geldt. Uw werkgever controleert dat en past een passende sanctie toe bij niet na-leving.
De eerste situatie is op mij van toepassing. Echter mijn werkgever wil mij toch die verklaring laten tekenen. Ik heb in een artikel van een accountant gelezen: "De “verklaring geen privé-gebruik” verschuift het risico van ten onrechte niet bijtellen van de werkgever opnieuw naar de werknemer, waardoor de discussie over het privé-gebruik door de Belastingdienst met uw werknemer wordt gevoerd.
De werknemer kan bij de Belastingdienst een verklaring geen privé-gebruik aanvragen indien hij meent dat hij aan de tegenbewijsregeling kan voldoen."
Waar bestaat die tegenbewijsregeling dan uit?
In dat zelfde artikel las ik:" Er hoeft ook niet te worden bijgeteld voor de bestelauto als u het privé-gebruik verbiedt. Deze auto kan dus wel voor woonwerkverkeer worden gebruikt. Het verbod moet schriftelijk worden vastgelegd, in de arbeidsovereenkomst of een reglement en bij de loonadministratie worden bewaard.
Deze uitzondering valt of staat bij het toezicht dat de werkgever houdt op de naleving van het verbod. De werkgever kan toezicht houden door het controleren van de kilometerstanden(dit is niet hetzelfde als een rittenadministratie), tijdstip van verkeersovertredingen, schades en tanken, of met de leasemaatschappij overeengekomen meldingen van het aantal gereden kilometers en verbruikte brandstof."
Deze situatie wil ik graag met mijn werkgever bespreken. Hoe zou die controle er dan precies uit moeten zien?
Bij voorbaat dank,
Frank |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 05 sep 2006 10:26 Onderwerp: |
|
|
De tegenbewijsregeling houdt in dat jíj, als werknemer, t.o.v. de Belastingdienst zult moeten kunnen bewijzen dat het privé-gebruik v.d. auto op kalenderjaarbasis maximaal 500 kilometer bedraagt.
Met een dergelijke verklaring is namelijk een maximum van 500 privé-km. per jaar toegestaan. De belastingdienst kan je op elk moment vragen om dit bewijs. Overigens kan de verklaring wel met terugwerkende kracht worden ingetrokken.
Voor de werkgever is het dus lekker makkelijk als jij (eventueel) voor het bewijs opdraait. Heb je al met hem besproken dat je onder die uitzondering valt? En zo ja, wat was zijn reactie?
Is dat woonwerkverkeer-verhaal (2e deel van je posting) verder wel op jou van toepassing dan? (Omdat je aangeeft dat de bestelauto na werktijd op een afgesloten terrein staat...) _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 05 sep 2006 22:44 Onderwerp: |
|
|
Die auto staat wel 's nachts op dat terrein, maar dat betekent natuurlijk nog niet meteen dat je hem overdag niet voor persoonlijke dingen mag/kunt gebruiken ....
Het lijkt mij niet zo ingewikkeld als je werkgever even het verbod op schrift zet (incl. een eventuele sanctie). Ik vind het in dit geval een beetje wonderlijk dat jij het risico zou moeten dragen, temeer omdat het om een bestelwagen gaat.
Waarom wil je werkgever het niet zo doen, dan? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 05 sep 2006 23:05 Onderwerp: |
|
|
Ik denk we vooral duidelijkheid moeten hebben over de vraag of de auto inderdaad buiten werktijd op afgesloten terrein staat. fjk is op dat punt niet zo heel duidelijk. Hij zegt wel "eerste situatie", maar begint dan over de controle door werkgever als in de "tweede situatie". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
fjk
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 sep 2006 15:21 Onderwerp: |
|
|
Bijna iedereen laat de bus op het terrein staan omdat ze 'm toch niet voor de deur kunnen/willen hebben. Ze wonen ook vlakbij het bedrijf. Ik zou wel met de bus naar huis willen. Dit dus bespreken met mijn werkgever. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 10 sep 2006 16:28 Onderwerp: |
|
|
Wanneer je de bus gebruikt om naar huis te rijden, bevind je je duidelijk niet meer in de eerste situatie. Dan heeft de werkgever dus de keuze tussen jou een "verklaring geen privé-gebruik auto" laten tekenen, of via een schrfitelijk verbod en controle af te dwingen dat je in privé geen gebruik maakt van de auto.
In het eerste geval komt de verantwoordelijk volledig bij jou te liggen. In het tweede geval is de werkgever tegenover de belastingdienst verantwoordelijk voor jouw gedrag. Ik kan me voorstellen dat de werkgever zich niet geroepen voelt om die verantwoordelijkheid te dragen. Uiteindelijk zal de controle die de werkgever moet uitoefenen er toch ook op neerkomen dat de werkgever jou verplicht een administratie van gereden kilometers bij te houden, en dan maakt het voor jou weinig verschil meer. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|