Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 15:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huuropzegging op valse gronden / En nu?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Brr

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:

Corporaties betalen niet bij uitzetting. Dit standaardbedrag of de daadwerkelijk gemaakte verhuiskosten geldt voor gedwongen verhuizing, bijvoorbeeld omdat de woning gesloopt wordt.

Daar heb je helemaal gelijk in, ik bedoelde inderdaad ook gedwongen verhuizing.

Quote:

Een verhuurder kan bij voorgenomen verkoop een huurder er niet uitzetten, tenzij in geval van 'dringend eigen gebruik'. Een corporatie kan om redenen van 'dringend eigen gebruik' een huurder er nooit uitzetten. Een corporatie kan er namelijk niet gaan wonen. Een particulier kan dat.

Nee, maar als je als verhuurder de mogelijkheid hebt om een beroep te doen op dringend eigen gebruik en het huis vervolgens verkoopt, levert het meer op dan wanneer je het je het huis met huurders en al verkoopt.

Het mag niet, maar het kan wel. Als je een beroep kan doen op dringend eigen gebruik, is het voordelig om dat te doen, of je er nu zelf wil gaan wonen of niet. Ook wanneer je niet van plan bent de woning te gaan betrekken is dit uiteindelijk stukken voordeliger, zelfs wanneer de huurder hier achter komt. (zie ook het eerste bericht).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brr schreef:

Nee, maar als je als verhuurder de mogelijkheid hebt om een beroep te doen op dringend eigen gebruik en het huis vervolgens verkoopt, levert het meer op dan wanneer je het je het huis met huurders en al verkoopt.

Het mag niet, maar het kan wel. Als je een beroep kan doen op dringend eigen gebruik, is het voordelig om dat te doen, of je er nu zelf wil gaan wonen of niet. Ook wanneer je niet van plan bent de woning te gaan betrekken is dit uiteindelijk stukken voordeliger, zelfs wanneer de huurder hier achter komt. (zie ook het eerste bericht).

Een beroep op 'dringend eigen gebruik' kan, volgens mij, alleen door een particulier worden gedaan. Wilt u dit meer meemaken, kijk dan uit naar een huurwoning van een corporatie of bijvoorbeeld een beleggingsmaatschappij.
Deze kunnen geen beroep doen op 'dringend eigen gebruik', want een bedrijf kan niet gaan wonen.

Het bedrag van 5.000,= is al een paar jaar niet meer aangepast!
Brr

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:

Een beroep op 'dringend eigen gebruik' kan, volgens mij, alleen door een particulier worden gedaan. Wilt u dit meer meemaken, kijk dan uit naar een huurwoning van een corporatie of bijvoorbeeld een beleggingsmaatschappij.
Deze kunnen geen beroep doen op 'dringend eigen gebruik', want een bedrijf kan niet gaan wonen.

Dat klopt, maar die mogelijkheid is niet voor iedereen weggelegd (wachttijd, inkomenseis).
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brr schreef:
Dat klopt, maar die mogelijkheid is niet voor iedereen weggelegd (wachttijd, inkomenseis).

Ik weet er helaas alles van. Het ging me om het idee.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brr schreef:
Ik weet niet wat het verschil in prijs is, maar 10.000 euro of meer lijkt mij niet denkbeeldig. In de praktijk betekent dit volgens mij dat het bij voorgenomen verkoop voor een verhuurder altijd voordelig is huurders er uit te zetten (wanneer dit mogelijk is), omdat een eventuele schadervergoeding niet in de buurt komt van bedrag dat het huis extra oplevert.

Inderdaad. Daarom ben ik wel benieuwd waarop de advocaat baseert dat het verschil in verkoopprijs geen aanknopingspunt zou vormen. De situatie is heel anders dan wanneer corporaties huurders uitzetten, zoals JetKroket al aangaf. In een situatie waarin een corporatie een huurder mag uitzetten (ik neem aan dat ik aan renovatie of sloop moet denken), is er ook geen sprake van een verkoopprijsverschil en corresponderend voordeel voor de corporatie.

Eigenlijk lijkt me die 5000 euro een aardig richtbedrag als vergoeding wanneer je als huurder op grond van werkelijk dringend eigen gebruik je huis uit wordt gezet. Die situatie is namelijk wel te vergelijken met die van de corporatie. De corporatie handelt immers rechtmatig.

Brr schreef:

Maar als iets niet mag, en je doet het toch, en het levert je veel winst op ten koste van een ander, dan kan die ander vergoeding van zijn schade vorderen.

De verhuurder zal claimen dat de schade van de huurder slechts de schade is die hij lijdt door de gedwongen verhuizing. Ik kan me daar wel een beetje in vinden, maar niet helemaal. Het is de vraag met welke rechtmatige situatie je moet vergelijken: met de situatie dat de huurder gewoon doorhuurt en het huis niet wordt verkocht (in dat geval: in beginsel vergoeding van alleen de verhuisschade), of met de situatie dat het huis toch wordt verkocht (in dat geval: de uitkooppremie, die in relatie zal staan tot het verkoopprijsverschil).

De oplossing lijkt me om bij de rechter te vorderen de schade te begroten op grond van art 6:104 BW:
Quote:
Indien iemand die op grond van onrechtmatige daad of een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis jegens een ander aansprakelijk is, door die daad of tekortkoming winst heeft genoten, kan de rechter op vordering van die ander de schade begroten op het bedrag van die winst of op een gedeelte daarvan.

In andere woorden, de rechter mag de schade begroten op (een deel van) de winst die de verhuurder heeft gemaakt door zich jegens jou onrechtmatig te gedragen.

BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Brr schreef:
Ik weet niet wat het verschil in prijs is, maar 10.000 euro of meer lijkt mij niet denkbeeldig. In de praktijk betekent dit volgens mij dat het bij voorgenomen verkoop voor een verhuurder altijd voordelig is huurders er uit te zetten (wanneer dit mogelijk is), omdat een eventuele schadervergoeding niet in de buurt komt van bedrag dat het huis extra oplevert.

Inderdaad. Daarom ben ik wel benieuwd waarop de advocaat baseert dat het verschil in verkoopprijs geen aanknopingspunt zou vormen.

Ik ben bang dat ik dat ook niet precies weet. Hij had wel ervaringen met vergelijkbare zaken, en ik had de indruk dat het gebruikelijk was je hierop te baseren. Ik had hem wel gevraagd of het niet mogelijk was om (een deel van) de winst van de verhuurder op te strijken, maar daar zag hij zo gauw niets in.

bona fides schreef:
De oplossing lijkt me om bij de rechter te vorderen de schade te begroten op grond van art 6:104 BW:
Quote:
Indien iemand die op grond van onrechtmatige daad of een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis jegens een ander aansprakelijk is, door die daad of tekortkoming winst heeft genoten, kan de rechter op vordering van die ander de schade begroten op het bedrag van die winst of op een gedeelte daarvan.

In andere woorden, de rechter mag de schade begroten op (een deel van) de winst die de verhuurder heeft gemaakt door zich jegens jou onrechtmatig te gedragen.

Hmm, klinkt overtuigend...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds