|
Auteur |
Bericht |
Cella
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 21:22 Onderwerp: hypotheek bij erfpacht |
|
|
Ik vraag mij het volgende af:
Als mijn huis, waarop een hypotheek rust, op een van de gemeente geërfpacht stuk grond staat, dan is het huis in feite eigendom van de gemeente volgens art. 5:20 BW. Hoe kan de zekerheid van de hypotheek hier dan op rusten? Als ik mijn erfpacht niet zou betalen, zou de gemeente het huis kunnen opeisen, omdat het van haar is.. toch? Waar blijft dan de voorrang van de hypotheekhouder? _________________ Je pense donc je suis |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 21:51 Onderwerp: |
|
|
Als er sprake is van erfpacht dan doorbreekt dat juist de natrekking van de woning aan de grond, dus is de gemeente niet eigenaar van de [edit]woning[/edit], maar gewoon jij.. toch? _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Laatst aangepast door MiriamvL op di 27 mrt 2007 22:11, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Cella
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 21:58 Onderwerp: |
|
|
Is dat zo? En als ik dan een hypotheek heb gevestigd op het erfpachtsrecht (niet op het huis) en deze wordt geëxecuteerd, zou dat betekenen dat het huis ook door de hypotheekhouder kan worden geëxecuteerd? (In door jou geschetste zou je dan toch aannemen dat het huis ook geëxecuteerd kan worden, maar volgens de antwoorden bij het proeftentamen niet...) _________________ Je pense donc je suis |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 22:05 Onderwerp: |
|
|
Woops... sorry... ik zei gemeente is niet eigenaar van de grond maar jij, maar ik bedoelde natuurlijk gemeente is niet eigenaar van het huis maar jij... moet nu nog wel overdenken of mijn verhaal dan wel klopt... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 22:15 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat o.g.v. de vestiging van recht van hypotheek op het recht van erfpacht de hypotheeknemer alleen het recht van erfpacht mag executeren, en dat gezien de erfpacht natrekking van de woning aan de grond doorbreekt de woning niet bij de grond hoort en dat daarom de woning niks met de executie van het recht van erfpacht te maken heeft... Maar er zijn vast mensen hier die meer van goederenrecht weten en een beter/juist antwoord kunnen geven  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 22:36 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zit het zo: als jij je erfpacht niet betaalt, dan heeft de gemeente gewoon een vordering op jou. In het uiterste geval kan men beslag leggen.
MAAR: er kan beslag worden gelegd op van alles.
Het is meer dat als jij je hypotheekbedrag niet betaalt, dat de bank dan het huis als onderpand heeft en het kan verkopen. Die directe relatie tussen niet-betalen en huis verkopen zit dus meer in de relatie tussen jou en de hypotheekverstrekker.
Formeel is de gemeente - door natrekking - volgens mij wel eigenaar van je huis, maar in de praktijk werkt dat dus anders. Hoe dat zit mag een van de civilisten uitleggen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 22:46 Onderwerp: |
|
|
Maar Cella heeft het over een recht van hypotheek op het recht van erfpacht, en wat er dan geexecuteerd mag worden.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 22:48 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL is er nu bijna, alleen doorbreekt het recht van erfpacht de natrekking niet. Het recht van erfpacht rust gewoon op de hele eigendom, grond en woning. Dus als je een grafzerk in je tuin plant, wordt die zerk eigendom van de gemeente. Om maar eens een geheel willekeurig voorbeeld uit de mouw te schudden.
De bank kan dus alleen het recht van erfpacht (op grond+woning) executeren. De positie van de gemeente als bloot eigenaar is daarbij niet in het geding.
Cella schreef: | Als ik mijn erfpacht niet zou betalen, zou de gemeente het huis kunnen opeisen, omdat het van haar is.. toch? Waar blijft dan de voorrang van de hypotheekhouder? |
Dat is wel een leuke vraag. Art 5:87 lid 2 BW geeft de eigenaar het recht om de erfpacht op te zeggen indien over 2 achtereenvolgende jaren de canon niet is betaald. Het is dan de vraag wat er gebeurt met het hypotheekrecht. Volgens art 3:81 lid 3 werkt afstand niet ten nadele van beperkte rechten die op het tenietgaande beperkte recht rusten, maar over opzegging wordt niets bepaald. (Uit art 3:81 lid 2 sub c en d volgt dat afstand en opzegging afzonderlijke wijzen van tenietgaan vormen.)
Ik durf niet te zeggen of het hypotheekrecht bij opzegging door de eigenaar werkelijk mee teniet zou gaan. Wel lijkt art 5:87 lid 2 BW te vereisen dat beperkt gerechtigden op de erfpacht tijdig ingelicht worden. Maar of de hypotheeknemer dan nog veel kan uitrichten? Anders moet de voormalig hypotheekhouder het doen met een pandrecht op de vordering die de voormalig erfpachter op de eigenaar heeft ter vergoeding van de waarde van de erfpacht (opnieuw art 5:87 lid 2, in combinatie met art 3:229).
Ik ben benieuwd wat ik allemaal over het hoofd zie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 22:53 Onderwerp: |
|
|
Aha, het zit dus net als met opstal, je koopt geen woning maar een recht van opstal, je koopt geen woning maar een recht van erfpacht, nu snap ik ook veel beter het vestigen van hypotheek op erfpacht..
Maar hoe zit het dan met Cella's antwoordmodel dat stelt dat alleen de grond of het recht van erfpacht op de grond geexecuteerd kan worden? _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
Pet Shop Boys - Integral
Laatst aangepast door MiriamvL op di 27 mrt 2007 22:58, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 22:57 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Volgens mij zit het zo: als jij je erfpacht niet betaalt, dan heeft de gemeente gewoon een vordering op jou. In het uiterste geval kan men beslag leggen. |
Dacht ik aanvankelijk ook, maar zie dus art 5:87 lid 2 BW. Wel kan die mogelijkheid zo te zien in de vestigingsakte worden uitgesloten (lid 3).
Quote: | Het is meer dat als jij je hypotheekbedrag niet betaalt, dat de bank dan het huis als onderpand heeft en het kan verkopen. Die directe relatie tussen niet-betalen en huis verkopen zit dus meer in de relatie tussen jou en de hypotheekverstrekker. |
Waarbij strikt genomen dus niet het huis (of grond+huis), maar het erfpachtrecht wordt verkocht. De executiekoper wordt erfpachter (van grond en huis).
Quote: | Formeel is de gemeente - door natrekking - volgens mij wel eigenaar van je huis, maar in de praktijk werkt dat dus anders. Hoe dat zit mag een van de civilisten uitleggen. |
De gemeente is juridisch eigenaar, maar heeft slechts het bloot eigendom. De erfpachter heeft het recht om grond en huis te houden en te gebruiken (art 5:85 lid 1 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 04 apr 2007 13:14 Onderwerp: |
|
|
Naar aanleiding van wat leeswerk in Pitlo bedacht ik dit: de hypotheek rust waarschijnlijk op een gevestigd opstalrecht (5:101). Dus zo wordt het huis niet nagetrokken door de grond, of liever: wordt de eigendom toch gescheiden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 04 apr 2007 13:46 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Naar aanleiding van wat leeswerk in Pitlo bedacht ik dit: de hypotheek rust waarschijnlijk op een gevestigd opstalrecht (5:101). Dus zo wordt het huis niet nagetrokken door de grond, of liever: wordt de eigendom toch gescheiden. |
Niet onmogelijk, maar dan zou Cella eigenlijk van dat opstalrecht moeten weten. Waarschijnlijker lijkt me een hypotheek gevestigd op het erfpachtrecht. Dat kan gewoon. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 04 apr 2007 13:53 Onderwerp: |
|
|
Hoe het daadwerkelijk geregeld is moet Cella dan maar eens nakijken in haar hypotheekovereenkomst.Mij ging het er vooral om dat je dus die natrekking vrij gemakkelijk kunt doorbreken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Cella
|
Geplaatst: za 07 apr 2007 23:07 Onderwerp: |
|
|
Mmm.. ik ga het morgen eens nakijken... _________________ Je pense donc je suis |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 08 apr 2007 8:15 Onderwerp: |
|
|
En dan wel even laten weten hoe het zit, he? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|