Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 17 jul 2025 19:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkiezingsuitslag, spannende berichten uit de media
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 19:42    Onderwerp: Verkiezingsuitslag, spannende berichten uit de media Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verkiezingsuitslag is bekend. Hetgeen resulteert in meerderheid aan zetels in de eerste kamer welke aansluit op de samenstelling van de coalitie in de tweede kamer. Het was wel even spannend. Een actueel onderwerp betrof aversie van de zijde van de coalitie ten aanzien partijen als de VVD en de SP daar door hen wetsvoorstellen in de eerste kamer, op politieke gronden, zouden worden geblokkeerd. Gesteld werd dat –ofschoon geen geschreven regel – de eerste kamer primair is belast met toetsing van de kwaliteit en uitvoerbaarheid van wetgeving. Daarbij zou dergelijk gedrag niet passend zijn.

Gelukkig is de dreiging weggenomen door de voor de coalitie gunstige uitslag van de verkiezingen. Er is thans sprake van een werkbare meerderheid in de tweede kamer en ook een werkbare meerderheid in de eerste kamer, hetgeen van groot belang is voor de bestuurbaarheid en de regeerbaarheid van ons land, aldus Balkenende. Ik ben er zeer mee ingenomen dat het vermeende enigszins oneigenlijke gebruik van de eerste kamer thans geen kans krijgt zich verder te ontplooien. Het belang van een werkbare meerderheid in de eerste kamer impliceert dat wetgeving thans wel zal worden getoetst op kwaliteit en uitvoerbaarheid. Het zou immers onmiskenbaar paradoxaal zijn wanneer de in overeenstemming zijnde meerderheid in beide kamers een belang kent, ook in de eerste kamer politiek te bedrijven en het regeringsbeleid in dat opzicht te ondersteunen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de hierboven aangestipte aversie tevens de afzender bekritiseert.

Wat vinden jullie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het AOW-voorstel ook met een meerderheid voor de coalitie in de Eerste Kamer wel eens op juridische en uitvoerbaarheids-problemen zou kunnen stuiten. Lijkt me buitengewoon lastig om het op een soort van eerlijke manier te implementeren die rekening houdt met alle mogelijke situaties van personen die niet hun hele leven als werknemer in Nederland werkzaam zijn geweest. En zelfs als dat lukt, zal de regeling wel eens strijdig kunnen zijn met het Europees verbod op leeftijdsdiscriminatie (moet ik nog eens nakijken). Dit verder los van de wenselijkheid of noodzaak van een ingrijpen in de AOW.

Ik vind het bijvoorbeeld vrij onzinnig om iemand die van 55-60 niet, maar van 60-65 wel gewerkt heeft anders te behandelen dan iemand die van 55-60 wel, en van 60-65 niet heeft gewerkt. Een wanstaltig compromis, derhalve. (Nu ken ik de details natuurlijk nog niet, dus ik behoud me het recht voor om nog van mening te veranderen Wink. In het bijzonder zou ik me nog iets kunnen voorstellen van een belastingvoordeel vóór je 65e in ruil voor een belastingnadeel ná je 65e).

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 21:35    Onderwerp: Re: Verkiezingsuitslag, spannende berichten uit de media Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Het belang van een werkbare meerderheid in de eerste kamer impliceert dat wetgeving thans wel zal worden getoetst op kwaliteit en uitvoerbaarheid.

In theorie zou dit toch alleen maar opgaan indien er van een gelijke verdeling sprake is ?

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk dat het AOW-voorstel ook met een meerderheid voor de coalitie in de Eerste Kamer wel eens op juridische en uitvoerbaarheids-problemen zou kunnen stuiten. Lijkt me buitengewoon lastig om het op een soort van eerlijke manier te implementeren die rekening houdt met alle mogelijke situaties van personen die niet hun hele leven als werknemer in Nederland werkzaam zijn geweest. En zelfs als dat lukt, zal de regeling wel eens strijdig kunnen zijn met het Europees verbod op leeftijdsdiscriminatie (moet ik nog eens nakijken). Dit verder los van de wenselijkheid of noodzaak van een ingrijpen in de AOW.

Het CPB verwacht ook problemen met de uitvoerbaarheid. In dit rapport wordt veelal ingegaan op andere aspecten, of het systeem eerlijk is staat niet zozeer ter discussie, denk ik. Dat neemt niet weg dat je wel een belangrijke factor aanhaalt. Ik vraag me wel af of de heersende politieke orde überhaupt binnen dat kader een streven kent alle mogelijke situaties van ongelijkheid te voorkomen. Eigenlijk is dat onmogelijk. Wat is gelijkheid? Een universalistische betekenis kan er niet aan worden gegeven, tenminste dat zou ik - zonder er een normatief karakter aan te geven- willen aannemen.Smile Maar er zullen waarschijnlijk een aantal harde ongelijkheden bestaan waaromtrent binnen de westerse context geldende beschaving, afdoende fundament bestaat deze als ‘hard’ te typeren (wellicht de door jou gegeven voorbeelden). Op dat vlak zal er zeker nagedacht moeten worden. Niet slechts om draagvlak te behouden, of indien dat er toch al niet is, burgerlijke ongehoorzaamheid met het oog op preventie trachten te voorkomen (en wat dies meer zij), maar essentieel zal tevens zijn, inderdaad de grenzen van het recht niet te ontstijgen.

Laatst aangepast door abraxes op vr 09 mrt 2007 20:20, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 20:19    Onderwerp: Re: Verkiezingsuitslag, spannende berichten uit de media Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
abraxes schreef:
Het belang van een werkbare meerderheid in de eerste kamer impliceert dat wetgeving thans wel zal worden getoetst op kwaliteit en uitvoerbaarheid.

In theorie zou dit toch alleen maar opgaan indien er van een gelijke verdeling sprake is ?

Wat bedoel je precies?
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 21:04    Onderwerp: Re: Verkiezingsuitslag, spannende berichten uit de media Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Michaelm schreef:
abraxes schreef:

Wat bedoel je precies?

Dat een meerderheid niet hoeft te impliceren dat de wetgeving wel zal worden getoetst op kwaliteit en uitvoerbaarheid.
Net als dat men zegt dat het voor een meerderheid van de oppositie waarschijnlijk het geval zal zijn.

abraxes

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm
Quote:
Dat een meerderheid niet hoeft te impliceren dat de wetgeving wel zal worden getoetst op kwaliteit en uitvoerbaarheid.
Net als dat men zegt dat het voor een meerderheid van de oppositie waarschijnlijk het geval zal zijn.

Precisely sir, that's what I thought, too! Opmerkelijk dat de media daar amper rekenschap aan gaf. Geaccentueerd werd alsmaar, dat een aantal oppositie partijen ‘oneigenlijk’ gebruik zou gaan maken van de eerste kamer, terwijl een meerderheid in de eerste kamer ten gunste van de tweede kamer coalitie, als vanzelfsprekend werd geacht (sprekende over het gebruik van de eerste kamer).
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Het CPB verwacht ook problemen met de uitvoerbaarheid.

CPB schreef:
Teneinde de arbeidsparticipatie van oudere werknemers te bevorderen wordt voorgesteld personen die doorwerken op hun 63e en 64e, een korting te geven op de later te betalen ouderenheffing. Deze korting zou naar rato van het aantal gewerkte maanden op 63- en 64-jarige leeftijd moeten zijn. Bij dit plan zijn vraagtekens te plaatsen ten aanzien van de uitvoerbaarheid. Een belastingstelsel waarbij voor gepensioneerden verschillende tarieven gelden die afhangen van het arbeidsverleden op 63-64 jaar is zeer complex. Ook kent de fiscus het begrip gewerkte maanden niet, maar alleen jaarinkomens. Tenslotte heeft de maatregel fiscaal-economische bezwaren.

Afgezien van deze bezwaren, het is toch gewoon raar om belastingtarieven afhankelijk te stellen van wat iemand op zijn drie- en vierenzestigste heeft uitgespookt! Hoe moet je dit opvatten, een soort van sociale dienstplicht voor bijna-bejaarden?

Het totaal aantal werkzame jaren of desnoods het totaal bedrag aan afgedragen belasting ten opzichte van het aantal gespaarde AOW-jaren lijkt me veel betere indicatoren dan de persoonlijke indeling die een mens aan zijn leven wenst te geven.

Wat voor baat heeft de overheid of de maatschappij erbij om iemand wel een sabbatical op bijvoorbeeld zijn 50e en 51e toe te staan, maar niet op zijn 63e en 64e?

abraxes

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides schreef:
Quote:
Wat voor baat heeft de overheid of de maatschappij erbij om iemand wel een sabbatical op bijvoorbeeld zijn 50e en 51e toe te staan, maar niet op zijn 63e en 64e?

Mijn antwoord op vorenstaande is niet sluitend in de zin dat het één het ander niet rechtvaardigt, maar ik vermoed dat de idee van 'langer doorwerken' een gewichtige factor betreft. Op grond van het huidige stelsel wordt er evenwel soms fors onderscheid gemaakt. Zo zal de hoogte van het pensioen voor een -in parttime functionerende- leerkracht, ingevolge vervroegd uittreden, onder bepaalde omstandigheden halveren! En dan heb ik het over een zeer gering tijdvak, namelijk over uitreden op de leeftijd van 63 of 65.
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2007 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ik denk ook de nadruk leggen op het langer doorwerken.
In Duitsland hebben ze nu al geaccepteerd dat de pensioengerechtigde leeftijd 67 jaar wordt.
Dus dat komt hier ook nog wel over een tijdje.
De sabbatical komt zover ik weet op de lager geschoolde werkvloer nauwelijks voor.

abraxes

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie nu dat ik de vraagstelling van Bona Fides waarschijnlijk verkeerd heb opgevat. Eerder gegeven argument (langer doorwerken) ligt besloten in zijn betoog, denk ik. Brick wall

Quote:

Inderdaad, maakt langer doorwerken onder die condities in het algemeen dan in wezen geen verschil?
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
De sabbatical komt zover ik weet op de lager geschoolde werkvloer nauwelijks voor.

Ik denk dat dit een niet te vergeten belangrijk punt is.
Misschien is men bang dat de huidige jeugd teveel zal leren ?!?
De werkvloer zal toch bezet moeten blijven.
Ik weet het ook niet precies maar er moet ergens een kinkel zitten anders vind ik het totaal onbegrijpelijk.

abraxes

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Michaelm schreef:

Ik denk dat dit een niet te vergeten belangrijk punt is.
Misschien is men bang dat de huidige jeugd teveel zal leren ?!?
De werkvloer zal toch bezet moeten blijven.
Ik weet het ook niet precies maar er moet ergens een kinkel zitten anders vind ik het totaal onbegrijpelijk.

Historisch gezien kan en wil ik niet ontkennen dat zulks gelding heeft. Maar thans is er (dacht ik) nieuwe regelgeving waarmee iets dergelijks als een sabbatical beter bereikbaar wordt terwijl tegelijkertijd langer doorwerken wordt gestimuleerd. Ik ben echter niet afdoende bekend met de materie. Een zorgvuldige uiteenzetting kan ik helaas niet geven.
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoel je de levensloopregeling ?
Persoonlijk vind ik het schandalig dat men hiervoor gekozen heeft en dat er een jaar geen spaarloonregeling mogelijk was.
Ikzelf zou absoluut geen gebruik willen maken van de levensloopregeling.
Ten eerste heeft het voor mij geen waarde. Ik stop liever eerder met werken dan dat ik tussendoor een jaar 'sabbatical' neem. Ik denk dat veel mensen die fysieke arbeid doen zo denken.
Ten tweede vertrouw ik de regeling helemaal niet.
Ik zie aankomen dat men het gespaarde 'verlof' in economisch mindere tijden verplicht zal moeten opnemen waardoor in één klap alle voordelen die men er dacht mee te kunnen behalen worden tenietgedaan.
Nee geef mij maar liever elk jaar in januari een extra zakcentje waar ik ook werkelijk wat aan heb.

De man onderaan de ladder kan slechts een paar euro meer verdienen door te gaan overwerken en dat wordt met alle macht tegengewerkt.
De man onderaan de ladder is niet geïnteresseerd in extra vrije tijd waarin hij niks kan doen vanwege geldgebrek.
Aan wat ik zo links en rechts gehoord heb op de werkvloer is de levensloopregeling niet besteed aan deze mensen.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De man ergens halverwege die ladder is er ook niet zo blij mee, toevallig.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds