|
Auteur |
Bericht |
pearl2000
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 17 mrt 2007 15:11 Onderwerp: Volkstuin - grond verkocht, einde huur ? |
|
|
Hallo :
even in het kort ons verhaal, het gaat om een moestuin van 2100 vierkante meter wat is verdeeld in 6 stukjes . nu het volgende wij hebben dat altijd gehuurd van een vrouw , er is geen huurcontract getekend .
er zijn mensen bij die al 20 tot 30 jaar al groente verbouwen op het land . wij moesten altijd aan het eind van het jaar geld aan de vrouw geven voor het huur van het stukje grond. ik hoop dat het nog duidelijk is . Maar nu het probleem....! de vrouw is vorig jaar overleden , en dat stukje grond heeft een een meneer gekregen. maar die meneer heeft het meteen tekoop gezet , zonder overleg met ons de huurders . binnen drie weken hadt hij het al verkocht . wij zijn snel bij elkaar gekomen om te overlegen hoe verder nu de verkoper is er ook bij geweest , hij wil dat we zo snel mogelijk alles weg halen en dat hij de grond schoon kan afleveren. dus met andere woorden is ons verder niks meer gevraagt , geen overleg niks , het enige wat hij wil is volgens ons geld voor het stukje grond . hij zegt mondeling tegen ons dat we voor 16 april weg moeten daar anders laat hij het glad maken , ook staan er nog spullen op zoals tuinhuisjes, hekwerk , gaas . enz enz enz . wat kunnen wij doen om dit te laten bestaan .... p.s. wij hebben een voorstel gedaan dat we dit jaar voor het laatst zijn en dat we aan het eind van het jaar alles weghalen , zo dat we iets meer tijd hebben , maar dat wilde hij niet hij zegt 16 april is de einddatum.
titel aangepast en verplaatst naar rechtshulp |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 17 mrt 2007 18:29 Onderwerp: |
|
|
Koop breekt geen huur, zie art 7:226 BW. Bij verkoop gaat de huurovereenkomst dan ook ongewijzigd over op de nieuwe eigenaar.
De oude eigenaar zal zich er wel toe verplicht hebben om de grond vrij van huurders te leveren. Hij kan echter niet zomaar de huurovereenkomst beëindigen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pearl2000
|
Geplaatst: za 17 mrt 2007 20:40 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Koop breekt geen huur, zie art 7:226 BW. Bij verkoop gaat de huurovereenkomst dan ook ongewijzigd over op de nieuwe eigenaar.
De oude eigenaar zal zich er wel toe verplicht hebben om de grond vrij van huurders te leveren. Hij kan echter niet zomaar de huurovereenkomst beëindigen. |
wat nu verder , we hebben ook geen contract of huur overeenkomst. waar kunnen we het beste terecht , mag niet veel geld kosten voor z`n mooi hobby , het zijn vooral oudere mensen die de tuinen hebben . dus niet veel geld .. daarom is het jammer dat ze op z`n manier hun hobby kwijt raken ...... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 17 mrt 2007 20:47 Onderwerp: |
|
|
Misschien heb je niets op papier, maar er is wel degelijk een rechtsgeldige huurovereenkomst.
Voorlopig laat je gewoon weten niet akkoord te gaan. Het is aan de verhuurder om jullie een schappelijk aanbod te doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pearl2000
|
Geplaatst: za 17 mrt 2007 21:40 Onderwerp: |
|
|
dat is het juist we hebben geen papier waar het opstaat , ik weet ook zeker dat de vrouw waar we het van huren niet zo beboeld hadt. het was een ouwe vrouw ( 96 jaar ) . wat we wel deden was haar 1 keer in het jaar ophalen en haar laten kijken hoe de tuintjes er bij liggen, dat vond ze geweldig ... dat is het enige wat we hebben . wat moeten we als eerst doen , wat is het beste te doen . |
|
|
|
 |
timo
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 17 mrt 2007 22:34 Onderwerp: |
|
|
Zoals bona fides zegt: dat er niets op papier staat, wil níet zeggen dat er géén huurovereenkomst is. Je had een afspraak met de oude mevrouw, en zo een afspraak heet in juristentaal al een overeenkomst.
De nieuwe eigenaar heeft, volgens het artikel dat bona fides al citeerde, dus dezelfde 'verplichtingen' als de oude mevrouw. Hij heeft zeker niet het recht om zich onredelijk te gedragen, door de huur per direct stop te zetten en jouw bezittingen op die grond te vernielen.
Als ik jou was, zou ik de volgende dingen doen:
* de nieuwe eigenaar uitleggen dat hij een verkeerd beeld heeft van het Nederlandse recht als hij denkt dat hij dit zomaar mag doen.
* bewijs zoeken van het feit dat de huurovereenkomst bestaat. Heb je bijvoorbeeld de huurprijs steeds overgemaakt, dan heb je een bankafschrift. Of heb je anders een reçu gekregen? Heb je andere mensen die ook weten dat er een huurovereenkomst was, bijvoorbeeld een verzorger van de oude mevrouw?
Bij een moestuintje heb je natuurlijk geen huurbescherming, dus ik zou zeggen dat de nieuwe eigenaar in na een redelijke termijn de huur op kan zeggen. Een redelijke termijn lijkt me óf de huurtermijn (bijvoorbeeld een jaar, als jullie elk jaar de vrouw ophaalden en de huur betaalden), maar minstens een paar maanden.
En dan proberen er met de nieuwe eigenaar uit te komen. Als hij doet wat hij dreigt te doen, hangt er hem een flinke schadeclaim boven het hoofd! (zeg dat laatste nog maar niet, dreigen is nergens voor nodig). |
|
|
|
 |
pearl2000
|
Geplaatst: za 17 mrt 2007 23:34 Onderwerp: |
|
|
oké, is het verstandig om naar rechtshulp te gaan. zit een kantoor in enschede en wat ik zo weet is de eerste 3 uur 13.50 € . of moet ik wat anders doen als we er niet uitkomen met de grondbeziter.....  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 18 mrt 2007 1:27 Onderwerp: |
|
|
Ja, ga maar even naar het Bureau voor Rechtshulp. Die kunnen je bijvoorbeeld helpen met een brief aan de nieuwe eigenaar. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|