Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 23:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verklaring geen prive gebruik auto
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fjk

fjk

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 02 sep 2006 14:03    Onderwerp: Verklaring geen prive gebruik auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Mijn werkgever wil mij een 'Verklaring geen prive-gebruik auto' van de belastingdienst laten ondertekenen.
Maar in de begeleidende tekst staat: Let op! U hoeft geen verklaring aan te vragen in de volgende situaties:

- U rijdt in een bestelauto die u buiten werktijd niet kunt gebruiken omdat die buiten werktijd op een afgesloten terrein staat
- U rijdt in een bestelauto waarvoor een schriftelijk verbod van uw werkgever op prive-gebruik geldt. Uw werkgever controleert dat en past een passende sanctie toe bij niet na-leving.

De eerste situatie is op mij van toepassing. Echter mijn werkgever wil mij toch die verklaring laten tekenen. Ik heb in een artikel van een accountant gelezen: "De “verklaring geen privé-gebruik” verschuift het risico van ten onrechte niet bijtellen van de werkgever opnieuw naar de werknemer, waardoor de discussie over het privé-gebruik door de Belastingdienst met uw werknemer wordt gevoerd.
De werknemer kan bij de Belastingdienst een verklaring geen privé-gebruik aanvragen indien hij meent dat hij aan de tegenbewijsregeling kan voldoen."

Waar bestaat die tegenbewijsregeling dan uit?

In dat zelfde artikel las ik:" Er hoeft ook niet te worden bijgeteld voor de bestelauto als u het privé-gebruik verbiedt. Deze auto kan dus wel voor woonwerkverkeer worden gebruikt. Het verbod moet schriftelijk worden vastgelegd, in de arbeidsovereenkomst of een reglement en bij de loonadministratie worden bewaard.
Deze uitzondering valt of staat bij het toezicht dat de werkgever houdt op de naleving van het verbod. De werkgever kan toezicht houden door het controleren van de kilometerstanden(dit is niet hetzelfde als een rittenadministratie), tijdstip van verkeersovertredingen, schades en tanken, of met de leasemaatschappij overeengekomen meldingen van het aantal gereden kilometers en verbruikte brandstof."

Deze situatie wil ik graag met mijn werkgever bespreken. Hoe zou die controle er dan precies uit moeten zien?

Bij voorbaat dank,
Frank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De tegenbewijsregeling houdt in dat jíj, als werknemer, t.o.v. de Belastingdienst zult moeten kunnen bewijzen dat het privé-gebruik v.d. auto op kalenderjaarbasis maximaal 500 kilometer bedraagt.
Met een dergelijke verklaring is namelijk een maximum van 500 privé-km. per jaar toegestaan. De belastingdienst kan je op elk moment vragen om dit bewijs. Overigens kan de verklaring wel met terugwerkende kracht worden ingetrokken.
Voor de werkgever is het dus lekker makkelijk als jij (eventueel) voor het bewijs opdraait. Heb je al met hem besproken dat je onder die uitzondering valt? En zo ja, wat was zijn reactie?

Is dat woonwerkverkeer-verhaal (2e deel van je posting) verder wel op jou van toepassing dan? (Omdat je aangeeft dat de bestelauto na werktijd op een afgesloten terrein staat...)

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die auto staat wel 's nachts op dat terrein, maar dat betekent natuurlijk nog niet meteen dat je hem overdag niet voor persoonlijke dingen mag/kunt gebruiken .... Wink

Het lijkt mij niet zo ingewikkeld als je werkgever even het verbod op schrift zet (incl. een eventuele sanctie). Ik vind het in dit geval een beetje wonderlijk dat jij het risico zou moeten dragen, temeer omdat het om een bestelwagen gaat.

Waarom wil je werkgever het niet zo doen, dan?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 05 sep 2006 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk we vooral duidelijkheid moeten hebben over de vraag of de auto inderdaad buiten werktijd op afgesloten terrein staat. fjk is op dat punt niet zo heel duidelijk. Hij zegt wel "eerste situatie", maar begint dan over de controle door werkgever als in de "tweede situatie".

fjk

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bijna iedereen laat de bus op het terrein staan omdat ze 'm toch niet voor de deur kunnen/willen hebben. Ze wonen ook vlakbij het bedrijf. Ik zou wel met de bus naar huis willen. Dit dus bespreken met mijn werkgever.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je de bus gebruikt om naar huis te rijden, bevind je je duidelijk niet meer in de eerste situatie. Dan heeft de werkgever dus de keuze tussen jou een "verklaring geen privé-gebruik auto" laten tekenen, of via een schrfitelijk verbod en controle af te dwingen dat je in privé geen gebruik maakt van de auto.

In het eerste geval komt de verantwoordelijk volledig bij jou te liggen. In het tweede geval is de werkgever tegenover de belastingdienst verantwoordelijk voor jouw gedrag. Ik kan me voorstellen dat de werkgever zich niet geroepen voelt om die verantwoordelijkheid te dragen. Uiteindelijk zal de controle die de werkgever moet uitoefenen er toch ook op neerkomen dat de werkgever jou verplicht een administratie van gereden kilometers bij te houden, en dan maakt het voor jou weinig verschil meer.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds