Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 21:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Heimelijk afgeluisterde werknemer ontslaan mag
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aliyaah

Aliyaah

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 12:23    Onderwerp: Heimelijk afgeluisterde werknemer ontslaan mag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stiekem een geluidsband mee laten lopen tijdens een telefoongesprek van een werknemer, om hem te kunnen ontslaan: een kantonrechter in Breda oordeelde dat dit mag. Door deze bepaling behoort ontslag op basis van een afgeluisterd gesprek voor Nederlandse werkgevers voortaan tot de mogelijkheden. Dit is echter alleen het geval als de afgeluisterde gesprekken over het werk of de arbeidsrelatie gaan.

zie voor de uitspraak: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=AZ8381&u_ljn=AZ8381

MIJN vraag aan jullie is: wat vinde jullie hiervan??

bron:www.recht.nl (magazine)

Dit is echt leuk: registreer je hier!!http://www.moneymiljonair.nl/registreren.php?ref=krimo

Laatst aangepast door Aliyaah op do 08 mrt 2007 20:41, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schandalige ontwikkeling. Wat voor wereldbeeld hebben onze rechters eigenlijk ?

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat het berichtje van Aliyaah een verkeerde indruk geeft van wat er aan de hand was. Het lijkt nu net alsof die rechter beslist heeft dat werkgevers ten alle tijden werknemers' telefoongesprekken mogen opnemen en deze gesprekken (ik kreeg de indruk een gesprek tussen een werknemer en een derde, zolang het maar werkgerelateerd is) kan gebruiken om iemand te laten ontslaan. De werkelijkheid is dat in deze zaak de werkgever al aan werknemer had laten weten de arbeidsovk te willen beeindigen wegens onzorgvuldig handelen, werknemer kreeg hierop twee dagen verlof om juridisch advies in te winnen, besloot niet akkoord te gaan met beeindiging en kwam terug op het werk, daar werden hem andere werkzaamheden toegewezen die hij weigerde uit te voeren waarna hij zich ziek melde en naar huis ging, daarop belde hij zijn manager, in dit gesprek beledigde en bedreigde hij zijn manager (aldus de manager), en dit telefoongesprek is door de manager opgenomen en ingebracht als bewijs... Er is dus ook helemaal geen sprake van *afluisteren*, omdat het gesprek *met* de manager was...
Ik vind dit dus helemaal niet zo schandelijk...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wel want men gaat er niet vanuit dat telefoongesprekken opgenomen worden. En misschien heeft die manager die werknemer ook wel van tevoren beledigd of bedreigd gewoon op de werkplek en daar mag een werknemer doorgaans geen geluidsopname apparatuur bij zich hebben.
Schandaliger kan het nauwelijks als je het mij vraagt.

Bij mijn zaak op de geschillencommissie wou men totaal niets weten van alle belastende opnames die ik had gemaakt en nu komt een werkgever en mag het wel ?

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beter dan dat er wordt geoordeeld dat er sprake is van bedreiging door de werknemer alleen op basis van de verklaring van de werkgever...

Een geschillencommissie is geen rechter..
Pet Shop Boys - Integral
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Ik wel want men gaat er niet vanuit dat telefoongesprekken opgenomen worden.

Ik heb de zaak niet gelezen, maar in zijn algemeenheid is deze stelling niet waar. Ikzelf heb een aantal jaar in een callcenter gewerkt en daar werden in ieder geval wel gesprekken opgenomen.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Ik heb de zaak niet gelezen[..].

Zie mijn bovenstaande berichtje, deze vat de zaak samen..
Pet Shop Boys - Integral
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het betreft dus geen afgeluisterde gesprekken tussen de werknemer en derden, maar een opgenomen gesprek tussen de werknemer en werkgever? Ik vind dat nogal een verschil.
En zeker niet in beginsel ontoelaatbaar.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Beter dan dat er wordt geoordeeld dat er sprake is van bedreiging door de werknemer alleen op basis van de verklaring van de werkgever...

Dat is misdadig en gebeurt volop.

Quote:

Eh, er zat wel degelijk een rechter bij.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De overweging waar het hier om gaat, was:

Quote:
Naar het oordeel van de kantonrechter is geen sprake van een ongeoorloofde inbreuk op het onder meer door artikel 8 EVRM beschermde recht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer aangezien, zoals ook door [Y] ter zitting is verklaard, het gesprek is gevoerd in het kader van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst ([Y] belde over loonbetaling), derhalve een zakelijk karakter had, waarbij de persoonlijke levenssfeer van [Y] niet in het geding was. Onder deze omstandigheden weegt het belang van de waarheidsvinding door openbaarmaking van de opname zwaarder dan het belang van [Y] bij bescherming van zijn persoonlijke levenssfeer (mijn cursivering)

Ik zie zelf eerlijk gezegd ook geen zwaar privacy-belang bij het opnemen van gesprekken tussen werknemer en werkgever over al dan niet ontslag. Sterker nog, juist vanwege het vaak emotionele karakter van zulke gesprekken lijkt het me beter om dat op te nemen. Niets zo naar als achteraf "jamaar hij zei" "helemaal niet" "echt wel".

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgaande op dit fragment formuleert de rechter het netjes: met het opnemen zelf, door één van de gesprekspartners, is helemaal niets mis. Het openbaar maken van de opname is de potentieel problematische factor. In de omstandigheden van dit geval is het openbaar maken gerechtvaardigd gezien het zakelijke karakter en het belang van de waarheidsvinding.

(Je kunt wel een kanttekening plaatsen bij de vaststelling dat de persoonlijke levensfeer niet in het geding was, gevolgd door de afweging van onder meer het belang van de bescherming van die persoonlijke levensfeer. Als de persoonlijke levensfeer helemaal niet in het geding was, was de laatste zin niet meer nodig geweest. Ik zou zelf denken dat er wel enige beschermingswaardige persoonlijke levensfeer in die opname zit besloten, er lijken duidelijk emoties in het spel te zijn. Openbaarmaking zonder enig legitiem doel lijkt me dan ook onrechtmatig. In casu was er dus wel zo'n doel.)

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan welke "beschermingswaardige persoonlijke levensfeer" denk je dan? Het enkele feit dat er emoties bij betrokken zijn, vind ik niet relevant. Dat gaat eigenlijk altijd wel op.

En ik vind het wel erg krom dat je een beroep zou kunnen doen op de bescherming van je persoonlijke levenssfeer als het gaat om een gesprek waarin je de ander bedreigd en uitgescholden hebt. "Je mag niet vertellen dat ik je heb bedreigd".

Arnoud
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het enkele feit dat je nare dingen gezegd hebt betekent toch niet dat je als werknemer geen beroep meer mag doen op een privébelang. Dat de aard van een gesprek meespeelt in de beoordeling van de vraag in hoeverre privébelang meeweegt snap ik heel goed, maar ik heb moeite met het meewegen van wat er precies gezegd is. Als het goed is doet dat er niet toe, toch?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Off topic:
Michaelm schreef:
MiriamvL schreef:

Eh, er zat wel degelijk een rechter bij.

Misschien ben ik verkeerd ingelicht, maar volgens mij is de geschillencommissie uitzendbranche een arbitrage commissie die uitspraken doet m.b.t. de uitleg van de uitzend-CAO. Dat iemand een uitspraak doet wil niet zeggen dat die persoon ook een rechter is.

On topic:
Feitelijk maakt het natuurlijk niks uit of het gesprek al dan niet toegelaten wordt, want het feit dat je niet wil dat het gesprek afgespeelt wordt voor de rechter zegt al vrij veel over de inhoud..
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Aan welke "beschermingswaardige persoonlijke levensfeer" denk je dan? Het enkele feit dat er emoties bij betrokken zijn, vind ik niet relevant. Dat gaat eigenlijk altijd wel op.

In mijn ogen kun je dan ook in bijna ieder gesprek wel een persoonlijk element aanwijzen. Boven een niet al te hoge drempel lijkt me dat in abstracto beschermingswaardig. Ik probeer het hier vrij formeel te benaderen: los van alle andere aspecten denk ik dat de betrokkene al snel een beschermingswaardig belang heeft. Volstrekt willekeurige openbaarmaking zonder enig redelijk doel van een gesprek waarbij een betrokkene van de opname niet wist lijkt me dan onrechtmatig.

Quote:
En ik vind het wel erg krom dat je een beroep zou kunnen doen op de bescherming van je persoonlijke levenssfeer als het gaat om een gesprek waarin je de ander bedreigd en uitgescholden hebt. "Je mag niet vertellen dat ik je heb bedreigd".

Er is in zo'n geval dan ook al snel een legitieme reden om te openbaren. Beschermenswaardige belangen gaan altijd boven volstrekte willekeur, maar moet je afwegen tegen andere belangen.

In de laatste zin die je quote lijkt de rechter het bestaan van dat belang ook wel te erkennen. Alleen schrijft hij in de zin ervoor juist dat zo'n belang afwezig is. Dat vind ik een beetje krom.

Voor een "onaantastbare" argumentatie lijkt het me als rechter handiger om toe te geven dat er een soort van privacybelang is, maar dat je dat belang veel lager acht dan het belang dat de andere partij heeft bij openbaarmaking. Uiteindelijk hebben zelfs de zwaarste misdadigers recht op enige privacy, hoe kun je dan volhouden dat de bedreiger hier in het geheel geen beschermenswaardig belang heeft. Ik geef hem een klein belangetje waar hij toch niets aan heeft Wink.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds