Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 17:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

tegenwerking partner bij scheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
francisca

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007 23:06    Onderwerp: tegenwerking partner bij scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben tijdelijk bij dochter. wil graag scheiden.partner doet er alles aan om tegen te werken.Partner blijft in de eigen woning. Er is nog een volledige inrichting (speelt sinds december is met ruzie gegaan) Heb volgende week een afspraak bij de mediator daar heeft hij wel toezegging in gedaan maar wil beslist nergens voor tekenen. Maar mijn vraag is.
Partner wil zijn auto terug die ik heb meegenomen om de klein kinderen naar school end. te brengen.Hij heeft gedreigd met andere sloten op de deur zetten en de bank blokkeren.Ik heb een andere rekening op mijn naam staan. Ik hoeverre kan hij deze stappen ondernemen en wat kan ik hier tegen doen.Wil alles op een vreedzame manier doen maar dat is in deze situatie onmogelijk. Wie weet raad? Kan ik hier nog iets tegen doen? We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede advocaat zoeken!

Verder zou ik die auto niet afgeven.
Als je een gezamenlijke bankrekening hebt: neem daarvan de helft cash op.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doe maar even niets totdat je die afspraak hebt bij de mediator, anders verhardt dat op dit moment de verhoudingen alleen maar en dat is wel het laatste dat je kunt gebruiken. Die praktische dingen zijn echt iets om in te brengen tijdens dat gesprek.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 0:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is waar, maar met jezelf redelijk opstellen krijg je geen zekerheid. Als de ander er alles aan doet om het jou onmogelijk te maken, kan je m.i. beter jezelf beschermen dan de lieve vrede proberen te bewaren.
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een vooronderstelling: Jullie zijn in gemeenschap van goederen getrouwd? Dat is namelijk wel van belang voor die 'praktische problemen'.

Als je het gevoel hebt dat de ander niet constructief zal meewerken bij een mediation, je nu al dwars gaat zitten (als hij zijn dreigementen echt uitvoert), is het voor mij de vraag of een mediation wel een goede keuze is. Ik ken jullie situatie natuurlijk niet, maar ik zie bij ons op kantoor wel dat mediation écht alleen maar werkt als beide partijen meewerken en dat -zeker als er kinderen zijn- het soms (bij problematisch verlopende echtscheidingen dus) verstandiger kan zijn om allebei een eigen advocaat te nemen. Die kan dan bijvoorbeeld bij de rechter een voorlopige voorziening voor je aanvragen, waardoor je de auto zou kunnen blijven gebruiken (omdat jij bijv. kan aantonen dat je die nodig hebt voor het vervoeren van de kids en dat hij 'm niet persé nodig heeft), ook worden wel voorlopige voorzieningen aangevraagd over het gebruik van de echtelijke woning gedurende de echtscheidingsprocedure.

Maar goed, áls er mogelijkheden zijn om de scheiding via mediation 'af te handelen' zou ik dat zeker doen: voor de onderlinge verhoudingen (jullie hebben ook na de scheiding immers nog met elkaar te maken, als ouders) is het natuurlijk beter om op een vreedzame manier uit elkaar te gaan.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bescherming zit al in de wet en t.z.t. zal er toch verdeeld moeten worden. Maar deze man wil niet scheiden en werkt tegen. Dat kan als je al direct op de barricaden staat voor je belang tot een behoorlijk lastige en tijdrovender procedure leiden, met alle (financiële) gevolgen van dien.

Dat is de achtergrond van mijn advies. Rustig insteken en z.s.m. netjes afronden.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 7:55    Onderwerp: Re: tegenwerking partner bij scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

francisca schreef:
Ben tijdelijk bij dochter. wil graag scheiden.partner doet er alles aan om tegen te werken.Partner blijft in de eigen woning. Er is nog een volledige inrichting (speelt sinds december is met ruzie gegaan) Heb volgende week een afspraak bij de mediator daar heeft hij wel toezegging in gedaan maar wil beslist nergens voor tekenen. Maar mijn vraag is.
Partner wil zijn auto terug die ik heb meegenomen om de klein kinderen naar school end. te brengen.Hij heeft gedreigd met andere sloten op de deur zetten en de bank blokkeren.Ik heb een andere rekening op mijn naam staan. Ik hoeverre kan hij deze stappen ondernemen en wat kan ik hier tegen doen.Wil alles op een vreedzame manier doen maar dat is in deze situatie onmogelijk. Wie weet raad? Kan ik hier nog iets tegen doen? We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

Meteen een goede familierechtadvocaat zoeken en direct een voorlopige voorziening vragen.
Bekijk de homepage
LeChat

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De bescherming zit al in de wet en t.z.t. zal er toch verdeeld moeten worden. Maar deze man wil niet scheiden en werkt tegen. Dat kan als je al direct op de barricaden staat voor je belang tot een behoorlijk lastige en tijdrovender procedure leiden, met alle (financiële) gevolgen van dien.

Dat is de achtergrond van mijn advies. Rustig insteken en z.s.m. netjes afronden.

TS geeft al aan dat het er niet in zit om op een vreedzame manier te scheiden... door de tegenwerkende houding van de partner zal de scheiding waarschijnlijk sowieso lang duren en dan is het wel aan te raden om enige voorlopige voorzieningen te laten treffen. Als iemand écht dwarsligt levert een mediation bovendien alleen maar extra vertraging op, omdat de kans groot is dat de mediator uiteindelijk moet concluderen dat het conflict niet middels mediation is op te lossen en partijen uiteindelijk toch ieder een eigen advocaat moeten nemen, die dan vaak weer van voren af aan beginnen.
En wat die wettelijke bescherming betreft: het gebeurt toch vrij regelmatig dat één van de partijen, vaak degene die in het huis blijft wonen en de beschikking heeft over de hele administratie, kans ziet om gedurende de procedure bepaalde waardevolle spullen achterover te drukken. Als je dan geen (eigendoms)bewijzen hebt, heb je aan de wettelijke bescherming ook niet veel. Maar goed, dat is een doemscenario, waar TS ook niet vrolijker van zal worden.

Overigens heb ik ook al aangegeven dat het natuurlijk altijd beter is om op een vreedzame manier tot een oplossing te komen. Helaas lukt dat niet altijd, en uit de openingspost lijkt te volgen dat dit er ook in dit geval -spijtig genoeg- niet in zit...

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat betreft andere sloten op de deur mag dit zomaar?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

francisca schreef:
wat betreft andere sloten op de deur mag dit zomaar?

Nee. Zolang er geen scheiding of voorlopige voorziening is, is het de echtelijke woning.
Bekijk de homepage
francisca

BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mediation heeft niet gewerkt. Partner heeft nu een advocaat in de arm genomen via rechtshulp. Advies partner is om naar het gemeentehuis te gaan en dan voor geregistreerd partnerschap te kiezen.Mijn belangen zullen toch behartigd moeten worden en ik zal dan een eigen advocaat moeten kiezen. Tja dit gaat allemaal veel geld kosten denk ik.wordt vervolgd.
LeChat

BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Spijtig! Veel succes/sterkte & zoek een goede advocaat!

Wil *jij* trouwens ook een zgn flitsscheiding? Niet alleen op zíjn mening afgaan hoor!

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik moet me ff goed verdiepen. Had me gericht op mediation.
nieky

Leeftijd: 73

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

francisca schreef:
ik moet me ff goed verdiepen. Had me gericht op mediation.

Mediation is een kunst. Conflicthantering komt uit de hoek van de sociale wetenschappen. Dat is totaal anders dan rechtsgeleerdheid, in feite is dit een wezensvreemd vak voor een advocaat. Het zijn twee werelden.

Je zou toch nog een poging kunnen wagen. Maar lees dan eerst het boek Gelukkig getrouwd, gelukkig gescheiden van mr G.P. Hoefnagels. Hij weet van beide werelden en heeft 25 jaar een praktijk gevoerd.
In zijn boek beschrijft hij ook enkele methoden die kunnen worden toegepast.

Het gaat er dus om, je ex ervan te overtuigen, dat mediation uit een aantal methoden bestaat, om tot een gemeenschappelijk gedragen oplossing te komen. Goede mediation is daardoor veel houdbaarder dan een juridisch geforceerde oplossing.
Je hoort mensen na 25 jaar nog trots vertellen hoe ze haar/zijn partner met juridische middelen een hak hebben gezet.
Met mediation kan dat niet; dan is er immers overeenstemming bereikt.

Als mediation niet werkt kunnen er twee mogelijke oorzaken zijn.
Het kan dat een misverstand jouwerzijds zijn, of een probleem aan zijn kant, dat jij niet begrijpt. Het mooiste zou zijn, als je daar achter kon komen.

In ieder geval succes!

(typo)

Laatst aangepast door nieky op ma 07 mei 2007 9:11, in totaal 1 keer bewerkt
francisca

BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 7:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank nicky voor je antw. Zal het boek lezen.Mijn partner is onvoorspelbaar bleek ook nu maar weer en uitleggen heeft dan ook geen zin. De uitleg heeft hij ook gekregen in de vorm van brochures en via het juridsch loket maar hij geeft er z`n eigen onlogische draai eraan.Tja en nu dus 2 advocaten het is niet anders. Maar wel rustiger i.v.m dat gedrag.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds