Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
rubski5
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 07 mrt 2007 15:47 Onderwerp: voetbal zorgt voor blijvend letsel, op een basisschool |
|
|
hier volg het begin van mn pleitnota, maar bij mn juridische grondslag loop ik vast.
Feiten
Mijn cliënt, Klaas van der Velden, is onderwijzer op basisschool De Bongerd. De Bongerd is een school in het lager onderwijs, waar kinderen rond het middaguur naar huis kunnen om thuis te eten om daarna weer te retourneren naar school. De leerlingen met fulltime werkende ouders, blijven op school eten en hebben daarna de mogelijkheid om buiten te spelen. Dit proces wordt ook wel ‘overblijven’ genoemd.
Mijn cliënt had de betreffende dag de taak het schoolplein te surveilleren. Dit begrip wordt gehecht aan de betekenis van een leraar die tijdens de middagpauze toezicht houdt. Uiteraard deed mijn cliënt dit.
Tegen het einde van deze middagpauze, kwam Mevr. De Bruyn haar zoon terugbrengen naar school, nadat hij thuis had gegeten. ‘Tegen het eind van de pauze’ zijn er echter nog leerlingen buiten die zich vermaken op het schoolplein, door o.a. te voetballen.
Toen Mevr. De Bruyn het schoolplein kruiste om haar zoon naar binnen te brengen, heeft zij een voetbal tegen haar nek gekregen, waardoor blijvend letsel is veroorzaakt. De voetbal werd geschoten door een aantal leerlingen uit groep 8.
Mevr. De Bruyn verwijt dit ongeval aan het feit dat Dhr. Van der Velden zijn taak als surveillant niet voldoende heeft uitgevoerd en eist tot vergoeding van de schade die zij ten gevolge van het door haar opgelopen letsel lijdt, een bedrag van 2000 euro.
Kan iemand mij opweg helpen met deze zaak?
Te gebruiken wetsartikelen:
6:162 Burgerlijk Wetboek
6:101 ''
Bij voorbaat dank |
|
|
|
 |
timo
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 07 mrt 2007 17:29 Onderwerp: |
|
|
Welke richting zit je zelf aan te denken? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 07 mrt 2007 17:31 Onderwerp: |
|
|
Jawel. Mijn tip aan jou is de desbetreffende wetsbepalingen te pakken en ze in onderdeeltjes te splitsen, zodat je er een voorwaardentoetsing op kunt uitvoeren. Per onderdeel geef je dan aan of aan de desbetreffende voorwaarde voldaan is. Zo kom je al wel tot een uitkomst.
Alvast een beginnetje voor 6:101 BW om het principe van splitsen te demonstreren:
Nodig:
- schade
- mede een gevolg
- omstandigheid die aan de benadeelde kan worden toegerekend
Bij e.e.a. kun je dan nog jurisprudentie bij aanhalen die jouw standpunt onderbouwt.
Werk het uit en post het, zou ik zeggen. Je krijgt dan vast nog nuttige inhoudelijke tips. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|