Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 19:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dagvaarding maar nu verhuizing
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bordewolf

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 18:52    Onderwerp: Dagvaarding maar nu verhuizing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel je hebt je buren gedagvaard omtrent een slepende erfgrensproblematiek en enkele andere zaken. Je buren verkopen gedurende het lopende proces, en er is nog geen vonnis gewezen (er komt bijv. eerst een comparitie ter plaatse)

De buren verkopen daarvoor al. Wat kun je nu nog doen en hoe gaat eenr rechter hier mee om. Hoe gaat een rechter om met de eventuele tegeneisen van de buren? Wordt de dagvaarding waardeloos nu er nieuwe buren komen/zijn? Hoe gaat dit qua proceskosten?

En in het geval van rechtsbijstand?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
faya

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies weet ik het niet hoe of wat met de oude buren maar in iedergeval wordt de erfgrens rechtens vastgesteld en misschien kan je tov de oude buren indien zij dit onrechtmatig hebben gedaan schadevergoeding vorderen. Je moet dan wel schade geleden hebben. Ook zullen de nieuwe bewoners hiermee blij zijn, misschien zijn zij ook wel verkeerd ingelicht door de oude bewoners.
Verstuur e-mail
Bordewolf

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zie je dat voor je? Wanneer je eigenlijke buren geen buren meer zijn en het nu juist er om gaat dat de oude buren de erfgens respecteren wordt het onzin om daaromtrent nog eisen te stellen. De nieuwe buren zullen hoogstwaarschijnlijk hierin ook niet betrokken willen worden, laat staan dat die zitten te wachten op een rechter en Kadaster en mijn oude buurman (welke ze niet eens persoonlijk kennen) die even een oude kwestie gaan uitvechten.

Dus nogmaals: Hoe gaat een rechter hier mee om en met de eventuele tegeneisen? Wordt de dagvaarding waardeloos en kun je deze nog intrekken en wat gebeurd er met de tegeneisen? Hoe zit het met de proceskosten en hoe zit dit wanneer je een rechtsbijstandverzekering hebt?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat houdt "slepende erfgrensproblematiek en andere zaken" precies in?
Want dat maakt wel wat uit voor het antwoord.
Bordewolf

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

buurman die dingen op andermans grond plaatst en het niet eens is met de meting van het kadaster (die al twee keer zijn wezen meten).

De nieuwe buren zullen hoogstwaarschijnlijk 'normale' mensen zijn.

Het is dus echt een kwestie die ik heb met mijn oude buren. Nu deze het huis hebben verkocht?? wat nu ?? En hoe gaat dit met de kosten van het proces en indien je rechtsbijstand hebt?
Bordewolf

BerichtGeplaatst: di 13 mrt 2007 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe met de schade die hij eist als gevolg van grensoverschrijding (terwijl het kadaster aangeeft dat er geen sprake is van grensoverschrijding). De buurman heeft tijdens de verkoop niets over deze kwestie genoemd tegen de makelaar en dit is dus ook niet van invloed geweest op de verkoopprijs.
Bordewolf

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe staat ik er nu voor ? kan iemand dat beoordelen?
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou aannemen dat zolang jij nog met schade zit a.g.v. handelen van je voormalige buren (waaronder ook proceskosten) er een zaak is, die gewoon afgemaakt kan worden.

Edit: omdat jij (volgens je eerste post) had gedagvaard, dacht ik dat jij de eiser was en dus belang had bij voortzetting van de zaak, maar in je andere thread (over balkonafscheiding e.d.) lijkt het of de buurman iets eist. Wíl jij dat de zaak doorgaat, of niet? Ik kan me van procesrecht iets herinneren dat partijen de zaak altijd kunnen laten vallen, maar dan moeten wel beiden het willen neem ik aan. En net als jij hebben je voormalige buren neem ik aan proceskosten gemaakt dus het kan ook in hun belang zijn om de zaak voort te zetten. Denk ik.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het ook van de eis afhangt. Ik ben het met EJB_CH eens dat de zaak gewoon kan worden voortgezet als het om iets als schadevergoeding gaat. Ik denk niet dat er voor deze situatie een bijzondere regeling is voor de proceskosten.

edit: stuk over erfdienstbaarheden weggehaald, want het gaat over erfgrensproblematiek...
Misschien is overname van de hoedanigheid van de procespartij door de nieuwe buren nog interessant, zie art 225 Rv. Ik denk dat het ervan afhangt wat de nieuwe en oude buren daar onderling over hebben afgesproken.

BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het geheel niets. Het huis is verkocht zonder melding van een erfgrensprobleem. Aangenomen mag dan ook worden dat er geen schade agv de wijze waarop de erfgrens loopt is geleden door mijn buren (hetgeen ze wel eisen). Bovendien is hun belang van de eis dat men verwijdering eist van het eventueel overstekende deel in zijn geheel verdwenen nu het huis is verkocht. Dat geldt ook als het gaat om verwijdering van de valbeveiliging. Mijn oude buren hebben hier geen belang bij, mijn nieuwe buren hebben het huis gekocht in de weet dat deze valbeveiliging er is (dat hebben ze kunnen waarnemen).

Daar komt nog bij dat ik door het Kadaster tot twee keer toe in het gelijk ben gesteld (beide keren een onafhankelijke meting en aanwijziging waarbij ook mijn buurman aanwezig was) en mijn buurman eenzijdig een louche bureau in de arm heeft genomen.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er vanuit dat ook al is er geen direct belang meer bij de oorspronkelijke rechtsvordering, er toch nog om een verklaring van recht kan worden gevraagd om in elk geval de tegenpartij veroordeeld te zien worden in de proceskosten. De zaak nu laten vallen betekent dat je hoe dan ook met de proceskosten blijft zitten. Maar ik weet niet of dat ook procesrechtelijk klopt.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007 0:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat voor zover het die eis van verwijdering betreft, de nieuwe buren via art 225 Rv het geding over zouden kunnen nemen, als ze dat dus zouden willen. Bij die eis om de beweerde erfgrensoverschrijding ongedaan te maken hebben de oude buren geen belang meer (al kan ik me ook voorstellen dat de rechter ze formeel in het gelijk stelt met het oog op de proceskosten, maar geen idee hoe dat werkt). In ieder geval, zelfs als de rechter tussen jou en de oude buren iets beslist over hoe met de erfgrens om moet worden gegaan, dan heeft dat vonnis volgens mij alleen werking tussen jou en de oude buren.

Quote:
mijn nieuwe buren hebben het huis gekocht in de weet dat deze valbeveiliging er is (dat hebben ze kunnen waarnemen).

Ok, maar dat betekent niet dat ze niet toch kunnen eisen dat jij je aan de erfgrens houdt. (Natuurlijk lijkt het er sterk op dat jij je aan de erfgrens houdt en dat de buren helemaal geen zaak hebben.)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds