Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 9:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurverlaging
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Skyfire

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 16:22    Onderwerp: Huurverlaging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte lezers,

Ik zit met een probleem, waar ik graag enige advisering bij zou gebruiken.
Op het moment huur ik een woning (1e verdieping van een apartementencomplex). Volgens het stelsel voor woning waardering voor de zelfstandige woonruimten, betaal ik ongeveer 200 euro in de maand te veel. Nu wil ik bij mijn verhuurder een verzoek voor huurverlaging indienen. Nu heb ik op internet gelezen dat dit verzoek er moet liggen binnen zes maand na aanvang van het nieuwe huurcontract. Dit is geweest op 25 September 2006. In principe zit ik dus nog in de gestelde termijn hiervoor. Ik wil dus ook deze week een dergelijk verzoek indienen.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe de verhurende partij hier over denkt, maar ik denk dat deze niet echt staat te springen akkoord te gaan met mijn voorstel tot huurverlaging. Dit zou betekenen dat de huurcommissie een uitspraak zal moeten doen en ze kunnen dan dus een verplichting opleggen aan de verhuurder. Nu heb ik begrepen dat bij een voorstel van datum wanneer de verlaagde huur in zou moeten gaan, je zes weken in acht moet nemen. Dus bijvoorbeeld vanaf vandaag 6 weken. Dat zou dan de datum voor de nieuwe huur moeten zijn. Echter, valt deze termijn buiten de 6 maanden voor verzoek tot huurverlaging. Ook zal bij een eventuele uitspraak van de huurcommissie (als de verhuurder niet met mijn voorstel akkoord gaat), de uitspraak buiten de zes maanden vallen.

Ook al is dit het geval, is de uitspraak van deze commissie dan nog wel bindend tegenover de verhuurder?

Een aanvullend probleem: In mijn apartement heb ik veelal geluidsoverlast van het aan de achterzijde gelegen café. Soms is het zo erg dat ik bijna mijn bed uit tril. Is dit een punt dat mee te nemen is in het voorstel tot huurverlaging, of staat dit hier los van?

En als laatste punt:
Ik heb begrepen dat in het bouwbestek enkele regels staan met betrekking tot lichtval en ventilatie van ruimten in het huis. De plek waar de slaapkamers zitten, daar zitten maar heel kleine ruimte, waardoor daglicht naar binnen valt. Dit betekent dus dat we voor een beetje licht in de kamers, altijd kunstlicht aan moeten hebben.

Daarnaast kunnen deze ramen alleen geopend worden door boven in het gat van het raam te klimmen. Dit kan niet zonder ladder, en betekend dus dat wanneer we ventileren willen (enige punt van frisse lucht in de kamer) we altijd de ramen open moeten zetten met een ladder.

Kunnen we eventueel hier iets mee en is dit een punt mee te nemen in de huurverlaging?

Alvast mijn hartelijke dank.

Christian
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zit je op het moment boven of onder de huursubsidiegrens? Uit mijn hoofd geldt die termijn van 6 maanden alleen wanneer je nu een geliberaliseerde prijs betaalt, en heb je slechts wat aan zo'n verzoek wanneer de huur op basis van het puntensysteem lager dan de grens uitkomt.

Het lijkt me dat het moment van indiening van je verzoek tot huurverlaging telt. De dag van uitspraak doet er zeker niet toe.

Wanneer de huurcommissie op een bedrag uitkomt lager dan de huursubsidiegrens, is de uitspraak bindend. De verhuurder kan wellicht wel in beroep bij de rechter (weet ik niet zeker).

Ik zou de geluidsoverlast en de slecht verlichte en geventileerde kamers zeker noemen.

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van het puntensysteem komt mijn huur uit op 500 euro in de maand. Dit is naar mijn weten onder de grens voor huursubsidie. (615 euro). Op het moment betaal ik 695 euro, dat zit er dus boven. Dat betekend even vlug concluderend dat het verzoek wat ik in wil dienen dus wel degelijk zin heeft. Dat zal mij dan 200 euro in de maand gaan schelen. Huursubsidie is bij mij echter niet van toepassing omdat mijn inkomen hier te hoog voor is.

Op basis van mijn inkomen + puntensysteem heb ik toch nog steeds recht op het indienen van een verlagingsverzoek?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om precies te zijn moet je een toets aanvangshuurprijs aanvragen dmv dit formulier. Zie hier wat VROM erover schrijft.

Huur je langer dan 6 maanden, dan gaat het via het indienen van een verzoek tot huurverlaging bij de verhuurder. Dit is voor zover ik weet zonder medewerking van de verhuurder kansloos wanneer eenmaal sprake is van een geliberaliseerde huurprijs. De toets aanvangshuurprijs is, als ik me niet vergis, wel bindend mits de prijs onder de huursubsidiegrens komt.

Inderdaad:
VROM schreef:
Als de huurprijs bij het aangaan van het huurcontract, boven een bepaald bedrag ligt, dan is de woonruimte geliberaliseerd en zijn het puntensysteem en de maximale huurprijsgrenzen niet van toepassing. In dit geval kan er geen beroep worden gedaan op de Huurcommissie. Wel kan de huurder de eerste zes maanden nadat een huurovereenkomst is ingegaan de huurprijs laten toetsen. Op grond van het puntensysteem wordt dan bepaald wat de maximale huurprijs is. Het kan gebeuren dat de Huurcommissie dan een maximale huurprijs vaststelt die onder de liberalisatiegrens ligt. In dat geval is de woonruimte niet meer geliberaliseerd.

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik ga het formulier voor de toetsing insturen. Daarin ga ik ook meenemen dat ventilatie en daglichtinval niet voldoende zijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds