Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 19:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fout in proces-verbaal
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
boederietrien

Leeftijd: 84
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2007 20:22    Onderwerp: Fout in proces-verbaal Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

graag jullie raad over het volgende:
mijn vriend heeft onlangs een bekeuring gekregen voor niet handsfree bellen. Hierbij is hij staande gehouden door een politieagent die hem vervolgens heeft verbaliseerd. Dit was om half 4 's middags. Enige tijd later heeft mijn vriend echter de bekeuring gekregen, waarop staat dat hij om half 10 's avonds is bekeurd.
Is iets tegen deze bekeuring te doen? Hij heeft gewoon niet handsfree gebeld, maar wellicht dat er van dit foutje geprofiteerd kan worden? Het is toch 130 euro waar we over praten. Fout is fout, maar het zou toch wel fijn zijn als dit bedrag hem desondanks bespaard kan blijven.
Mijn vraag is dus: valt er wat aan deze bekeuring te doen? En zo ja; wat zijn de mogelijkheden (gewoon bezwaar aantekenen?) en wat zijn de aanknopingspunten (waar baseer je het op?).

Bij voorbaat dank!

Groetjes,
Greetje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2007 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt bewijzen dat je op dat tijdstip niet op die plek was, maar waarschijnlijk zal de verbalisant dan zijn schrijffout corrigeren.
Bekijk de homepage
dof

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2007 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Je kunt bewijzen dat je op dat tijdstip niet op die plek was, maar waarschijnlijk zal de verbalisant dan zijn schrijffout corrigeren.

Inderdaad, hoewel ik me wel afvraag hoe dat dan precies zou moeten, aangezien ze het juiste tijdstip dan niet weten.

Maar ik ken iemand die verkeerd geparkeerd was en ook beroep had aangetekend omdat er in plaats van 00.30, 12.30 was opgeschreven. En toen kreeg hij als bericht dat ze de boete voor deze kleine verschrijving niet gingen kwijtschelden, maar hij had er toen wel ingezet dat hij pas om 23.45 daar in de buurt was.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2007 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
StevenK schreef:

Inderdaad, hoewel ik me wel afvraag hoe dat dan precies zou moeten, aangezien ze het juiste tijdstip dan niet weten.

Dat ligt eraan waar het fout is gegaan. Kans is groot dat de verbalisant nog wel ergens een aantekening heeft.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2007 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Maar ik ken iemand die verkeerd geparkeerd was en ook beroep had aangetekend omdat er in plaats van 00.30, 12.30 was opgeschreven.

Dat lijkt me geen verschrijving maar een verschil in afspraak hoe je de tijd noteert. In beide notaties gaat het om "half 1".

Leeftijd: 84
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2007 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie reacties.

Zelf had ik ook al het idee dat het vermoedelijk gewoon op een schrijffout gegooid wordt (wat waarschijnlijk ook wel zo is), waarna deze gecorrigeerd zal worden. Maar ik was toch benieuwd of jullie misschien van dergelijke gevallen op de hoogte waren waarin iets anders mogelijk was.

Mijn vriend zal gewoon bezwaar maken en dan zien we wel.
Duco

Leeftijd: 81
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 9:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw vriend hoeft/moet niet alles te vertellen, hij moet alleen, desnoods verbaast aanvoeren dat hij het allemaal niet snapt. Dat hij die dag helemaal niet is aangehoude om halftien savonds, en ook die avond om halftien niet in de auto gebeld heeft. Desnoods met onderbouwing van zijn telefoonspecificatie. En verteld waar je wel was op dat tijdstip. En laat de rechtbank het verder uitzoeken. Uw vriend ontkend terecht dat hij savonds niet is aangehouden en ook de genoemde overtreding die avond beslist niet heeft gepleegd. wacht dan maar af, uw vriend moet de rechtbank niet uit gaan leggen wat ze fout hebben gedaan. DE RECHTBANK MAG FOUTEN MAKEN, MAAR ALS BURGERS FOUTEN MAKEN DAT ZIJN ZE DE KLOS. Beetje maffia manieren, maar met alles in dit land, gaat het steeds meer die kant op. De overheid (tenminste de ambtenaartjes) bepalen het beleid, allemaal kleine dictators. Ze lichten de ministers vals of gebrekkig voor om hun eigen zin door te drammen. En ministers verdwijnen maar de ambtenaartjes blijven zitten.

Groeten Duco [/u]
Ron-2

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

goh waarom zouden steeds meer mensen steeds minder vertrouwen in de rechtsstaat hebben?
ja laten we mensen die fout zijn vooral helpen om onder hun straf uit te komen. Daar schieten we veel mee op. Het kost de gemeenschap een veelvoud en dat alles om iemand vrij te pleiten van een op zich terechte boete.
Het wordt tijd dat er eens een parlementaire enquête komt over de integriteiten van advocaten en opleidingen op dat vlak e.d.
Ik , sorry ... Wij nederlanders ... willen gewoon hulp bij onrecht en straf voor fouten. Daar wil ik voor meebetalen; niet voor dit gedoe.
Duco

Leeftijd: 81
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Ron,
Het einde zou toch zoek zijn, als we de overheid maar wat laten gokken over tijd en data en overtreding. Er gebeuren steeds gekkere dingen, vluchtelingen die zich op kosten van u en mij om mogen laten bouwen tot vrouw en vervolgens met een uitkering de hoer gaan spelen. Daar word niks tegen gedaan terwijl het uitvoering is aangetoond. Doe je ogen open en kijk goed hoe het overal en m.n. in overheid gerelateerde bedrijven een gigantische puinhoop is. Onderdirectuur van G.V.A. (gemeentelijk vervoersbedrijf Amsterdam) salaris € 180 000,-- dat is veel meer dan de Minister President. In het onderwijs een puinhoop miljoenen over de balk. In de taxi mag zometeen geen wachttarief meer in rekening gebracht worden, dus als de chauffeurs stilstaat, hoef je hem daar geen vergoeding meer voor te betalen, dat bedenken normale mensen toch niet. Hier komt weer de volgen puinhoop van, taxi's durven geen actie te voeren omdat ze bang zijn voor een slecht imago. Ik kan nog wel even doorgaan, maar zo is het. De machthebbers in dit land moeten zich ook verantwoorden, maar dat doen ze niet ze stappen op of lopen weg, of blijven zitten.

Groeten Duco
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ron-2 schreef:
goh waarom zouden steeds meer mensen steeds minder vertrouwen in de rechtsstaat hebben?
ja laten we mensen die fout zijn vooral helpen om onder hun straf uit te komen. Daar schieten we veel mee op. Het kost de gemeenschap een veelvoud en dat alles om iemand vrij te pleiten van een op zich terechte boete.

De rechtsstaat garandeert nu juist dat geen straf wordt opgelegd zonder de juiste procedures te volgen.

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou heel graag van Duco willen weten of hij bij de grote groep mensen hoorde die het vroeger zeer onterecht vond als een
moordenaar/verkrachter etc vrij kwam door een vormfout ...... Uit zijn verhaaltjes over de slechte overheid etc gok ik namelijk dat hij bij die groep hoort (en terecht trouwens).

Om dit in de toekomst te voorkomen is nou juist deze regel ingesteld (het achteraf nog mogen corrigeren van de tenlastelegging), dat brengt dus helaas voor de (kleine) overtreder ook een nadeel met zich mee, dat hij namelijk niet meer zo makkelijk onder een boete uitkomt...
Ron-2

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duco, dit onderwerp heeft niets met "maar wat gokken te maken" Exclamation
en inderdaad er zijn genoeg echte foute dingen in de wereld Embarassed ; IK doe mijn best om daar werk van te maken. Ik besteed mijn 'vrije' tijd aan dingen recht te zetten. Mad
Doe jij dat ook? Confused
Eva snapt gelukkig wel het verschil. Idea
en aan Bona Fides:
(ik bedoel het niet zo kwaad als ik het mogelijk lijkt) Wink
ik vraag me af wat jij je voorstelt bij het doel van procedures.
n.m.m. zet je de volgorde op zijn kop met je stelling.
procedures zijn er in mijn ogen voor om een doel te bereiken (vrijspraak bij onschuld, en de juiste strafmaat bij schuld en het achterhalen van (on)schuld)
Niet om bij (zekerheid van) schuld, straf te ontlopen.
Wat mij betreft zouden personen verplicht moeten zijn een foutje te melden (en te laten corrigeren) en er moet een straf op staan als je dat niet doet.
(ik heb zelf veel te maken met aanbestedingsrecht en daar zie je dezelfde >>verkeerde<< ontwikkeling al jaren de verkeerde kant op evolueren; daar wordt ook geprobeerd een zaak te winnen op grond van 'verkeerde' procedures; aanbestedingen moeten opnieuw omdat iemand een formuliertje niet heeft ondertekend of de ondertekenaar blijkt niet de persoon te zijn die de procedure voorschrijft; hup een zaak , hup een hogeren prijs ; hup weg gemeenschapsgeld; hup een jaar later; dergelijke procedurekwesties bestonden vroeger niet eens; waarmee ik wil zeggen dat zonder al die extra procedures een heel eerlijke aanbesteding is te houden; het lijkt soms wel of de procedure belangrijker is dan de zaak zelf)
In de Wet Aanneming Werk is de plicht van het melden van (precontracturele) fouten opgenomen. Dat zouden ze in mijn optiek zelfs naar een hoger niveau moeten tillen. Zodat we ook van dit geneuzel in deze draad af zijn.
Jammergenoeg is het niet-melden zo ingeburgerd dat het nog steeds veel te weinig gebeurd. 'We' denken namelijk nog steeds dat we met niet-melden meer kunnen verdienen (c.q. straf kunnen ontlopen) Goodbye .
Oplossing: een nog helderder sanctie erop!! Bonk
(misschien dat ik hiermee mijn opmerking over integriteit-cultuur wat helderder heb gemaakt)
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ron-2 schreef:
en aan Bona Fides:
(ik bedoel het niet zo kwaad als ik het mogelijk lijkt) Wink
ik vraag me af wat jij je voorstelt bij het doel van procedures.
n.m.m. zet je de volgorde op zijn kop met je stelling.
procedures zijn er in mijn ogen voor om een doel te bereiken (vrijspraak bij onschuld, en de juiste strafmaat bij schuld en het achterhalen van (on)schuld)
Niet om bij (zekerheid van) schuld, straf te ontlopen.

Een doel van procedures is rechtsbescherming. Wanneer de procedures dan tot vrijspraak leiden, ook wanneer de verdachte schuldig is, dient vrijgesproken te worden. Je kunt niet de procedureregels achteraf veranderen omdat er iets uitkomt wat je niet zint.

Sowieso kun je een advocaat van zo'n vrijspraak nooit de schuld geven, want de vrijspraak komt uit de mond van de rechter. En je wilt toch ook niet zeggen dat de rechter de wet moet negeren? We leven immers in een rechtsstaat.

Quote:
Wat mij betreft zouden personen verplicht moeten zijn een foutje te melden (en te laten corrigeren) en er moet een straf op staan als je dat niet doet.

Dan vind je (logisch consequent) dus ook dat personen die een strafbaar feit begaan zichzelf moeten aangeven. Dat is alleen in strijd met allerlei beginselen die beschaafde landen al heel lang kennen.

Let wel: het gaat hier over strafsancties. Als er bij het vaststellen van een uitkering een overduidelijke fout wordt gemaakt, kan er wat mij betreft op de uitkeringsgerechtigde wel de plicht rusten om hier melding van te maken. (Of op schending van die plicht dan een straf mag staan moet ik nog even over nadenken.)

BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 9:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een doel van procedures is rechtsbescherming. Wanneer de procedures dan tot vrijspraak leiden, ook wanneer de verdachte schuldig is, dient vrijgesproken te worden. Je kunt niet de procedureregels achteraf veranderen omdat er iets uitkomt wat je niet zint.

HO, Ho niemand heeft het hier over achteraf veranderen !!!
ik heb het over het doorgeslagen zijn van de Procedureregels (nu).

Quote:
Sowieso kun je een advocaat van zo'n vrijspraak nooit de schuld geven, want de vrijspraak komt uit de mond van de rechter. En je wilt toch ook niet zeggen dat de rechter de wet moet negeren? We leven immers in een rechtsstaat.

Ho, Ho, ook dat zeg ik niet.
Overigens is de rechter ook slaaf geworden van de (te) vele procedure regels; en dat mag best anders. (ik geef toe op verjaardagen; spreek ik wel eens een rechter die dit gewoon beaamt)

Quote:
Dan vind je (logisch consequent) dus ook dat personen die een strafbaar feit begaan zichzelf moeten aangeven. Dat is alleen in strijd met allerlei beginselen die beschaafde landen al heel lang kennen.

Ook dat zeg ik niet. (ik zeg: als iemand zich blijkbaar heeft vergist dat een vergissing corrigeren zonder te vervallen in onmogelijke procedures en flauwe spelletjes mogelijk moet zijn en daar zouden advocaten ook gewoon niet aan mee mogen werken in mijn ogen.
Overigens zou dat (je zelf aangeven) wel veel beschaafder zijn (en het komt zelfs nog voor ook) Laughing
jansterenborg

Leeftijd: 76
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 28 aug 2010 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij beter je geweten te raadplegen
en je af te vragen was ik fout en was de boete terecht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds