|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 10 sep 2006 1:25 Onderwerp: |
|
|
In het algemeen zal het OM wel uitkijken dat geruchtmakende zaken niet op het overtreden van de redelijke termijn stuklopen. Overigens lees ik dat tegenwoordig slechts in extreme gevallen niet-ontvankelijk wordt verklaard en dat doorgaans wordt gekozen voor strafvermindering.
Maar stel dat het OM toch teveel zit te slapen (of het gewoon echt te druk heeft). Dan kan ik me inderdaad wel indenken dat de HR bij zo'n geruchtmakende zaak het niet aan zal durven om aan de vertraging grote consequenties te verbinden. Toch zal de HR m.i. hier voorzichtig in zijn, want met een mogelijke veroordeling door het Europese Hof staat de overheid alleen maar nog meer voor schut.
Dit doet me denken aan de misschien de meest geruchtmakende zaak van de laatste 10 jaar: Dutroux. Gezien het overdadige bewijs dat voorhanden was lijkt me dit niet echt een ingewikkelde zaak (ok, waren er medeplichtigen, maar dat kan toch ook later nog wel worden uitgezocht?). Toch duurde die zaak bijna 8 jaar. Het Belgische Hof van Cassatie heeft daar geen consequenties aan verbonden. Bij mijn weten heeft Dutroux geen klacht ingediend bij het EHRM. De advocaat van de tot 25 jaar veroordeelde Lelièvre echter wel, dus het kan nog interessant worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 10 sep 2006 8:20 Onderwerp: |
|
|
Het verschilt ook een beetje per land. Zo moet je maar liever in in Frankrijk voorlopig gehecht zijn, want het kan daar wel eens heel lang duren voordat de zaak in eerste aanleg behandeld wordt.
Verbaasde me gisteren ook nog over de termijn genoemd in een bericht in het NRC over de "terreuraanhoudingen" in diverse landen (en de vele spoedige vrijlatingen waarover dan weer niet wordt bericht. In de Britse zaak van augustus leek het er op dat de autoriteiten al helemaal op de hoogte waren en vrij veel onderbouwing hadden, maar nu vermeldt de krant dat het strafproces naar verwachting pas in de loop van 2008 begint. ..... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 10 sep 2006 22:41 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Het verschilt ook een beetje per land. Zo moet je maar liever in in Frankrijk voorlopig gehecht zijn... |
niet in Frankrijk bedoel je denk ik
tikSimone schreef: | Verbaasde me gisteren ook nog over de termijn genoemd in een bericht in het NRC over de "terreuraanhoudingen" in diverse landen (en de vele spoedige vrijlatingen waarover dan weer niet wordt bericht. In de Britse zaak van augustus leek het er op dat de autoriteiten al helemaal op de hoogte waren en vrij veel onderbouwing hadden, maar nu vermeldt de krant dat het strafproces naar verwachting pas in de loop van 2008 begint. ..... |
Terrorisme is voor het OM en politie een geschenk uit de hemel... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 10 sep 2006 22:49 Onderwerp: |
|
|
Het Verenigd Koninkrijk heeft het EVRM deels opgeschort via art 15 EVRM. Ik weet niet of art 6 EVRM daar ook onder valt, maar het zou me niet verbazen (art 15 laat het toe). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|