|
Auteur |
Bericht |
g-licious
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 18:16 Onderwerp: Mag de belastingdienst zonder bewijs een aanslag doen? |
|
|
Ik heb een afkoop gedaan van een lijfrentepolis in 2004 (de inleg was in 1990). Het is mij nu niet bekend of ik in 1990 de inleg heb afgetrokken van mijn inkomsten. De belastingdienst legt mij nu zomaar een aanslag op omdat ik de afkoop in 2004 gedaan heb.
Ikzelf kan niet meer nakijken of ik die inleg gedaan heb, en de belastingdienst kan dat ook niet. Ze nemen zomaar aan dat dat wel is gebeurt. Als ik die aftrek nou niet van mijn inkomsten heb gedaan mogen ze mij volgens mij ook geen aanslag opleggen. Is dat juist?
Mag de belastingdienst zonder bewijs een aanslag doen? |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 18:27 Onderwerp: |
|
|
Je was 3 jaar oud toen je een inleg op een lijfrentepolis deed, en je was 17 toen je een afkoop van je lijfrentepolis deed.
Je moet toch minimaal 18 zijn (vanaf 16 machtiging ouder/voogd?) om vorenstaande uit te mogen voeren?
Verder is je niet duidelijk of je de inleg in 1990 hebt afgetrokken van je inkomsten. Kon je toen al lezen en schrijven, en wist je hoe je een belastingformulier moest invullen?
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 20 jul 2006 19:05 Onderwerp: |
|
|
Interessante vraag. Ik denk dat je als volgt moet redeneren: je had in 2004 die inkomsten. Over inkomsten moet je in beginsel belasting betalen. De belastingdienst mag je daarom aanslaan, tenzij jij kunt aantonen dat die inkomsten zijn vrijgesteld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Siego
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 96
|
Geplaatst: vr 21 jul 2006 0:34 Onderwerp: |
|
|
Ik zou ten eerste bezwaar maken en beweren dat je naar jou herinnering het niet had afgetrokken. Als de Belastingdienst niet schikt zou ik in beroep gaan (griffierecht 37 euro) en de rechter erover laten oordelen. Een simpele procedure kan je eventueel veel schelen. Vaak is het zo dat als de Belastingdienst niet kan bewijzen de rechter wel gehoor heeft voor je bezwaar. Het is de moeite wel waard lijkt me. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 22 jul 2006 10:38 Onderwerp: Re: Mag de belastingdienst zonder bewijs een aanslag doen? |
|
|
g-licious schreef: | Mag de belastingdienst zonder bewijs een aanslag doen? |
De belastingdienst is de enige instantie met vergaande bevoegdheden wat betreft 'bewijs'. Kortweg is het antwoord op je vraag: ja, dat mogen ze wel.
Bewijslast keert zich tegen jou in dit geval, dus jij bent degene die het tegendeel moet bewijzen van at de belastingdienst stelt. |
|
|
|
 |
Donkj02
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 aug 2006 15:02 Onderwerp: |
|
|
First things first
De aftrek is geen keuze. de vraag of in aftrek is gebracht is dus niet relevant.
Als de uitkering volgens de wet belast is, is ie dat.
" wie zich laat scheren moet stilzitten" |
|
|
|
 |
propedeusantRecht
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 sep 2006 20:39 Onderwerp: Belastingdienst... |
|
|
m
Ja, in de praktijk doen ze het wel...(Leuker kunnen we het niet maken...)
Groetjes,
propedeusantRecht. _________________ "Denken is zo buitengewoon vermoeiend dat velen de voorkeur geven aan oordelen."- Otto Weiss |
|
|
|
 |
|