Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 29 dec 2025 18:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

cao tentamen arbeidsrecht
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eriktheman

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 20:43    Onderwerp: cao tentamen arbeidsrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ff wat vragen arbeidsrecht aan het maken en ben beland bij cao.

ik heb hier een vraag met een antwoord alleen zit ik er een tijd na te kijken en begrijp het niet.

de casus is: X heeft een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd gesloten met een instelling voor maatschappelijk werk. Hij is niet lid van een vakbond. X heeft ontdekt dat hij minder loon krijgt dan de CAO voorschrijft in de functie die hij heeft. In zijn individuele arbeidsovereenkomst is niets vermeld over de cao.
Vraag: Is de werkgever verplicht de CAO-bepalingen na te leven ten opzichte van X, en kan X dit ook in rechte afdwingen en waarom (niet) ?

een deel van het antwoord is:
Hij kan proberen aan te tonen dat de verdere arbeidsvoorwaarden uit de CAO gewoon op hem worden toegepast, behalve met betrekking tot het loon. Dat daarover niets is afgesproken en dat de cao-arbeidsvoorwaarden feitelijk op hem worden toegepast, waardoor ze stilzwijgend deel uit zijn gaan maken van de arbeidsovk, inclusief het loon

Wie kan mij dit als hij zin+tijd heeft ff toelichten, groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat deel van het antwoord is nogal een noodoplossing, en bovendien niet gebaseerd op de gegevens uit de casus (er staat nergens dat de hele CAO minus de salarisschaal op hem wordt toegepast). Laten we dat stuk creativiteit dus maar even voor wat het is.

Of de werkgever verplicht is de CAO-bepalingen na te leven valt ook niet op te maken uit de gegevens. Er staat namelijk niet of de werkgever aangesloten is bij een werkgeversvereniging die partij is bij de CAO. Er staat niet of het om een bedrijfs-CAO gaat (zal wel niet... instelling voor maatschappelijk werk). Er staat niet of de CAO algemeen verbindend is verklaard.

Laten we aannemen dat de werkgever aangesloten is bij een werkgeversvereniging die partij is bij de CAO. Dan heeft de werkgever de plicht de CAO-bepalingen na te leven, maar alleen jegens een bij de CAO aangesloten vakbond. Niet jegens X, want X is ongebonden. Dus alleen als een vakbond erom vraagt, moet de werkgever X het CAO-loon uitbetalen.

X kan in rechte afdwingen dat zijn werkgever hem het CAO-loon betaalt door eerst lid te worden van de vakbond.

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 21:11    Onderwerp: ik zal ff het hele antwoord geven Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art 14 WCAO:
De werkgever die gebonden wordt door een cao is verplicht de cao-arbeidsvoorwaarden ook toe te passen op werknemers die niet gebonden zijn door deze cao. De werkgever is lid is van de CAO-partij dus zal hij de CAO moeten toepassen, immers de georganiseerde werkgever moet de CAO toepassen op alle (ongeorg. en georg.) personeelsleden in zijn instelling.
In de casus staat dat de CAO voorschrijft het betreft dus een gebonden werkgever. Verder is het gelet op de positie van deze instellingen ondenkbaar dat ze niet-georganiseerd zouden zijn. Uit de casus blijkt dat er sprake is van een gebonden werkgever.
X kan dit echter niet afdwingen, door een beroep te doen op het feit dat werkgever de verplichtingen voortvloeiend uit art 14 WCAO heeft geschonden omdat hij niet lid is van een vakbond die de CAO heeft afgesloten.
eriktheman

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

""Hij kan proberen aan te tonen dat de verdere arbeidsvoorwaarden uit de CAO gewoon op hem worden toegepast, behalve met betrekking tot het loon. Dat daarover niets is afgesproken en dat de cao-arbeidsvoorwaarden feitelijk op hem worden toegepast, waardoor ze stilzwijgend deel uit zijn gaan maken van de arbeidsovk, inclusief het loon
"""

Het probleem is dat deze vraag uit een oud tentamen komt, maar naar mijn inziens is de casus niet compleet idd en is het ""stilzwijgend"" deel uit maken van ongebonden wn in de cao mij een raadsel....
bona fides

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 21:48    Onderwerp: Re: ik zal ff het hele antwoord geven Reageer met quote Naar onder Naar boven

eriktheman schreef:
In de casus staat dat de CAO voorschrijft het betreft dus een gebonden werkgever.

De CAO schrijft voor, want daar is het een stel regels voor. Ik zie niet hoe daaruit volgt dat de werkgever gebonden is.

Quote:
Verder is het gelet op de positie van deze instellingen ondenkbaar dat ze niet-georganiseerd zouden zijn.

"Instelling voor maatschappelijk werk", dat kan van alles zijn. Als het ondenkbaar is dat zo'n instelling niet-georganiseerd zou zijn, dan is het waarschijnlijk ook ondenkbaar dat zo'n instelling minder dan het CAO-loon uitbetaalt. In ieder geval, als verwacht wordt dat je dit soort afleidingen produceert dan zou ik voor het tentamen maar uit het hoofd leren dat "een instelling voor maatschappelijk werk is altijd georganiseerd".

Als het een vaststaand feit is dat iedere instelling voor maatschappelijk werk georganiseerd is, waarom werd de CAO Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening dan op 13 februari 2007 algemeen verbindend verklaard?
Quote:
De CAO Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening is algemeen verbindend verklaard. Vanaf 13 februari jl. moeten alle werkgevers die vallen onder de werkingssfeer van de CAO deze toepassen. De werkgevers die lid zijn van de werkgeversorganisaties die betrokken waren bij het afsluiten van de CAO moesten dat al vanaf het begin van de looptijd (1 januari 2006). De CAO eindigt op 1 mei 2007.

Er zijn dus ook werkgevers die niet lid zijn, zou je denken. Think

Quote:
Uit de casus blijkt dat er sprake is van een gebonden werkgever.

Kan ik mij dus niet in vinden, tenzij er een stuk van de casus mist in je eerste bericht.

Quote:
X kan dit echter niet afdwingen, door een beroep te doen op het feit dat werkgever de verplichtingen voortvloeiend uit art 14 WCAO heeft geschonden omdat hij niet lid is van een vakbond die de CAO heeft afgesloten.

Klopt, dus X moet gewoon lid worden. Dat is bepaald kansrijker dan het fantasieargument uit het deel van het antwoord dat je in je 1e bericht weergeeft. Mij dunkt dat het feit dat hij minder dan het CAO-loon verdient toch zeker wel aantoont dat er geen "stilzwijgende" afspraak is dat de CAO van toepassing is. Het is misschien anders als in het verleden altijd CAO-conform is uitbetaald.

Overigens is lid worden misschien nog geen garantie voor succes: de CAO Welzijn is volgens het gequote stukje tekst op 1 mei 2007 geëindigd, en ik vraag me af of je als kersvers lid een beroep kunt doen op nawerking. Maar de tentamenvraag gaat daar natuurlijk niet over.

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

""Hij kan proberen aan te tonen dat de verdere arbeidsvoorwaarden uit de CAO gewoon op hem worden toegepast, behalve met betrekking tot het loon. Dat daarover niets is afgesproken en dat de cao-arbeidsvoorwaarden feitelijk op hem worden toegepast, waardoor ze stilzwijgend deel uit zijn gaan maken van de arbeidsovk, inclusief het loon
"""

ik zat overigens nog ff in mijn boek te kijken en hier staat het volgende:

''past de gebonden wg de cao-arbeidsvoorwaarden toe in zijn arbeidsverhouding met de ongebonden wn zonder dat deze zich daartegen verzet, dan kan dit gelden als stilzwijgende aanvaarding door deze laatste. alsdan gaan de vw door wilsovereenstemming en niet door artikel 14 deel uitmaken vd cao...

alleen ik kan me niet voorstellen dat er een wn is die zich hier niet tegen zal verzetten, als je loon minder wordt...

een cao kan een minimum/ standaard karakter hebben maar dit is in dit geval totaal niet vtp lijkt het...

bona fides

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als in het verleden de CAO steeds gevolgd is (dus inclusief loon), dan werkt het argument van een stilzwijgende afspraak dat de CAO van toepassing is op de arbeidsovk wel. Als dan plots van de CAO wordt afgeweken (bijv. bij inwerkingtreding van een nieuwe CAO), dan kan de werknemer zich op die stilzwijgende afspraak beroepen.

Maar in de casus zie ik dus geen aanwijzing dat de CAO in het verleden steeds is toegepast.

BerichtGeplaatst: di 03 jul 2007 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volgens mij is het hele antwoord niet compleet, nl diagonale werking komt er niet in terug wat mijn inziens wel belangrijk is. Maar ook het nog niet avv van de cao (indien dit niet is gebeurt) wat ik afleid uit de casus

erg raar tentamen...
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2007 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel de vraagstelling en beantwoording wat vaag zijn vind ik het niet héél erg onduidelijk.

Je zou in zo'n geval kunnen antwoorden in de trant van:

Wanneer de werkgever zich aan de CAO gebonden heeft kan deze werknemer formeel geen rechten aan die CAO ontlenen, omdat hij een artikel 14-werknemer is. Echter, hij kan wel proberen aan te tonen dat de verdere arbeidsvoorwaarden uit de CAO gewoon op hem worden toegepast, behalve met betrekking tot het loon. Hij zal dan stellen dat de cao-arbeidsvoorwaarden feitelijk op hem worden toegepast, waardoor ze stilzwijgend deel uit zijn gaan maken van de arbeidsovk. Dat zou dan ook voor het loon moeten gelden.
Het antwoord op de gestelde vraag wordt dan: nee, de werkgever is niet verplicht de CAO-bepalingen ten opzichte van X na te leven (X is immers geen lid van een vakbond die partij is bij deze CAO) en X kan dit op grond van zijn art 14 status niet in rechte afdwingen.

