Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 16:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over een betalingsprobleem met 'huisgenoot'.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Karel

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 22 jul 2006 1:02    Onderwerp: Vraag over een betalingsprobleem met 'huisgenoot'. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Graag zou ik van jullie advies willen over het volgende;

Ik woon in een oud huis dat bestaat uit twee afzonderlijke cq zelfstandige woonruimtes. Echter, in dit pand is maar 1 aansluiting voor de levering van de vaste lasten. Dat betekent dat 1 van de 2 bewoners hoofdhuurder is. In dit geval ben ik het. Ik betaal de rekeingen van gas/water en licht en dien dus de helft van deze rekeningen van de bewoner van het andere appartement te ontvangen. Er zijn tussenmeters afwezig, zodat we aan het eind van het jaar precies kunnen uitrekenen wie wat verbruikt heeft.

Nu heb ik in februari een nieuwe bovenbuurvrouw gekregen en zij komt haar betalingsverplichtingen slecht na. Steeds te laat, komt beloftes niet na enzovoorts. Ik heb mij op een gegeven moment tot de bemiddelaar gericht en gemeld dat haar financiele problemen ook mijn problemen worden op deze manier. Deze bemiddelaar bemiddelt voor de verhuurder.
Afsrpaken zijn opnieuw op papier gezet, maar wederom was ze een week te laat en ze betaalde ook niet het volledige bedrag. Kortom, de maat is vol.

Mijn omgeving adviseert me om de verhuurder nu aansprakelijk te stellen voor de kosten en de schade die hieruit voortvloeit. Ik kom door een huurder van hun in de problemen en die verantwoording kan ik niet langer nemen.

Wat denken jullie? Graag jullie mning hierover. Ben erg benieuwd!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 22 jul 2006 2:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duidelijke uitleg, best een lastig probleem.

Met hoofdhuurder wordt meestal bedoeld de persoon op wiens naam het huurcontract met de (hoofd)verhuurder staat. De hoofdhuurder is dan bijvoorbeeld de verhuurder voor de onderhuurder. In jouw situatie begrijp ik dat er 2 echte huurders zijn, die ieder met de verhuurder een huurovereenkomst hebben. Alleen ben jij degene naar wie de rekeningen voor gas, water en licht gaan.

Het komt vaker voor dat bijvoorbeeld een appartementencomplex geen gescheiden meters heeft, maar dan is het de huisbaas die de rekening in eerste instantie betaalt, en de kosten doorberekent via stookkosten. Het lijkt me dat de verhuurder of moet zorgen voor gescheiden meters, of die rekening op zijn naam moet zetten en dan de stookkosten met ieder van jullie moet afrekenen. Ik weet niet of je dit echt kunt afdwingen, maar welicht via een vordering op grond van de verplichting van de verhuurder zich als een goed verhuurder te gedragen. Ik weet niet genoeg van het huurrecht af om te kunnen bepalen of zo'n vordering echt kans maakt, maar het zou me niet verbazen.

Maar wat te doen met de kosten die je nu maakt en al hebt gemaakt. Ik denk dat je van de verhuurder op zich wel mag verwachten dat ook hij de bovenbuurvrouw aanspoort om aan haar verplichtingen te voldoen, maar of je hem aansprakelijk kunt stellen voor de kosten zelf is me minder duidelijk. Dat zou je dan ook op basis van goed verhuurderschap moeten proberen, lijkt me.

Het is me dus al niet echt duidelijk waar je echt "recht" op hebt. Dan is het helemaal lastig te bepalen wat je praktisch kunt bereiken, want in rechtzaak zul je vast geen trek hebben. In ieder geval lijkt het me verstandig om de huurbaas voor te stellen dat hij de abonnementen of gas, water en licht overneemt. Als het even wil, neemt hij dan tegelijk de nog uitstaande vorderingen op de bovenbuurvrouw over.

Leeftijd: 75
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me niet voorstellen dat ergens in je wooncontract staat dat jij de verantwoordelijkheid draagt voor het betaalgedrag van een medehuurder met een zelfstandig wooncontract in hetzelfde woonhuis. GLW-aansluitingen horen m.i. bij een woning en dus kun je niet voor alles wat er bij hoort aansprakelijk gehouden worden, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Afwikkeling verzorgen is daarbij één ding, risico dragen echter iets geheel anders. De verhuurder dient andere huurders van ongemak te vrijwaren door voor zijn rekening gescheiden meters te laten plaatsen, en als hij hiertoe niet bereid is, het risico van wanbetaling te aanvaarden. Dit lijkt me mede daarom logisch, omdat jij geen enkele mogelijkheid hebt om de medehuurder zijn plichten te doen nakomen en er verder geen enkele reden te bedenken is waarom jij de gevolgen zou dragen, omdat je op geen enkele wijze een juridische of zakelijke relatie met de andere huurder hebt. Een huurder dient een woning ‘als een goed huisvader te bewonen’, wat toch ook inhoudt dat wanbetaling van energiekosten niet andere hoofdhuurders in de problemen mag brengen. Het lijkt hierbij op het eerste gezicht te gaan om een ongeschreven overeenkomst tussen drie partijen, en daarvan is de juridische interpretatie niet eenvoudig. Het beste is daarom waarschijnlijk om een oplossing via een onafhankelijke mediator te zoeken, dat houdt de verhoudingen zuiver. Inhouden op de huur is inderdaad een mogelijkheid. Licht wel de onredelijkheid van het instandblijven van de situatie toe in een brief aan verhuurder. Laat duidelijk blijken dat dit niet bedoeld is als pressiemiddel, maar om het gelopen risico met de uiteindelijk verantwoordelijke te verrekenen.

Veel succes!
Karel

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Inmiddels heb ik de verhuurder aangeschreven. Dit was zo'n 3,5 week geleden. Ik heb hier nog niks over terug gehoord, maar dat kan ook komen doordat het vakantie is. Ik wacht het wel af.

Inmiddels heb ik overigens nog iets van 175 euro tegoed van haar. Ze is deze maand wederom te laat met betalen.

Vraag me echt af hoe het gaat als het antwoord van de verhuurder niet bevredigend genoeg is. Hoe sterk ik dan sta, als deze buurvrouw een schuld blijft houden bij mij en de verhuurder hiervoor geen verantwoordelijkheid neemt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds