|
Auteur |
Bericht |
piotr
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 sep 2006 16:28 Onderwerp: recht van pad |
|
|
Ik heb een vraag waar ik niet uit kom
Ik ben eigenaar van een woning naast een boerderij
Naast mijn woning loopt een pad waar mijn buurman recht van pad heeft.
Dit is via de ruilverkaveling in 1969 zo geregeld, staat ook in de koopakte.
Ik meen dat men via de ruilverkaveling dit soort toestanden wilden vermijden en ieder zijn eigen oprit naar boerderij en woning heeft.
Wat ik nu vreemd vind is dat een boerenbedrijf met de wereld aan hectares grond over mijn grond moet om achter zijn bedrijf te komen.
Is het niet zo dat men zo snel mogelijk op zijn eigen grond moet zijn
Aangezien het pad ongeveer een meter vanuit mijn zijgevel loopt is dit i.v.m. trillingen en beschadigingen gevel zeer vervelend.
Het verkeer van en naar de boerderij wordt alleen maar zwaarder en groter, de tijd van paard en wagen en kleine tractor zoals in '69 zijn voorbij.
Ook kan ik nergens vinden hoe breed het pad wettelijk moet zijn.
Soms rijden er tractoren met dubbele banden die de gehele grasstrook vernielen naast het pad.
Is het juridisch ook mogelijk dat ik van dat recht van pad afkom.
Zoja hoe pak ik dit aan |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 09 sep 2006 18:46 Onderwerp: |
|
|
Je kunt alleen van het recht van pad af door het af te kopen, of door het erf van de buurman te kopen in welk geval de erfdienstbaarheid door vermenging ophoudt te bestaan.
Ik begrijp dat je overlast zo niet schade ondervindt door het gebruik dat de buurman van het pad maakt. Zou het mogelijk zijn om het pad, op jouw erf, te verplaatsen zodanig dat de overlast voor jou verdwijnt? Ik vermoed dat je de buurman dan kunt verplichten dit te accepteren zolang het voor hem geen nadelige gevolgen heeft. (En ik neem toch aan dat de buurman ook zo flauw niet is om daar moeilijk over te doen.)
Als dit geen oplossing is, dan is het misschien mogelijk om op grond van onrechtmatige daad je buurman te verbieden met zware tractoren zo vlak langs je huis te rijden. Ik heb geen idee of dit een kans maakt, misschien weet iemand anders hier meer vanaf... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|