Zo zou ik de kerk een beetje in het midden proberen te houden Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2007 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Echter, hij kan wel proberen aan te tonen dat de verdere arbeidsvoorwaarden uit de CAO gewoon op hem worden toegepast, behalve met betrekking tot het loon. Hij zal dan stellen dat de cao-arbeidsvoorwaarden feitelijk op hem worden toegepast, (...)

Met de eerste bewering geef je al aan dat de tweede niet klopt. (Bovendien weten we niets over de overige voorwaarden.)

De persoon die de redenering heeft opgesteld moet m.i. hebben gedacht aan een situatie waarin in het verleden volledig CAO-conform werd gehandeld. Dat is de enige manier (die ik zie) waarop zo'n redenering kans gaat maken. (En uit de casus valt zoiets niet op te maken.)

Quote:
Het antwoord op de gestelde vraag wordt dan: nee, de werkgever is niet verplicht de CAO-bepalingen ten opzichte van X na te leven (X is immers geen lid van een vakbond die partij is bij deze CAO) en X kan dit op grond van zijn art 14 status niet in rechte afdwingen.

Je maakt hier volgens mij twee fouten.

Ten eerste is de (volgens aanname) georganiseerde werkgever wel verplicht de CAO-bepalingen tov X na te leven, of X nu vakbondslid is of niet, of X zich nu op de CAO kan beroepen of niet. Een vakbond kan de werkgever in rechte aan die verplichting (onder meer om aan X het CAO-loon te betalen) houden. (Er kan voor de werkgever een plicht zijn tov X, terwijl X geen actie heeft.)

Ten tweede, als je de voorgaande redenering over de stilzwijgendheid volgt (wat ik zelf niet doe, maar waarvoor jij een lans breekt), dan maakt de CAO stilzwijgend deel uit van de arbeidsovk en kan X zijn werkgever gewoon in rechte dwingen de CAO inclusief loonafspraak volledig na te leven. (In dit geval heeft X een actie.)

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 05 jul 2007 4:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft iemand hier de wet op de CAO goed nagelezen? Ik dacht 't niet.

Indien werkgever lid is van de werkgeversvereniging die de CAO heeft afgesloten is de werkgever gewoon gehouden de CAO na te leven. Ook ten opzichte van ongeorganiseerde werknemers. X kan de werkgever dus gewoon aan de CAO houden, of ie nou wel of geen lid is van een vakbond die partij is bij de CAO.

Correct is dat er werkgevers zijn die geen lid zijn van een werkgeversorganisatie. Soms valt zelfs te discussieëren onder welke CAO een werkgever valt (ik ken er één in deze sector die bij 3 CAO's onder te brengen zou zijn en derhalve ook liever een eigen 'CAO' wil).

Indien werkgever geen lid is van een werkgeversorganisatie die de CAO heef ondertekend is ie alleen gebonden indien de CAO algemeen verbindend is verklaard. In dat geval kan X, vakbondslid of niet, procederen wat ie wil, maar wordt de vordering afgewezen indien er geen AVV ligt.

Wat ook nog geregeld voorkomt is de situatie dat de CAO in de aovk van toepassing wordt verklaard. In dat geval maakt het niet uit of partijen lid zijn van een bij de CAO betrokken organisatie; de CAO is in dat geval van toepassing.

BerichtGeplaatst: do 05 jul 2007 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Heeft iemand hier de wet op de CAO goed nagelezen? Ik dacht 't niet.

Ik toch wel hoor Wink.

Quote:
Indien werkgever lid is van de werkgeversvereniging die de CAO heeft afgesloten is de werkgever gewoon gehouden de CAO na te leven. Ook ten opzichte van ongeorganiseerde werknemers.

Dit klopt.

Quote:
X kan de werkgever dus gewoon aan de CAO houden, of ie nou wel of geen lid is van een vakbond die partij is bij de CAO.

Dit klopt niet, tenzij de arbeidsovk bepaalt dat de CAO van toepassing is, of de CAO algemeen verbindend is verklaard.

De werkgever heeft wel een plicht tegenover X, maar X kan voor de rechter op die plicht geen beroep doen. "Artikel 14 Wet CAO is bewust eenzijdig ingericht: een verplichting van de werkgever zonder een daarmee corresponderend recht voor de werknemer.", zegt mijn boek. Zie HR 7 juni 1957, NJ 1957/527 (Suk/Brittannia).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds