Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 23:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afstand van rechten product bij project van school
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michelin

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 14:01    Onderwerp: Afstand van rechten product bij project van school Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben bezig met een onderzoek op school. We zijn bezig met een product op school met een potentieel commercieel succes. Nu gaan er geruchten dat je als je iets maakt in opdracht van de school, auteursrechten en dergelijke niet van toepassing zijn.

Voor zover ik weet hebben wij dan alleen de persoonlijke rechten, dit omdat je automatisch afstand zou doen van je rechten bij het onderteken van het aanmeldingsformulier voor de opleiding.

Hopelijk weet 1 van jullie de antwoord op mijn vraag: is dit waar? Hebben wij geen auteursrechten op iets dat we maken in opdracht van de school en kunnen wij ons alleen beroepen op het persoonlijk recht dat wij als makers hebben. Voor zover ik weet kun je namelijk nooit afstand doen van het persoonlijk recht verbonden aan de creatie.

Bijvoorbaat dank,
Michel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
D Error

Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uitvindingen gedaan tijdens het uitoefenen van werkzaamheden onder arbeidsovereenkomst of overeenkomst van opdracht, komen toe aan de werkgever.

Onderzoek gefinancierd door een onderwijsinstelling, de rechten komen dan de onderwijsinstelling toe, tenzij anders bedongen.

Wees aub wat specifieker over de omstandigheden waarin de uitvinding werd gedaan. Waar is het bedacht, was het een project van school, heeft de school deskundigheid geleverd, is er door de onderwijsinstelling gefinancierd, andere middelen ter beschikking gesteld voor het onderzoek, hebben jullie een ovk getekend, waarbij je uitdrukkelijk afstand deed van je recht?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

D Error schreef:
Uitvindingen gedaan tijdens het uitoefenen van werkzaamheden onder arbeidsovereenkomst of overeenkomst van opdracht, komen toe aan de werkgever.

Onderzoek gefinancierd door een onderwijsinstelling, de rechten komen dan de onderwijsinstelling toe, tenzij anders bedongen.

Deze tweede zin is een te ruime uitleg van de eerste. In het specifieke geval van een arbeidsovereenkomst gaat het auteursrecht zonder verdere afspraak inderdaad naar de werkgever. Daarbuiten niet. Het auteursrecht op een in opdracht gemaakt werk ligt bijvoorbeeld bij de persoon die de opdracht heeft uitgevoerd, niet bij de opdrachtgever (die het werk wel heeft gefinancierd).

Zonder een nadere bepaling ligt het auteursrecht m.i. bij de scholieren. Maar inderdaad is het voorstelbaar dat op enig moment een overeenkomst is gesloten. Wanneer dit een onderdeel was van het aanmeldingsformulier vraag ik me af of deze bepaling niet vernietigbaar is.

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is idd een project van school.
De school levert kennis en dergelijke maar naast het aanmeldings formulier is er niks anders ondertekend.

De kennis die geleverd is kun je alsvolgt interperteren.
Een leeraar bij ons op school heeft een eigen ideen bedrijf. Hij heeft een idee geleverd en daar uit voort kwam het project. Bij het idee moesten we zelf een thema bedenken. Dus de 8 projectgroepjes hebben 8 verschillende thema's op 1 idee.

Het is een bestaand bedrijf en als de concepten goed zijn wil hij er daadwerkelijk 1 uitkiezen. Hij heeft het over een vergoeding gehad voor ons maar als het echt aanslaat gaat hij er straks met de centen vandoor met "ons" project. Daar sprak ik hem dus opaan en hij stelde zelf dat je afstand van rechten doet op het aanmeldingsformulier. In mijn opleiding zit zelf ook rechten dus ik was ietswat verbaasd over de werkzijze.

Ik moet ook zeggen dat rechten niet mijn strekste punt is dus vandaar dat ik hier voor hulp kom. Ik schets het misschien ook wat dramatisch. Ben gewoon beetje nieuwsgierig en mee aan t voorbereiden voor als hij ons een oor aan naait. Plus ik leer er nog wat van dus het kan geen kwaad dacht ik zo.

Waardeer iig de antwoorden en als iets onduidelijk is zal ik dat aanvullen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De leraar gebruikt dus de "voorzieningen" (waaronder jullie) van de school voor zijn eigen bedrijf??
michelin

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hij is opdrachtgever, het bedrijf van de leraar is opdrachtgever en hij als leraar is consultant.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

michelin schreef:
naast het aanmeldings formulier is er niks anders ondertekend.

En bevat dit formulier een bepaling over intellectuele eigendomsrechten?

Quote:
Een leeraar bij ons op school heeft een eigen ideen bedrijf.
[...]
Het is een bestaand bedrijf en als de concepten goed zijn wil hij er daadwerkelijk 1 uitkiezen. Hij heeft het over een vergoeding gehad voor ons maar als het echt aanslaat gaat hij er straks met de centen vandoor met "ons" project.

Die leraar lijkt mij werknemer van de school, en zal dus in ieder geval dat auteursrecht niet hebben. Eén ding lijkt me duidelijk: of jullie, of de school is rechthebbende.

Quote:
hij is opdrachtgever, het bedrijf van de leraar is opdrachtgever en hij als leraar is consultant.

Nu wordt het verwarrend. Kun je precies de constructie aangeven? Wie betaalt wie, wie geeft wie opdracht?

Als de studenten in dienst zijn als werknemer bij zijn bedrijf, dan krijgt hij inderdaad het auteursrecht.
Als de studenten betaald stage lopen bij het bedrijf is het al minder duidelijk.
In alle andere gevallen ligt het auteursrecht m.i. in beginsel bij de studenten. Het komt slechts bij een ander wanneer de studenten daar voor hebben getekend. Wellicht via het aanmeldingsformulier bij de school (indien dat beding geldig is). In dat geval zou de school het auteursrecht weer moeten afstaan aan het bedrijf.

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de precieze constructie weet ik niet.

het bedrijf dient als opdrachtgever. De studenten worden op geen enkele manier betaald.

Of het bedrijf betaald word voor het leveren van de opdracht of dat het bedrijf de school betaald is mijn niet helemaal duidelijk. IIg voor zover bekend word niemand betaald.

Het aanmeldingsformulier is te bekijken op www.inholland.nl. Er staat niks over eigendomsrecht, ook niet in de toelichting.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is sowieso wel een interessant onderwerp om eens aan te zwengelen bij de schooldirectie, lijkt me. Want zoals je het beschrijft komt het over als: ik heb een bedrijf en voor het uitwerken van mijn ideeen maak ik gebruik van gratis werkkracht geleverd door leerlingen onder het motto"leuke onderwijsopdracht" en de hele constructie kost me niks (maar kan potentieel wel veel opleveren). En zo kun je je tijd ook nog eens dubbel laten betalen Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

michelin schreef:
Het aanmeldingsformulier is te bekijken op www.inholland.nl. Er staat niks over eigendomsrecht, ook niet in de toelichting.

Dus het auteursrecht blijft gewoon bij de studenten.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat toch om een product, wat heeft dat met auteursrecht te maken? Ik zou eerder denken aan een octrooi op zo'n nieuw product.

Auteursrecht krijg je voor teksten, films, muziek, dat soort werk. Ja, en voor industrieel ontwerp, vormgeving. Maar niet voor een concept of voor een nieuw product.

En als het om een nieuw product gaat, is de rijksoctrooiwet heel simpel: dat is van de uitvinder, behalve als die in dienst is bij een bedrijf of bij een onderwijsinstelling (art. 12). Studenten en leerlingen zijn niet in dienst bij hun school.

Als het nieuwe alleen zit in "het concept", dan rusten daar geen rechten op. Jammer voor Hilversum en RTL, maar concepten, ideeen en methoden zijn niet beschermbaar. Hooguit levert het een contractbreuk op als je een nog geheim concept onthult aan derden.

Is kort te omschrijven hoe concreet/technisch het idee is? Niet de details posten, want dan is het niet meer octrooieerbaar.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: di 17 okt 2006 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Als het nieuwe alleen zit in "het concept", dan rusten daar geen rechten op. Jammer voor Hilversum en RTL, maar concepten, ideeen en methoden zijn niet beschermbaar.

De concrete uitwerking van zo'n concept of idee kan weer wel auteursrechtelijk beschermd zijn. Maar zolang er niet echt sprake is van na-apen zal inbreuk niet snel worden aangenomen.

Quote:
En als het om een nieuw product gaat, is de rijksoctrooiwet heel simpel: dat is van de uitvinder, behalve als die in dienst is bij een bedrijf of bij een onderwijsinstelling (art. 12). Studenten en leerlingen zijn niet in dienst bij hun school.

Ik dacht dat dit meer in het algemeen voor al dit soort rechten het geval was, zie bijvoorbeeld art 7 Auteurswet. Maar nu je het over art 12 Rijksoctrooiwet hebt, wat dacht je van lid 2? Ik vrees dat dit toch het octrooi doet gaan richting het bedrijf... (als het om een octrooieerbare vinding gaat). Het is dus inderdaad wel nuttig om eerst eens vast te stellen over wat voor soort recht we het hebben.

Quote:
Is kort te omschrijven hoe concreet/technisch het idee is? Niet de details posten, want dan is het niet meer octrooieerbaar.

Een post in rechtenforum zou wel grappig zijn als prior art.
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 18 okt 2006 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou inderdaad, als er sprake is van een belangrijke en financiëel lucratieve uitvinding, wel grappig zijn. (En goed voor onze bezoekers aantallen waarschijnlijk Laughing)

Ter informatie voor de mensen die niet weten wat prior art is:
Quote:
Prior art is all information that has been made available to the public in any form before a given date. If an invention has been described in prior art, a patent on that invention is not valid.

michelin

BerichtGeplaatst: wo 18 okt 2006 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was nog wat vergeten:

Het idee is een tour door amsterdam wat niet te beschermen is. Echter het script van deze tour wel.

De tour is op mp3 formaat en word misschien daadwerkelijk uitgebracht. Hier is ook de mp3 beschermt.

Het idee is niet te beschremen, maar het script en de mp3 wel. Echter wie heeft de rechten. Heb een aantal leeraren gesproken en die zeggen dat je idd afstand van rechten doet bij produkten voor school.
Echter er is nu een 3de partij betrokken die zowel als vertegenwoordiger dient van de school (desbetreffende leeraar) plus hij is eigenaar van dat bedrijf.
Hij heeft echter nooit gezegd dat hij het produkt voor zichzelf wil houden, ik wil alleen graag weten waar wij( de project groep) nu precies staan in dit geheel.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 18 okt 2006 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan echt geen enkele wettelijke basis vinden op grond waarvan een scholier of student die een project doet, zijn rechten afstaat aan de school.

(Als je in dienst bent bij een bedrijf of instelling, dan wel. Dus straks bij je stage- of afstudeerbedrijf goede afspraken maken daarover.)

Arnoud
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds