Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 0:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

foute aanname door kortgedingrechter
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nieky

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 10:21    Onderwerp: foute aanname door kortgedingrechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een kort geding deed de rechter een aanname, die feitelijk onjuist bleek te zijn. Hij baseerde zijn uitspraak op deze onjuistheid. Hij deed het wel zo, dat beide partijen de vrijheid hadden naar eigen inzicht verder te gaan. Er is dus duidelijkheid gekomen. Een hoger beroep, of een bodemprocedure waren daardoor niet nodig. Anders gezegd: de eiser werd juridisch in het gelijk gesteld, maar wel zodanig, dat de eiser de uitspraak niet kan effectueren. Hij heeft dus niets aan de uitspraak.
De rechter wees de partijen hun eigen kosten toe. Beide partijen moeten griffierecht betalen.

In het geval de rechter beter op de hoogte was geweest, dan had hij (waarschijnlijk) eiser in het ongelijk gesteld en eiser veroordeeld in alle kosten.

Mijn vragen:
1. De rechter doet uitspraak en er komt geen terugkoppeling; hij leert dus niets van deze fout. Hij zal de fout in een volgende procedure met andere partijen dus gewoon weer opnieuw maken. Wat is hiertegen te doen?

2. De partij die ten onrechte verloren heeft, krijgt een factuur voor griffierecht. Die is niet terecht, want bij een juiste uitspraak, zou deze partij niets hoeven te betalen. Immers alle gerechtskosten zouden dan aan de andere partij zijn toegewezen.
Wat is hieraan te doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was het een aanname over de [url]feiten[/url] in die zaak? (Dat lijkt uit je formulering te volgen.) Zo ja, hoe zou de rechter dan in een volgende zaak weer dezelfde fout kunnen maken?

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Was het een aanname over de [url]feiten[/url] in die zaak? (Dat lijkt uit je formulering te volgen.) Zo ja, hoe zou de rechter dan in een volgende zaak weer dezelfde fout kunnen maken?

De rechter nam aan, dat het gebruikelijk is dat beide ex-partners bij de taxatie van de voormalige echtelijke woning aanwezig zijn.

Dat blijkt niet zo te zijn. De taxateur vindt die aanwezigheid trouwens maar vervelend, het hindert hem in zijn werk.
Het komt voor dat beiden aanwezig zijn, maar dit heeft meer een psychologische achtergrond. De exen kunnen zelf zien hoe de taxatie in zijn werk gaat, en kunnen daarom vertrouwen hebben en onnodige strijd staken. Maar met het behartigen van hun belangen heeft de aanwezigheid absoluut niets te maken. De taxateur is beëdigd en hanteert richtlijnen. Hij zal zich niet laten beïnvloeden door welke opmerking van een der exen dan ook.

De rechter heeft blijkbaar geen idee van een taxatie inhoudt.
En niet alleen deze rechter, het komt vaker voor.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het staat je natuurlijk altijd vrij om even contact met de desbetreffende rechter op te nemen. Maar dat is dan meer voor de toekomst.

Voor de zaak zelf: als die rechter een onjuiste aanname doet, dan moet men dat tijdens de zitting corrigeren. Gebeurt dat niet, dan is het een "feit" (wat niet betwist wordt staat immers vast). Dus aan die uitspraak doe je niks meer.
nieky

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil even graag wat dieper op de zaak ingaan.

Er lag al een uitspraak van de kantonrechter, die in kracht van gewijsde is gegaan.
De uitspraak van de kortgedingrechter is hiermee in tegenspraak. (Volgens mij dan, hè).

Mijn aanvullende vragen:
3 Wat is nu sterker:
a) het feit dat de uitspraak van het kort geding recenter is, of
b) het feit dat kantonrechtersvonnis toen al in kracht van gewijsde was.

4 Kan de wederpartij met een nieuwe procedure toch nog naleving afdwingen van de onterechte afspraken in het kort geding?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Erg merkwaardige situatie.

Quote:
(Volgens mij dan, hè)

Misschien zit hierin de crux?

Je geeft zo weinig informatie over de zaak zelf (misschien om een goede reden!) dat er niet zo heel veel over te zeggen valt, denk ik. Als ik wat je zegt voor waar aanneem zijn er in ieder geval dingen helemaal verkeerd gegaan. Het zou me alleen niet verbazen als het toch net iets subtieler lag.

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2007 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Erg merkwaardige situatie.

Quote:
(Volgens mij dan, hè)

Misschien zit hierin de crux?

Je geeft zo weinig informatie over de zaak zelf (misschien om een goede reden!) dat er niet zo heel veel over te zeggen valt, denk ik. Als ik wat je zegt voor waar aanneem zijn er in ieder geval dingen helemaal verkeerd gegaan. Het zou me alleen niet verbazen als het toch net iets subtieler lag.

Ik geef eigenlijk al veel te veel informatie. Ik heb precies weergegeven wat er speelt. In combinatie met mijn leeftijd, zou de betreffende advocaat (als hij hier kijkt) exact weten welk tegenspel hij vervolgens zou kunnen bieden.

Maar ik ben wel blij dat jij het ook niet weet. Naar het schijnt is mijn zaak dus nieuw, en kan ik in volle vrijheid mijn argumenten met kracht naar voren brengen.

Over subtiliteit een retorische vraag om eens over na te denken: kun je een niet-lopende tekst lopend maken door te verbeteren op spelfouten??
Via een analogie kom je dan op mijn zaak terecht.
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2007 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer het juist is dat het eerdere vonnis in kracht van gewijsde is gegaan, is het ook in gezag van gewijsde (art. 236 Rv.). Daar moet je alleen wel zelf mee komen. In ieder geval had je de feiten zoals die eerder zijn vastgesteld op die manier in de voorlopige voorziening kunnen betrekken.

Concluderend, de eerder vastgestelde feiten zijn (in principe) sterker (maar je geeft niet aan of er nieuwe feiten zijn, dus met zekerheid is daar niets over te zeggen). Daarnaast sluit ik me graag aan bij het verzoek meer informatie te geven. Het recht zit ramvol subtiliteiten die juist het verschil maken.

Je andere vraag is niet te beantwoorden zonder dat je meer laat zien; de zinsnede 'onterechte afspraken in het kort geding' is compleet raadselachtig.

Je leeftijd kan je aanpassen in je profiel. Anonimiseer de zaak en je doet volgens mij niemand kwaad.

BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2007 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij gaat het niet over de vastgestelde feiten. De rechter zei als het ware: "Volgens mij is een plus een drie, en daarom vind ik dat ...".
Het ging om de inzichten en ervaring van de rechter zelf. Hij bracht informatie in, die pertinent onjuist blijkt te zijn.

Dat art. 236 Rv begrijp ik wel. Van een rechter kun je niet verwachten dat hij alle gedingen die tussen twee partijen hebben gespeeld, uit zijn hoofd weet. Daarom moet je hem er even aan herinneren. Bij ons ging het echter over de uitleg van de betekenis van dat eerdere vonnis.

Mijn standpunt is, dat als ik mij aan het vonnis heb gehouden, mij niets te verwijten valt. Maar uiteraard is er altijd een grijs gebied.
Om dat grijze gebied gaat het hier. In het vonnis was de opdracht tot taxatie niet haarfijn beschreven: niet wie de opdracht geeft, niet in welk lettertype die gevat moet zijn of de kleur van het briefpapier.
De wederpartij vindt de taxatie te laag, ongeacht het feit dat de taxatie is geschied door een in het vonnis aangewezen taxateur.
De wederpartij probeert nu te bewijzen dat de 'te lage waarde' aan het vonnis ligt en voegt daarom eisen toe. De rechter vind de eisen billijk. Maar de aanvullende eisen zijn feitelijk niet relevant.
De wederpartij gaat ervan uit, dat de eisen impliciet in het vonnis bedoeld zijn. Ze zijn dus volgens hem helemaal niet aanvullend, maar 'gebruikelijk'.

Er werden twee -irrelevante- eisen aangevoerd:
1. de opdracht voor de taxatie is niet door beiden ondertekend. Dit is irrelevant, omdat er hier niet sprake is van wel of geen wilsovereenstemming; het is gewoon de opdracht van de rechter.
Iedereen begrijpt, dat een taxatie niet afhankelijk is van de opdrachtgever.
Toch werd dit opgenomen in het kortgedingvonnis (1).
2. de aanwezigheid van de voormalige echtelieden. Die aanwezigheid is alleen maar hinderlijk voor de taxateur. Hij meet het huis op, bekijkt de staat van onderhoud en de buurt en zoekt thuis in zijn database naar gelijksoortige woningen. De aanwezigheid van de echtelieden heeft geen invloed. De taxateur is beëdigd en is zich ervan bewust, dat bij een onjuiste taxatie er altijd iemand is, die hij benadeelt. Ook is het niet zo, dat door de aanwijzingen van de echtelieden er ineens meer vierkante meters of kubieke meters bijkomen. Ook is het niet zo, dat als iemand op een scheur in de muren wijst, de geschatte waarde omlaag gaat. Want een taxateur ziet die scheuren heus zelf wel.
Deze aanvullende eis gaat terug op een onjuist beeld van het werk en de insteek van een taxateur. Eigenlijk is dit pure verdachtmakerij van een eerlijke beroepsgroep.

Naar mijn idee had de kortgedingrechter de volgende overwegingen moeten maken:
. is de taxateur degene die in het vonnis is aangewezen? (ja)
. is de taxateur beëdigd? (ja)
. woont de taxateur binnen de vereiste afstand? (ja)
. zijn er toch nog aperte fouten in de taxatie aanwezig? (nee)
. zijn de aanvullende eisen relevant? (nee dus)

Hij had de aanvullende eisen dus moeten afwijzen. Maar omdat hij onjuist geïnformeerd was, wees hij ze toe. Hij maakte er een overeenkomst tussen de partijen van. Deze overeenkomst heb ik inmiddels opgezegd.

(1) als de betreffende rechter dit leest: ik begrijp dat dit een slimmigheidje is. Knap gedaan. Maar ook hoop ik dat u mensen in het vervolg niet meer zo in moeilijkheden zult brengen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2007 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ehm, die eisen lijken mij ook heel billijk. Het lijkt me niet dat een professioneel taxateur zijn werk niet zou kunnen doen in de aanwezigheid van de belanghebbenden. En wellicht is de taxateur beëdigd, maar hij lijkt me geen persoon die als een rechter boven de partijen staat. (Ik lees overigens dat taxateur tegenwoordig een vrij beroep is; de beëdiging lijkt me dan slechts een soort certificatie door de eigen beroepsgroep.)

Het lijkt er een beetje op dat één partij de taxatie er snel heeft doorgedrukt buiten de andere partij om.

Yetl

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: di 08 mei 2007 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nieky schreef:
Volgens mij gaat het niet over de vastgestelde feiten. De rechter zei als het ware: "Volgens mij is een plus een drie, en daarom vind ik dat ...".
Het ging om de inzichten en ervaring van de rechter zelf. Hij bracht informatie in, die pertinent onjuist blijkt te zijn.

Dat bedoel ik dus met subtiliteiten; wanneer een rechter zegt dat 1+1 3 is, is dat een kennelijke fout die je aan moet pakken met art. 31 Rv.. Het is van een geheel andere orde wanneer de rechter zelf informatie toevoegt (waarvan ik me afvraag of hij dat gedaan heeft gelet op je andere uitlatingen dat de wederpartij de informatie toevoegde aan het proces). Het zou in het geval dat de rechter het zelf doet, een schending opleveren van art. 24 Rv.

Nu ja, daarom vroeg ik om concretere informatie. Analogie vertroebelt het beeld alleen maar en is zeker in procesrecht vrijwel onmogelijk zuiver te houden.

nieky schreef:
Hij had de aanvullende eisen dus moeten afwijzen. Maar omdat hij onjuist geïnformeerd was, wees hij ze toe. Hij maakte er een overeenkomst tussen de partijen van. Deze overeenkomst heb ik inmiddels opgezegd.

Zoals ik de zaak nu voor me zie, moet je dus in hoger beroep (of de uitspraak laten herroepen op grond van art. 382 Rv.). Het feit dat je de overeenkomst hebt opgezegd impliceert m.i. overigens een erkenning van het bestaan van de overeenkomst.

Nog even over de proceskosten. Zodra rechters ook maar een spoortje van een (voormalig) affectieve relatie tussen partijen bespeuren, compenseren ze de proceskosten vrijwel altijd. Kan je gelijk hebben of niet, daar gaan ze vrijwel altijd aan voorbij.

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Yetl
nieky schreef:

Dat bedoel ik dus met subtiliteiten; wanneer een rechter zegt dat 1+1 3 is, is dat een kennelijke fout die je aan moet pakken met art. 31 Rv..

Er staat dat 'of andere kennelijke fout die zich voor eenvoudig herstel leent.
Maar hierop is de uitspraak geheel gebaseerd, dus dit lijkt mij geen eenvoudig herstel. Maar dit is wel een ingang, om aan de rechter duidelijk te maken, dat hij een grote fout maakte.

Quote:

Het is van een geheel andere orde wanneer de rechter zelf informatie toevoegt (waarvan ik me afvraag of hij dat gedaan heeft gelet op je andere uitlatingen dat de wederpartij de informatie toevoegde aan het proces). Het zou in het geval dat de rechter het zelf doet, een schending opleveren van art. 24 Rv.

Bijna mee eens. De wederpartij had wel een verzoek ingediend; maar de rechter vond dit verzoek 'gebruikelijk'. Precies deze informatie voegde hij toe.
Het artikel gaat ook over verweer. Mijn verweer was zwak, doordat ik op dat moment de rechter geloofde en vertrouwde. Blijkbaar moet je dat niet doen.

Quote:
Zoals ik de zaak nu voor me zie, moet je dus in hoger beroep (of de uitspraak laten herroepen op grond van art. 382 Rv.)

Ik zie dit net andersom. Volgens dit artikel kan het oorspronkelijke echtscheidingsvonnis niet worden herroepen.

Ik begrijp dat het kortgedingvonnis een voorlopig karakter heeft. In feite was het geding niet nodig geweest, omdat het belangrijkste - de gevraagde taxatie- al had plaatsgevonden; verder waren er wat onbenulligheidjes.
Heeft zo'n vonnis dezelfde kracht of status of hoe moet ik het zeggen, als het echtscheidingsvonnis?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds