Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 16:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vernietiging reisovereenkomst bij geestelijke stoornis
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robert_G

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 28 mrt 2007 1:01    Onderwerp: vernietiging reisovereenkomst bij geestelijke stoornis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal.

Mij is onlangs de volgende casus voorgelegd. Iemand heeft een retour-vliegreis geboekt naar een zonnig oord, en heeft geen annuleringsverzekering afgesloten. Enkele weken na het leveren van de tickets krijgt de genoemde persoon last van psychische narigheid doordat hij manisch-depressief is (of althans iets in die richting, weet niet precies waar hij aan lijdt). Hij wordt in elk geval voor onbepaalde tijd opgenomen en is dus niet in staat om de vliegreis te maken. De dokter is wellicht bereid te verklaren dat de persoon al tijdens het boeken van de reis niet 100% bij zinnen was en het leek mij daarom voor de hand te liggen om het te gooien op art. 3:34, geestelijke stoornis. De wil om de overeenkomst te sluiten ontbrak dus, althans dat is de claim want men wil uiteraard het geld terug. In hoeverre zou echter de vliegmaatschappij zich kunnen beroepen op de goede trouw van art. 3:35? De tickets zijn voor zover ik weet via telefoon of internet geboekt.

Is ontbinding van de overeenkomst wellicht een optie? Op welke gronden zou dit kunnen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 28 mrt 2007 1:25    Onderwerp: Re: vernietiging reisovereenkomst bij geestelijke stoornis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Robert_G schreef:
In hoeverre zou echter de vliegmaatschappij zich kunnen beroepen op de goede trouw van art. 3:35? De tickets zijn voor zover ik weet via telefoon of internet geboekt.

Een beroep op art 3:35 BW lijkt me vrijwel zeker succesvol.

Quote:
Is ontbinding van de overeenkomst wellicht een optie? Op welke gronden zou dit kunnen?

Ik zie geen grond.

Tom84

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: wo 28 mrt 2007 8:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ben ik nou gek, of gaat 3:34BW niet op, omdat hij ten tijde van sluiten ovk volledig bij geestelijke kennis was?

Quote:
Ik zie geen grond

kijk eens uit het vliegtuig raampje Wink
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 28 mrt 2007 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Tom84's eerste opmerking:

Zie OB:
Quote:
De dokter is wellicht bereid te verklaren dat de persoon al tijdens het boeken van de reis niet 100% bij zinnen was (...)

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 28 mrt 2007 11:50    Onderwerp: Re: vernietiging reisovereenkomst bij geestelijke stoornis Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Robert_G schreef:
In hoeverre zou echter de vliegmaatschappij zich kunnen beroepen op de goede trouw van art. 3:35? De tickets zijn voor zover ik weet via telefoon of internet geboekt.

Een beroep op art 3:35 BW lijkt me vrijwel zeker succesvol.

Quote:

Ik zie geen grond.

Inderdaad, mij is letterlijk verteld dat 3:34 een dode letter is, gelet op 3:35. Maar misschien kan het geen kwaad te proberen, de klantenservice wordt vast niet door juristen gerund. Dan nog lijkt het me onwaarschijnlijk dat er niet ergens in dat bedrijf een jurist er even een blik op werpt, voordat er geld wordt terugbetaald.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 28 mrt 2007 12:19    Onderwerp: Re: vernietiging reisovereenkomst bij geestelijke stoornis Reageer met quote Naar onder Naar boven

timo schreef:
Inderdaad, mij is letterlijk verteld dat 3:34 een dode letter is, gelet op 3:35.

In die zin dat wanneer een beroep op art 3:35 mogelijk is, art 3:34 er niet meer aan helpt. Art 3:34 is een nadere invulling van art 3:33. Met behulp van een doktersverklaring kun je wellicht onweerlegbaar aantonen dat de overeenstemmende wil van art 3:33 ontbreekt, maar daarmee breek je nog niet door 3:35 heen.

En gezien de manier waarop de ovk is gesloten zie ik niet hoe je de geestelijke stoornis kunt aanvoeren als een argument tegen het gerechtvaardige vertrouwen van 3:35. Je kunt moeilijk zeggen dat ze het hadden moeten zien. Zeker niet over het internet. Over de telefoon hadden ze het misschien kunnen horen, maar dat lijkt me ook wat onaannemelijk.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 28 mrt 2007 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm, dat is wel een interessante kwestie die bona fides aanstipt. Want met al die moderne technieken wordt het dus wel heel lastig de mensen die niet onder curatele gesteld zijn maar wel onder invloed van een stoornis handelen (denk aan wat de bruisende activiteit van een manisch persoon met een paar uurtjes internetten teweeg kan brengen) te beschermen.

Wat even los staat van deze casus, overigens, want dit concrete geval lijkt me meer een kwestie van: sorry, je moet je verlies maar nemen. Iemand kan ook een reis zonder annuleringsverzekering geboekt hebben en dan toch niet kunnen gaan vanwege bijvoorbeeld een sterfgeval in de familie.

Ik vind ook dat je niet zo stellig kunt zijn over dat in dit geval bij de psychisch gestoorde persoon DUS de wil ontbreekt. Het gaat er bij de bescherming om dat er een nauwe relatie is tussen de handeling en de actie. Denk aan wat in het arrest Eelman/Hin speelde: Eelman wilde de boerderij alleen maar verkopen omdat hij in zijn stoornis meende dat er geesten waren. Een vakantie boeken is echter een vrij normale handeling, zeker als het niet zo top met je gaat (veel mensen denken dat een vakantie de problemen wel oplost).
Robert_G

Leeftijd: 38

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2007 0:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reacties. Ik was al bang dat het gerechtvaardigde vertrouwen wel een erg sterk argument zou opleveren voor de vliegmaatschappij. Resten er dus nog twee mogelijke acties; een beetje blufpoker spelen of anders vragen of het bedrijf misschien toch wat coulant kan zijn en bijv. een deel van de kosten terugstort. Maar goed, dat is verder weinig juridisch van aard. Dank voor de hulp! Cool
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2007 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kom je met een eerlijke uitleg (incl aanbod dat te onderbouwen) in dit soort kwesties het verst.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds