Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 3:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werknemerbescherming
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
'baas vs slaaf' situatie.

Volgens mij loop je een paar jaar achter. Lijfeigenen en slaven kennen we al enige tijd niet meer.

En een hond heeft een baas, een werknemer heeft een werkgever.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Michaelm schreef:

Volgens mij loop je een paar jaar achter. Lijfeigenen en slaven kennen we al enige tijd niet meer.

Smile
Het heet tegenwoordig werkgever en werknemer maar in principe blijft het hetzelfde hoor.
Daarbij komt dat een uitzendkracht zelfs een 'slaaf' zonder rechten is.
Het heet dan wel anders maar als puntje bij paaltje komt is het effect hetzelfde.
Zo hebben we tegenwoordig nog meer hele mooie woorden voor dingen die in essentie slecht zijn maar dat doet niets af aan wat het in de praktijk precies betekend.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
StevenK schreef:
Michaelm schreef:

Smile
Het heet tegenwoordig werkgever en werknemer maar in principe blijft het hetzelfde hoor.
Daarbij komt dat een uitzendkracht zelfs een 'slaaf' zonder rechten is.
Het heet dan wel anders maar als puntje bij paaltje komt is het effect hetzelfde.
Zo hebben we tegenwoordig nog meer hele mooie woorden voor dingen die in essentie slecht zijn maar dat doet niets af aan wat het in de praktijk precies betekend.

Ach, kom onder die steen vandaan. Zelfs Jan Marijnissen stelt het niet zo zwart/wit als jij doet.

Werknemers hebben het in Nederland uitstekend, zelf wanneer ze te lui of te dom zijn om hun werk naar behoren te doen.
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
zelfs wanneer ze te lui of te dom zijn om hun werk naar behoren te doen.

Laughing Yesss

Als je vindt dat je als uitzendkracht genaait wordt moet je niet als uitzendkracht gaan werken..
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
komodo

komodo

Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
StevenK schreef:
zelfs wanneer ze te lui of te dom zijn om hun werk naar behoren te doen.

Laughing Yesss

Als je vindt dat je als uitzendkracht genaait wordt moet je niet als uitzendkracht gaan werken..

Je kunt maar beter wel als uitzendkracht werken, of je nu wel of niet wordt genaaid. Als je anders in een uitkering terecht zou komen, dan krijg je te maken met strafkortingen. U kunt immers werken, als uitzendkracht. Na mijn promotieonderzoek heb ik eerst als uitzendkracht gewerkt, niets mis mee. Werd ook niet genaaid.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Waar kan dat dan nog ?!?

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
bona fides schreef:
Dankzij de opname is de rechter nu juist in staat om vast te stellen wat zich echt heeft voorgedaan, en daaruit heeft hij een conclusie getrokken.

En hier ben ik het dus niet mee eens.
De rechter kan zich alleen overtuigen van wat zich werkelijk heeft voorgedaan als werkelijk alles op band was opgenomen.

Een zo voorspelbaar argument dat ik er gisteren al op heb geanticipeerd:
bona fides schreef:
(Om Michaelm alvast voor te zijn: de werknemer heeft niet aangevoerd dat er met de band is gerommeld, dus de opname is gewoon een getrouwe weergave van het gesprek.)

Michaelm

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Michaelm schreef:
bona fides schreef:
Dankzij de opname is de rechter nu juist in staat om vast te stellen wat zich echt heeft voorgedaan, en daaruit heeft hij een conclusie getrokken.

En hier ben ik het dus niet mee eens.
De rechter kan zich alleen overtuigen van wat zich werkelijk heeft voorgedaan als werkelijk alles op band was opgenomen.

Een zo voorspelbaar argument dat ik er gisteren al op heb geanticipeerd:
bona fides schreef:
(Om Michaelm alvast voor te zijn: de werknemer heeft niet aangevoerd dat er met de band is gerommeld, dus de opname is gewoon een getrouwe weergave van het gesprek.)

Je anticipeert verkeerd want ik bedoel dus niet de opname die voorhanden is. Ik bedoel alles wat gezegd is geworden in verband met het ontslag. Dus alle dingen die voor de uitspraken gedaan zijn door zowel de werkgever als de werknemer.

Off-topic: Om het maar weer eens erbij te halen.
Toen ik de opnames ter sprake bracht op de zitting werd er doodleuk door meneer de rechter geroepen dat het handig was als er een opname van het voorval was geweest.
Ik hoef geloof ik niet te herhalen dat menig bedrijf het expliciet in zijn regels heeft staan dat opname apparatuur op de werkplek, en daarmee dus ook op het kantoor van de chef, verboden is.

Nu zou ik wel eens graag willen weten hoe het zit dat als een werknemer het werkelijk lukt om bedreigingen van de baas op de werkplek op band op te nemen of deze opnames dan rechtsgeldig zijn of dat deze opnames door de expliciete regelgeving van het bedrijf in haar reglement niet als bewijs mogen worden opgenomen daar onrechtmatig verkregen.

Schijn bescherming noem ik de bescherming van de Nederlandse werknemer als het er werkelijk op aan komt.
Jurisprudentie kweken om niet meer te hoeven nadenken in de toekomst, daar heeft het bij mij alle schijn van.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar Michael jij betrekt alles op jouw eigen situatie, daarin voel je je tekort gedaan danwel genaait (waar wij nogal moeilijk/ niet over kunnen oordelen) en je reageert alleen maar vanuit jouw standpunt, waarbij je alle werkgevers over één kam scheert, wat naast nogal onrealistisch ook niet bijster interessant is voor de juridische discussie..
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Je anticipeert verkeerd want ik bedoel dus niet de opname die voorhanden is. Ik bedoel alles wat gezegd is geworden in verband met het ontslag. Dus alle dingen die voor de uitspraken gedaan zijn door zowel de werkgever als de werknemer.

Dus omdat niet alles op tape is vastgelegd, mag de opname van het gesprek niet meer gebruikt worden? Je bedenkt nieuwe rechtsregels waar het je maar uitkomt.

Quote:
Nu zou ik wel eens graag willen weten hoe het zit dat als een werknemer het werkelijk lukt om bedreigingen van de baas op de werkplek op band op te nemen of deze opnames dan rechtsgeldig zijn of dat deze opnames door de expliciete regelgeving van het bedrijf in haar reglement niet als bewijs mogen worden opgenomen daar onrechtmatig verkregen.

Om te beginnen kunnen bedrijfsregels zo'n opname niet onrechtmatig maken. Het kan hooguit als wanprestatie worden gezien, omdat de werknemer zich niet aan de arbeidsovk houdt. In ieder geval geen reden om de opname als bewijs uit te sluiten.

En zelfs wanneer een bewijsmiddel echt op onrechtmatige wijze verkregen is, zal de rechter het niet zo snel negeren. Het belang van de waarheidsvinding zal al snel prevaleren. De partij jegens wie onrechtmatig is gehandeld, moet dan maar apart een actie uit onrechtmatige daad instellen.

Michaelm

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 1:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Michaelm schreef:

Dus omdat niet alles op tape is vastgelegd, mag de opname van het gesprek niet meer gebruikt worden? Je bedenkt nieuwe rechtsregels waar het je maar uitkomt.

Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat de rechter op deze manier niet met zekerheid kan zeggen wat er voorafgaand allemaal gezegd is geworden.
Dat ik vind dat opnames van werkgevers op deze manier niet kunnen staat daar los van.

Stel een werkgever wordt door een werknemer, die eigenlijk geen ontslag te vrezen heeft, bedreigd en de werkgever neemt dat op dan heb ik er geen probleem mee.
Maar het feit dat het ontslag is worden aangezegd en dat het ontslag uiteindelijk op grond van de opnames van uitspraken die na de ontslag aanzegging hebben plaatsgevonden is worden toegekend heeft bij mij heel erg de schijn dat er maar naar het eerste het beste waarvoor een ontslaggrond zou kunnen bestaan gezocht wordt en dan is de beslissing duidelijk. Dat de ontslagaanvraag niet is voortgekomen uit de bedreigingen zegt toch eigenlijk al genoeg.

@Miriam: Ja ik geef vaak voorbeelden die betrekking hebben op mijn eigen zaak. En ja daarin voel ik mij erg benadeeld. Maar ik snap heel goed dat ik niet de enige ben die door mijn zaak benadeeld wordt. En dan moet ik het woord jurisprudentie weer aanhalen.
Maar ik probeer vooral gewoon vanuit mijn eigen gevoel de zaken te benaderen.
En ik heb ondertussen wel vaker gemerkt dat wat gevoelsmatig het juiste is of lijkt juridisch toch even iets heel anders in elkaar zit en misschien ben ik wel gewoon heel erg achterdochtig geworden maar ik zie dat heel even iets anders dan toch vaak als een nadeel voor degene met het minste geld. Degene zonder voldoende middelen om zich fatsoenlijk juridisch te kunnen laten vertegenwoordigen dus.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens, de werknemer in casu is op staande voet ontslagen direct naar aanleiding van de bedreiging. Althans, zo heb ik het begrepen. Daarvóór speelde al een ontslagdreiging, dat klopt. Maar los van de reden waarom werkgever in eerste instantie van werknemer af wilde, rechtvaardigt die bedreiging op zichzelf al ontslag op staande voet.
Dat je onder druk staat in zo'n situatie is vervelend, en begrijpelijk, maar geen excuus om mensen dan maar te gaan bedreigen. Dat de werknemer daardoor ontslag heeft gekregen lijkt me zeer terecht.

Is er naar aanleiding van deze uitspraak nog interesse in juridische discussie?
Over het duale stelsel en ontslagbescherming bijvoorbeeld? Of de wenselijkheid van versoepeling voor het ontslagrecht, komt dat de werkgelegenheid ten goede of juist niet?
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Overigens, de werknemer in casu is op staande voet ontslagen direct naar aanleiding van de bedreiging. Althans, zo heb ik het begrepen. Daarvóór speelde al een ontslagdreiging, dat klopt. Maar los van de reden waarom werkgever in eerste instantie van werknemer af wilde, rechtvaardigt die bedreiging op zichzelf al ontslag op staande voet.
Dat je onder druk staat in zo'n situatie is vervelend, en begrijpelijk, maar geen excuus om mensen dan maar te gaan bedreigen. Dat de werknemer daardoor ontslag heeft gekregen lijkt me zeer terecht.

Men vergeet hierbij wel dat de werknemer totaal geen machtsmiddelen heeft en de werkgever wel. Indien een werknemer dus door een werkgever via machtsmiddelen bedreigd wordt heeft deze werknemer dus geen gelijke middelen. Dit is nogal oneerlijk is en daardoor ook naar mijn mening de oorzaak dat werknemers sneller dan werkgevers met verheven stem gaan praten.

M.a.w. werkgevers mogen werknemers wel bedreigen maar werknemers mogen zich niet verdedigen.

Daar komt nog bij dat woorden geen pijn doen !

Quote:
Is er naar aanleiding van deze uitspraak nog interesse in juridische discussie?
Over het duale stelsel en ontslagbescherming bijvoorbeeld? Of de wenselijkheid van versoepeling voor het ontslagrecht, komt dat de werkgelegenheid ten goede of juist niet?

De versoepeling van het ontslagrecht is totaal onwenselijk voor de maatschappij.
Alleen ondernemers willen dit zodat ze ook de mensen die nu nog wel beschermd worden door het ontslagrecht makkelijk op straat kunnen zetten.
Ik voorzie een zeer grote ontslaggolf indien de versoepeling erdoor komt.

En ik zie dus totaal niet in waarom uitspraken zoals ik die doe die dus leven op straat voor juristen als onwenselijk en niet juridisch relevant worden gezien.
Systemen die mensen meer en meer in hun vrijheden bepreken zonder door iedereen begrijpelijk te zijn hebben over het algemeen geen eeuwig leven.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Economisch gezien is een versoepeling van het ontslagrecht gunstig: aangezien het een minder groot risico is om een werknemer in dienst te nemen (aangezien het minder moeilijk is iemand te ontslaan) zullen er meer banen beschikbaar komen..
Pet Shop Boys - Integral
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2007 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar sociaal gezien leidt het tot een grotere kloof tussen arm en rijk.
Ook leidt het tot nog meer macht voor de bedrijven wat totaal onwenselijk is.

Is er nu werkelijk niemand bang dat als bedrijven teveel macht hebben dat Nederland dan vanzelf een derde wereld land wordt. En nee, daar heb je dan als hooggeschoolde ook weinig aan als je niet wil emigreren.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds