Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 19:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

strafblad of niet?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommyknocker

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: do 03 sep 2009 19:51    Onderwerp: strafblad of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo allemaal,

ik heb een vraagje en na zoeken op het internet ben ik er nog steeds niet achter omdat ik iedere keer wat anders lees. Hier zal vast wel iemand weten die er verstand van heeft.

ik studeer op dit moment voor beveiliger en dan mag je uiteraard geen strafblaf hebben.
Toen ik 18 jaar oud was ben ik opgepakt voor baldadigheid. Ik heb toen +- 2 uur in de cel gezeten en daarna mocht ik naar huis. Ik hoefde niet voor de rechter te komen of iets dergelijks maar kreeg wel een boete van 130 euro.

Nu ben ik 21 jaar oud en is mijn vraag of ik een strafblad heb en dus niet als beveiliger aan de bak zal kunnen komen? ergens las ik ook dat als je een strafblad hebt dat die na 4 jaar vervalt indien je je goed hebt gedragen?

ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.

Mvg,

Tom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elmajimbe

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2009 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben niet helemaal zeker, maar ik geloof dat het zo zit:

Wat jij een 'strafblad' noemt zijn de gevens die worden opgenomen in het strafregister, politieregister en de Justitiele Documentatie.
Deze registers zijn puur voor intern justitieel gebruik, en worden niet met derden, zoals je werkgever, gedeeld.

Vaak zul je een 'Verklaring omtrent het gedrag' moeten overleggen. (Ook wel (foutief) bekend als 'verklaring van goed gedrag')
De Minister van Justitie geeft zulke verklaringen af, waarin de minister verklaart dat er geen bezwaren bestaan tegen de betrokkene voor het doel van de aanvraag van de verklaring.
Als de minister dat niet kan of wil verklaren, (bv voor pedofiel, die bij een kleuterschool wil werken) dan weigert hij om een verklaring omtrent het gedrag af te geven.
De minister bepaalt dus of er bepaalde veroordelingen in de weg staan.

De gegevens uit de registers worden verwijderd, in beginsel (met uitzonderingen) na 30 jaar voor misdrijven, en na 5 jaar m.b.t. overtredingen.

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2009 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover mij bekend geldt voor beveiligers een andere procedure dan de normale VOG. Beveiligers hebben een speciale pas en deze pas wordt pas verstrekt na een toetsing door een speciale afdeling van de politie. Ik weet niet hoe ver deze toetsing gaat, maar kan mij voorstellen dat dit incident nog geen reden is voor een weigering.
Nobility

Nobility

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2009 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Buiten VOG wil ik toevoegen dat je alleen een strafblad krijgt als je bent veroordeeld door de rechter.
elmajimbe

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2009 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nobility schreef:
Buiten VOG wil ik toevoegen dat je alleen een strafblad krijgt als je bent veroordeeld door de rechter.

Oh? En hoe zit het dan met een door de OvJ opgelegde strafbeschikking?

Sterker nog. Volgens Postbus 51:
Quote:
Wanneer u als verdachte van misdrijf wordt aangemerkt, vindt registratie plaats in de justitiële documentatie. U heeft dan een strafblad.

Bij overtredingen volgt registratie pas nadat er sprake is van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of een geldboete van meer dan 100 euro.
Niettemin lijkt me de informatie die op de site van Postbus 51 wordt verstrekt niet geheel juist.
Ik vraag me bijvoorbeeld af wat de betekenis is van: 'De termijn is ook tien jaar als u bent veroordeeld tot een geldboete van de derde of een hogere categorie'
Valt een veroordeling inzake art. 350 Sr tot een geldboete van 80 Euro, onder die bepaling?

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nobility schreef:

Dit is pertinente onzin. Ten eerste bestaat het strafblad niet meer: dat is overgegaan in "justitiele documentatie". Ten tweede wordt in die documentatie alles vastgelegd omtrent vervolgingsbeslissingen. Rechterlijke uitspraken, justitiele strafbeschikkingen maar ook transacties en seponeringen met de redenen voor seponering. Het kan dus heel goed zijn dat TS geen VOG krijgt op basis van zijn justitiele documentatie.

Als TS zekerheid wilt kan hij het beste het VOG gewoon aanvragen. Daarnaast kan TS zelf de documentatie inzien via www.justid.nl.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet onbelangrijk zijn de Beleidsregels VOG 2008.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds