Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 28 aug 2025 23:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moet artikel 23 van de grondwet aangepast worden?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 9:03    Onderwerp: Moet artikel 23 van de grondwet aangepast worden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de parlementaire nieuwsbrief (en andere kranten) Brick wall

Quote:
GroenLinks wil artikel 23 van de Grondwet zo aanpassen dat een school elke leerling moet toelaten die de identiteit van een onderwijsinstelling onderschrijft. De partij reageert daarmee op een uitspraak van de rechter in Utrecht, die onlangs bepaalde dat het reformatorische Hoornbeeck College in Amersfoort terecht een leerling weigerde omdat er bij hem thuis televisie en internet zijn en omdat zijn zusje een lange broek draagt. Hoogleraren onderwijsrecht zijn het oneens over de vraag of de wet in deze juist is toegepast. GroenLinks-leider Halsema wijst erop dat de jongen heeft aangegeven dat hij de identiteit van de school respecteert. 'Dat moet volstaan om te worden toegelaten tot de school van je keuze', stelt zij. Halsema heeft de kwestie in schriftelijke vragen aangekaart bij CDA-minister Van der Hoeven van Onderwijs

Toen ik het artikel op nu.nl las over het weigeren van een leerling op die gronden was ik al verontwaardigd. Nu de politiek hier een issue van maakt lijkt het me interessant om eens bespreekbaar te maken in dit forum.

Iemand een mening?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wordt roken nu de enige grond waarop je mensen buiten kunt sluiten????
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wordt roken nu de enige grond waarop je mensen buiten kunt sluiten????

Inderdaad, ook erg actueel!
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zag laatst iemand in de krant zeeeer verontwaardigd lezen over de rokers-kwestie Laughing

(ik rook niet, dus vrees niets Razz)
Duch
Moderator
Duch

Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is toch op zijn minst merkwaardig dat je als leerling geweigerd kan worden op gronden die buiten je eigen macht liggen. Wat moet je doen dan, je zusje verbieden een broek te dragen? Shocked Think En de enkele aanwezigheid van een TV en internet lijken me ook niet een erg sterk argument op te leveren. Misschien maakt hij geen gebruik van die voorzieningen maar zijn die voor zijn zusje?

Ik vind de eis dat je de identiteit van de school respecteert wel erg slap overigens. Daaraan is immers nogal makkelijk voldaan, zonder dat je zelf ook maar enigszins van plan hoeft te zijn daar persoonlijk iets mee te doen.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Het is toch op zijn minst merkwaardig dat je als leerling geweigerd kan worden op gronden die buiten je eigen macht liggen. Wat moet je doen dan, je zusje verbieden een broek te dragen? Shocked Think En de enkele aanwezigheid van een TV en internet lijken me ook niet een erg sterk argument op te leveren. Misschien maakt hij geen gebruik van die voorzieningen maar zijn die voor zijn zusje?

Ik vind de eis dat je de identiteit van de school respecteert wel erg slap overigens. Daaraan is immers nogal makkelijk voldaan, zonder dat je zelf ook maar enigszins van plan hoeft te zijn daar persoonlijk iets mee te doen.

Geheel mee eens.

Blijkbaar communiceren zulke scholen volgens mij nog door middel van een postduif ipv internet?!?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De (zwaar bevochten) vrijheid van onderwijs houdt juist (en vooral) in dat een school op ideologische gronden wel degelijk leerlingen mag weigeren.

Op zowel de lagere school als de eerste middelbare school die ik bezocht had je relatief veel niet-christelijke leerlingen die naar die school kwamen vanwege de kwaliteit van het onderwijs.

En dat leverde vaak wrijving op, variërend van het uitlachen van medescholieren die geen TV mochten tot het recalcitrant niet meedoen met de christelijke aspecten zoals het gebed aan het begin van de dag of de jaarlijkse kerstviering.
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat begrijp ik. Maar dat in ogenschouw nemend meen ik nog steeds dat het erg vreemd dat je een leerling weigert omdat zijn zusje iets wel of niet doet. Bovendien lijkt me de aanwezigheid van een TV niet doorslaggevend. Ik zou het logischer vinden om de aspirant-leerling eens te vragen naar zijn mening daarover en zijn mogelijk gebruik van de voorziening.

(Wellicht ten overvloede) is het overigens niet de vrijheid van onderwijs die zo zwaar bevochten is, maar de financiële gelijkberechtiging ervan met het openbaar onderwijs. Al ruim voor 1917 mocht men niet-openbare scholen oprichten. Men moest er alleen zelf voor betalen.

Ik vind er wel wat in zitten dat als een school gefinancierd wordt uit publieke middelen, dat aan die school dan ook eisen mogen worden gesteld. Ik ben niet van mening dat de vrijheid van richting (bv. het zijn van een gereformeerde school) meebrengt dat een school naar believen eisen kan stellen. Ik vind het weigeren van een leerling omdat zijn zusje een broek draagt apert onredelijk. Los gezien van het fundamentalistische karakter van de school in kwestie (die ik betreur maar in rechte onaanvechtbaar vind als aan de overige eisen wordt voldaan), is dit een kwestie van toerekenen. Je kan toch ook niet iemand weigeren van een katholieke school omdat zijn oma protestant is?
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wordt er hier niet naar een zwaar middel gegrepen (wijziging grondwet), terwijl hetzelfde resultaat misschien op een minder zware wijze te bewerkstelligen is? (overigens is er wat discussie of de uitspraak wel rechtens juist is, is dat niet het geval dan is er niets aan de hand. Afwachten hoger beroep).

Lid 5 van artikel 23 gaat over de in de uitspraak genoemde vijrheid van richting:
"De eisen van deugdelijkheid, aan het geheel of ten dele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de wet geregeld, met inachtneming, voor zover het bijzonder onderwijs betreft, van de vrijheid van richting".
Deze bij wet geregelde eisen staan in lagere wetgeving, zoals de onderwijswet. Daar wat aanpassingen, en je hoeft niet aan de grondwet te komen.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ben ik geheel met je eens. Het moet mogelijk zijn de gewenste aanpassingen te doen zonder de vrijheid van richting te schaden.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het recht van onderwijs ziet alleen op het geven van onderwijs.
Zie de beginwoorden van artikel 23 lid 2 Grondwet.
Quote:
Het geven van onderwijs is vrij
Je bent vrij om een school op te richten en in stand te houden en om onderwijs te geven.

Recht op onderwijs kent artikel 23 Grondwet niet. Dat je leerplichtig bent is iets anders.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Lid 5 van artikel 23 gaat over de in de uitspraak genoemde vijrheid van richting:
"De eisen van deugdelijkheid, aan het geheel of ten dele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de wet geregeld, met inachtneming, voor zover het bijzonder onderwijs betreft, van de vrijheid van richting".
Deze bij wet geregelde eisen staan in lagere wetgeving, zoals de onderwijswet. Daar wat aanpassingen, en je hoeft niet aan de grondwet te komen.

Ik ben het met je eens dat geen aanpassing van art 23 Gw nodig is, maar volgens mij biedt niet lid 5, maar de 2e volzin van lid 7 daarvoor de mogelijkheid. De eisen die op basis van lid 5 geregeld kunnen worden hebben juist geen betrekking op alles wat de richtingsvrijheid betreft.

Art 23 lid 7 Gw laat geen delegatie toe, dus het zal in de wet op het voortgezet onderwijs moeten worden vastgelegd. Art 48 WVO is het voor de hand liggende artikel.
WVO schreef:
Artikel 48

1. Indien binnen redelijke afstand van de woning van de leerling niet de gelegenheid bestaat tot het volgen van het onderwijs aan een openbare school, mag aan deze leerling de toegang tot een gelijksoortige, uit de openbare kas bekostigde bijzondere school niet worden geweigerd op grond van levensbeschouwing, tenzij de school uitsluitend bestemd is voor interne leerlingen.

2. Indien tot een bijzondere school ingevolge het eerste lid andere leerlingen worden toegelaten dan voor wie de school in verband met de levensbeschouwing wordt in stand gehouden, kunnen deze leerlingen niet worden verplicht tot het volgen van de lessen in de vakken of andere programma-onderdelen, die in verband met die levensbeschouwing worden gegeven.

Gezien de eerste volzin van art 23 lid 7 Gw lijkt het me bijvoorbeeld niet mogelijk een zelfde "vrije toelating" vast te leggen voor het basisonderwijs (zonder art 23 Gw te wijzigen).

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond de uitspraak juist helemaal niet verassend. Als je kiest voor een systeem van vrijheid van onderwijs en dus ook bijzonder onderwijs dan is dit de consequentie daarvan. Dan heeft de school ook het recht om leerlingen te weigeren die niet aan hun eisen, in die ideologische/religieuze zin dan, voldoen. Dat was ook zo ongeveer de motivatie van de rechtbank. (Ik las trouwens wel ergens dat er een verschil zit tussen middelbaar onderwijs en voortgezet onderwijs en dat er bij voortgezet onderwijs , zoals het ROC is, een andere wet moet worden toegepast zodat de uitspraak eigenlijk onjuist is, volgens de desbetreffende hoogleraar dan)
Ik snap dan ook niet waarom die leerling zo graag naar die school wil terwijl ze blijkbaar heel andere ideeen heeft dan de leerling en zijn familie zelf. Dan wil je toch niet eens naar zo'n school zou ik dan denken.

Ik ben sowieso tegen dat hele gedoe van vrijheid van onderwijs, schaf dat gewoon af dan heb je dit soort problemen ook niet meer. En dan heb je ook niet meer te maken met van die belachelijke scholen waarop de evolutieleer niet wordt ondersteund enzo.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voortgezet onderwijs lijkt me het onderwijs dat volgt op het lager onderwijs en voorafgaat aan het hoger en het wetenschappelijk onderwijs (HBO en WO), als ik art 23 lid 7 Gw bekijk. Het lager onderwijs van dit lid is volgens mij het huidige basisonderwijs (de "lagere school" zoals de basisschool vroeger heette), dus niet het vroegere LBO (huidige VMBO).

Zie ook art 5 WVO:
Quote:
Het voortgezet onderwijs wordt onderscheiden in:

a. voorbereidend wetenschappelijk onderwijs;
b. hoger en middelbaar algemeen voortgezet onderwijs;
c. voorbereidend beroepsonderwijs;
d. praktijkonderwijs;
e. andere vormen van voortgezet onderwijs.

Zowel het middelbaar onderwijs als het ROC lijken me hieronder te vallen.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2006 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ik ben sowieso tegen dat hele gedoe van vrijheid van onderwijs, schaf dat gewoon af dan heb je dit soort problemen ook niet meer. En dan heb je ook niet meer te maken met van die belachelijke scholen waarop de evolutieleer niet wordt ondersteund enzo.

Ja, belachelijk. Mensen die niet alleen een ideologie onderschrijven maar ook nog eens het onderwijs inzake het ontstaan van de wereld op die ideologie willen baseren.

Eigenlijk zou je iedereen die de evolutieleer niet onderschrijft ook moeten weigeren uit elke functie die enige vorm van denken vereist, want mensen die niet geloven in de evolutieleer, die moeten wel dom zijn.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds