Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 0:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

gladde rotonde, regelmatig ongevallen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Elss

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 19:32    Onderwerp: gladde rotonde, regelmatig ongevallen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo! Ik zou graag jullie advies horen over de volgende case:

situatie:
Het regent, de weg is glad en je rijdt met je auto in een normaal tempo op een rotonde af. Je houdt je netjes aan de verkeersregels en rijdt zeker niet te hard gezien de weersomstandigheden.

De ondergrond van de rotonde waar je oprijdt blijkt spekglad waardoor de auto wegglijd en met de banden tegen de opstaande rand van de rotonde glijdt. Resultaat: drie kapotte banden waarvan er 1 schuin aan de auto staat, autotje totall loss.

Uiteraard, ongeluk zit in een klein hoekje, kan altijd gebeuren, vooral met hevige regen en daarbij was het autotje niet veel waard, dus geen al te groot probleem. Echter, van veel mensen uit de woonplaats vernamen wij dat soortgelijke "slippertjes" zeer vaak voorkomen op die betreffende rotonde.

Uit goede wil hebben wij de gemeente gebeld om het euvel te melden, puur om te voorkomen dat soortgelijke ongevallen vaker gebeuren. (in feite is het eigen glazen ingooien, wij hebben een autoschadeherstelbedrijf Wink ) maar was puur zodat er iets aan gedaan kan worden. Wel zo netjes..... als "goede burger"

Antwoord van de persoon die wij bij de gemeente spraken: "klopt, dat gebeurt daar heel vaak, we worden er wel eens over gebeld en het is me laatst ook zelf overkomen, dus weet dat daar een probleem ligt". Onze vraag was wat er aan de situatie zou gaan gebeuren, reactie was dat er geen veranderingen aan zaten te komen.....

Vraag aan jullie: is er iets wat wij kunnen doen zodat de gemeente wat wordt aangespoord daadwerkelijk wat aan de situatie te doen, zoals bijvoorbeeld alle gedupeerden te verenigen en de kosten van alle schades op hen te verhalen? (ons autotje is dan niet veel waard -eerste autotje van mijn broertje- maar bij sommige van de andere autos ligt dat wel anders) Hoe sterk staan wij daarin? Iemand suggesties?

Bij voorbaat hartelijk dank!!!

Groetjes Els
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Even heel erg flauw Razz*

Het is gebruikelijk dat er eerst een dode bij een dergelijke verkeerssituatie moet vallen voor de gemeente de ogen opend en daadwerkelijk iets gaat doen.

Dus dat lijkt mij de meest voor de hand liggende optie Laughing.

Gwen
MSN messenger
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
*Even heel erg flauw Razz*

Het is gebruikelijk dat er eerst een dode bij een dergelijke verkeerssituatie moet vallen voor de gemeente de ogen opend en daadwerkelijk iets gaat doen.

Dus dat lijkt mij de meest voor de hand liggende optie Laughing.

Gwen

Erg flauwe en onnodige reactie, blij dat je het zelf ook inziet.

Misschien is het een optie de gemeente aansprakelijk te stellen opg onrechtmatige overheids daad. De gemeente is verantwoordelijk voor de wegen en die moeten aan een aantal eisen voldoen. Lijkt me niet dat de weg cq rotonde in casu aan de wettelijke eisen voldoet zoals beschreven door u.
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je hier iets mee wilt bereiken, zul je aan moeten tonen dat de rotonde niet zomaar glad is bij regen, maar zo glad dat je dat op geen enkele manier kan verwachten, terwijl je je snelheid wel hebt aangepast aan de omstandigheden.

Persoonlijk vind ik dat wanneer je je auto niet onder controle hebt, je daarom te hard hebt gereden voor de omstandigheden.
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Artikel 16
De gemeente heeft te zorgen, dat de binnen haar gebied liggende wegen, met uitzondering van de wegen, welke door het Rijk of eene provincie worden onderhouden, van die bedoeld in artikel 17 en van die, waarop door een ander tol wordt geheven, verkeeren in goeden staat.

Zo ja, kun je de gemeente niks maken, zo nee kun je je autoschade terugvorderen....[/quote]
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Persoonlijk vind ik dat wanneer je je auto niet onder controle hebt, je daarom te hard hebt gereden voor de omstandigheden.

In zijn algemeenheid ben ik het met je eens. Maar het probleem is nou juist dat er hier vermoedelijk geen sprake is van normale omstandigheden. Als de weg veel gladder was dan waar je rekening mee zou hoeven houden, dan heb je niet te hard gereden, maar ben m.i. je het slachtoffer geworden slecht wegdek. Ik zou niet snel tot de conclusie komen dat dat zo is, maar het kan weldegelijk gebeuren.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
StevenK schreef:

In zijn algemeenheid ben ik het met je eens. Maar het probleem is nou juist dat er hier vermoedelijk geen sprake is van normale omstandigheden. Als de weg veel gladder was dan waar je rekening mee zou hoeven houden, dan heb je niet te hard gereden, maar ben m.i. je het slachtoffer geworden slecht wegdek. Ik zou niet snel tot de conclusie komen dat dat zo is, maar het kan weldegelijk gebeuren.

Die gladheid wordt niet alleen door het wegdek maar juist door de omstandigheden (regen/nattigheid) veroorzaakt. Je moet als weggebruiker met alles wat je niet ziet rekening houden.

Iemand die op een rotonde met terminaal onderstuur tegen een stoeprand schuift is echt *te hard* die rotonde op gereden (om nog maar te zwijgen over de geheel logische, maar zeer foute reactie van gas loslaten en remmen enzo)

Voor mij persoonlijk geldt dat ik door mijn ervaring heb geleerd om ook in dit soort omstandigheden toch de vaart erin te kunnen houden, maar ik heb er ook door geleerd dat een niet-ervaren bestuurder in zo'n geval echt z'n snelheid aan moet passen.

Als je ziet dat er hele volksstammen met 120 over de A15 rijden als er grote plassen op de weg staan, dan weet je dat die mensen echt geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn...
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Els, heel helder verhaal en alle lof voor je streven (moest even grinniken dat dat als het ware ten koste van je eigen broodwinning gaat, maar dat is eigenlijk een heel veelzeggende opmerking).

Als ik in jouw schoenen stond koos ik eerst maar eens de informele weg: eigenlijk wat jij hebt geschreven (minus de laatste alinea natuurlijk) even in een brief aan B & W zetten met het verzoek toch spoedig iets aan deze situatie te doen.

Mocht men daar niet op reageren, dan kun je alsnog andere stappen ondernemen. De gemeente aansprakelijk stellen lijkt me in jouw eigen geval niet opportuun (je schrijft zelf al dat het autootje weinig waard was, dus zo'n procedure kost je waarschijnlijk meer dan hij oplevert), maar eventueel kun je je wel met anderen verenigen om de situatie veiliger te maken.

Wat persaandacht wil daarbij ook wel eens helpen Wink
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 23:27    Onderwerp: Re: gladde rotonde, regelmatig ongevallen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Elss schreef:
Vraag aan jullie: is er iets wat wij kunnen doen zodat de gemeente wat wordt aangespoord daadwerkelijk wat aan de situatie te doen, zoals bijvoorbeeld alle gedupeerden te verenigen en de kosten van alle schades op hen te verhalen? (ons autotje is dan niet veel waard -eerste autotje van mijn broertje- maar bij sommige van de andere autos ligt dat wel anders) Hoe sterk staan wij daarin? Iemand suggesties?

Aansprakelijk stellen op grond van art 6:174 BW. Dit slaagt wanneer je kunt aantonen dat de rotonde "niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen". De gemeente lijkt dit zelf te beamen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 17 aug 2006 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zat er nog even over na te denken: wie weet kan je verzekeraar het werk (de aansprakelijkheidsstelling) wel voor je doen. Je zou eens even contact kunnen opnemen.

In aanvulling op wat ik net schreef: aansprakelijk stellen door middel van een brief kan natuurlijk wel (en kan wel wat opleveren), maar ik bedoelde met dat "niet opportuun" dat een procedure voor de rechtbank waarschijnlijk meer kost dan hij oplevert (waarbij ik er van uitga dat je daar bij een deskundige in de arm zou nemen).
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Duch schreef:
StevenK schreef:

Die gladheid wordt niet alleen door het wegdek maar juist door de omstandigheden (regen/nattigheid) veroorzaakt. Je moet als weggebruiker met alles wat je niet ziet rekening houden.

Iemand die op een rotonde met terminaal onderstuur tegen een stoeprand schuift is echt *te hard* die rotonde op gereden (om nog maar te zwijgen over de geheel logische, maar zeer foute reactie van gas loslaten en remmen enzo)

Dit alles neemt echter niet weg dat er waarschuwingsborden geplaatst kunnen worden: "slipgevaar bij nat wegdek".

Kan de gemeente (of ANWB of wie dan ook) niet verweten worden dat er geen waarschuwingsborden staan? Voor zover ik begrepen heb is het een uitzonderlijke rotonde waar blijkbaar heel erg veel mensen de mist in gaan, dus het is onjuist om de 'schuld' bij die mensen te leggen.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Dit alles neemt echter niet weg dat er waarschuwingsborden geplaatst kunnen worden: "slipgevaar bij nat wegdek".

Zullen we dan ook maar borden plaatsen: 'let op remmen of de auto achter u wel remt' en 'let op: de auto voor u zou kunnen remmen' ?
Quote:

Kan de gemeente (of ANWB of wie dan ook) niet verweten worden dat er geen waarschuwingsborden staan? Voor zover ik begrepen heb is het een uitzonderlijke rotonde waar blijkbaar heel erg veel mensen de mist in gaan, dus het is onjuist om de 'schuld' bij die mensen te leggen.

Zou niet zo kunnen zijn dat die mensen rijden met het verkeerde uitgangspunt dat elk stuk wegdek evenveel grip heeft ?

Je ziet namelijk ook altijd dat na een periode van zon zodra het regent er veel ongelukken gebeuren omdat mensen er éénvoudigweg niet aan denken dat de weg dan ineens veel gladder is.

Beetje vergelijkbaar met mensen die niet snappen dat de wegbelijning ook spekglad is.
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ off topic

StevenK schreef:

Zullen we dan ook maar borden plaatsen: 'let op remmen of de auto achter u wel remt' en 'let op: de auto voor u zou kunnen remmen' ?

Zou niet zo kunnen zijn dat die mensen rijden met het verkeerde uitgangspunt dat elk stuk wegdek evenveel grip heeft ?

Je ziet namelijk ook altijd dat na een periode van zon zodra het regent er veel ongelukken gebeuren omdat mensen er éénvoudigweg niet aan denken dat de weg dan ineens veel gladder is.

Beetje vergelijkbaar met mensen die niet snappen dat de wegbelijning ook spekglad is.

Volgens mij Stevenk, ben jij door je persoonlijke ervaring een beetje cynisch geworden naar de gemiddelde weggebruiker. Persoonlijk ervaar ik daarom jouw commentaar bij deze topic als louter lachwekkend. Je opmerkingen getuigen van een dusdanig overdreven negatieve insteek dat ik ze voor zo ver ze een poging inhouden voor het beantwoorden van eventuele relevante rechtsvragen irrelevant.

Yesss

@ off topic
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Volento Deo schreef:

Kinderachtig. Wil je hiermee zeggen dat het plaatsen van borden (en zeker op een plek waar blijkbaar wel vaker ongelukken gebeuren) geheel onnodig is? Heb jij nooit eerdergenoemde borden zien staan langs de snelweg? Een beetje dazig om te denken dat het niet aan de rotonde kan liggen, maar alléén maar aan de bestuurders.

StevenK schreef:
Volento Deo schreef:

Ja. Zou het dan ook niet zo kunnen zijn dat die mensen rijden met het juiste uitgangspunt dat ze gewaarschuwd worden voor gevaarlijke (onvoorzienbare) situaties? Als je nagaat dat er zelfs borden (met verlichting notabene) zijn om zebrapaden aan te geven (hoe moeilijk is het nou om die dikke witte strepen op een zwart asfaltdek te missen?), dan vind ik het plaatsen van een bord bij een rotonde waar vaker ongelukken gebeuren geen overbodige luxe.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
StevenK schreef:
Volento Deo schreef:

Kinderachtig. Wil je hiermee zeggen dat het plaatsen van borden (en zeker op een plek waar blijkbaar wel vaker ongelukken gebeuren) geheel onnodig is? Heb jij nooit eerdergenoemde borden zien staan langs de snelweg? Een beetje dazig om te denken dat het niet aan de rotonde kan liggen, maar alléén maar aan de bestuurders.

Jij vindt het kinderachtig, ik vind de manier waarop men in Nederland de weg op gaat volstrekt onverantwoord.
Quote:

StevenK schreef:
Volento Deo schreef:

Ja. Zou het dan ook niet zo kunnen zijn dat die mensen rijden met het juiste uitgangspunt dat ze gewaarschuwd worden voor gevaarlijke (onvoorzienbare) situaties?

Die onvoorziene situatie moet je (volgens de HR) denken in termen van het bussluisarrest.

Die relatieve gladheid van sommige plekken van het Nederlandse wegdek valt in het niet met bijvoorbeeld de verkavelingswegen in België. En toch ben ik daar nog nooit een 'pas op, glad' bord tegengekomen. Waarom ? Omdat de weggebruiker er daar kennelijk wel rekening mee weet te houden.

Het is in mijn beleving zeker mogelijk dat een rotonde uitzonderlijk glad is, maar ik hang primair het standpunt aan dat het inherent is aan een rotonde dat die bij elke auto onderstuur opwekt wanneer de snelheid te hoog ligt.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds