Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 17:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurcontract
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mackenzie

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2007 2:28    Onderwerp: huurcontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik had een vraag aan jullie mbt een huurcontract. Ik woon onderhuur bij iemand in huis en heb natuurlijk een contract moeten tekenen. Nu is het zo dat zij (de hoofdhuurder) niet wist dat ik rookte en er dus ook niet in het contract staat dat ik niet mag roken. Omdat zij, volgens haar, veel last van de rook van heeft, wil ze het contract aanpassen zodat ik niet meer mag roken in huis. Nu is mijn vraag: kan zij zomaar het huurcontract wijzigen/aanpassen? Opzich kan ik wel begrijpen dat zij niet meer de rook in huis wil hebben, maar kan zij het huurcontract zomaar rechtsgeldig wijzigen? Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven. Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

Sjoerd Leferink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2007 2:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eenzijdige wijziging van het contract behoort weliswaar niet tot de mogelijkheden. Maar opzegging harerzijds is met betrekking tot jullie rechtsverhouding veelal gemakkelijker. Hetgeen maakt dat afhankelijk van jouw doelstelling bevallig gedrag toch lonend kan zijn.
Bekijk de homepage
mackenzie

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2007 2:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie, alleen dit zal aan mij liggen, maar ik begrijp niet helemaal wat je zegt...Kan zij het contract nu wel aanpassen of niet? Stel dat ik mij er niet aan houd dan zal ze andere redenen gaan gebruiken om mij eruit te krijgen.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2007 5:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien sprake is van onderverhuur van niet zelfstandige woonruimte die deel uitmaakt van de woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf heeft, geldt een belangrijk deel van de bepalingen met betrekking tot huur van woonruimte niet gedurende de eerste negen maanden. Daaronder mede begrepen de beschermende bepalingen met betrekking tot opzegging. Rechterlijke tussenkomst is niet vereist: opzeggen binnen de termijn van 9 maanden is steeds mogelijk (met inachtneming van een opzegtermijn in totaal, dus met inachtneming van de negen maanden, van maximaal 1 jaar). Is het regime wel van kracht, bijvoorbeeld door verstrijking van de zojuist genoemde periode, dan is er een relatief minder zware opzeggingsgrond aanwezig ten behoeve van de verhuurder, namelijk art 7:274 lid 1, sub f. Kortweg 'de rechter kan de vordering toewijzen indien de verhuurder aannemelijk maakt dat zijn belangen zwaarder wegen dan die van de huurder'. Daarbij dient een 'open afweging' plaats te vinden. Onverenigbaarheid met de levensstijl van de huurder kan aanleiding geven tot inwilliging der vordering zonder dat er sprake behoeft te zijn van slecht huurdergedrag. Dat is verhoudingsgewijs een grondslag waarmee de verhuurder veel kans maakt de vordering tot opzegging gehonoreerd te zien. Om terug te komen op je vraag inhoudende ‘Stel dat ik mij er niet aan houd dan zal ze andere redenen gaan gebruiken om mij eruit te krijgen’ ben ik van mening dat daar inderdaad sprake van kan zijn. Het is echter de vraag of het ‘ware’ gedrag als zodanig niet reeds voldoende reden vormt om de vordering tot opzegging toewijsbaar te achten…

Mijn verwachting is wel dat er geen sprake is van zelfstandige woonruimte, anders is vorenstaande niet aan de orde. Er zal dan sprake moeten zijn van gedeelde voorzieningen welke niet kunnen worden gekwalificeerd als gemeenschappelijke ruimte, waarop gelijke rechten van toepassing zijn. Tevens is van belang dat er geen sprake is van zelfstandige toegang, tot het gehuurde.

Voorts zal 'de periode van negen maanden' evenmin aan de orde zijn, indien het contract daartoe aanleiding geeft. Zulks is het geval wanneer er sprake is van een contract voor bepaalde tijd waarbij die bepaalde tijd een aanzienlijkere periode bestrijkt dat de negen maanden: opzegging is dan in beginsel aan de orde bij het verstrijken van de overeengekomen termijn. Voor wat betreft een contract voor onbepaalde tijd geldt 'de negen maanden regeling' in beginsel onverkort. Dat is wel anders indien men zulks contractueel beperkt.
Bekijk de homepage
kilt_sog

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De beste (bovenstaand) wil zeggen dat er 2 situaties zijn:
Jij huurt:
1 of een zelfstandige woning (oonruimte, die een eigen voordeur heeft en is voorzien van eigen keuken, toilet en wasruimte);
2 of een niet zelfstandige woning.

Het contract aanpassen kan niet, het zou grappig zijn als dat wel het geval was (stel je voor wat jij dan met de huurprijs zou kunnen doen in dat geval)
Alleen met wederzijds goedvinden kan het contract aangepast kunnen worden, dus heeft ze weer je handtekening nodig op een nieuw contract (maar jij heb al een contract!!)

Opzegging? Jij geniet huurbescherming (of je nou in een zelfstandige of niet zelfstandige woning woont). Wat van belang is in dit geval is datgene wat opgenomen is in je contract inzake opzegging.

Mijn advies is haar wens te respecteren en zodoende geschillen te vermijden. Een getekent contract veranderen kan sowieso niet.

Groet
Tom84

Tom84

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik denk dat je verhuurster je wel bij de ballen heeft.. als ze het niet goedschiks voor elkaar krijgt, kan ze het ook kwaadschiks doen door de woonruimte op te eisen aan de hand van dringend eigen gebruik. ze moet dan alleen zorgen voor vervangende woonruimte..

mijn advies; stop met roken.. bespaart je geld, en het zoeken naar een andere woning Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds