|
Auteur |
Bericht |
Ben100
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 03 mrt 2007 18:44 Onderwerp: mag ik mijn vrouw het huis uitzetten |
|
|
Ik ben ten einde raad.
na 26 jaar huwelijk heeft mijn echtgenote een ander getroffen. Dat heeft ze ongveer 9 maanden geleden bekend tijdens een sessie met een huwelijkstherapeute. We hebben geporbeerd ons huwelijk weer recht te breiden, maar dat is niet gelukt. Sterker zelfs, we komen samen tot de conclusie dat we gaan scheiden. Dit na een periode waarin ik heb geprobeerd te doen wat ze van me verwachtte, tewijl mijn echtgenote mooie beloftes maakte, maar deze telken niet na kwam. Ze had stiekeme afspraken, kwam later thuis, ontkende altijd alles en heeft uiteindelijk bekend dat het zo was. Steeds opnieuw geprobeerd, maar steeds hetzelfde beeld. Ook de 2 kinderen (21 en 16 jaar) zien wat er gebeurd, trapperen haar en spreken haar aan op haar gedrag.
Een eerste afspraak met een intermediair is gemaakt. Thuis zijn er spanningen. Vandaag vertelde ze me - nu we toch gaan scheiden - dat ze een paar uurtjes naar haar nieuwe vriend ging. Ik was verbouwereerd en toen ze weg was, heb ik haar gebeld en geeist dat ze meteen naar huis kwam. Als ze dat niet zou doen, zou ik haar niet meer binnen laten. Ze is niet verschenen. Mag ik haar de toegang weigeren, en haar eruit zetten? Hebben jullie adviezen voor mij? |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 03 mrt 2007 19:03 Onderwerp: |
|
|
Ik kan zo snel geen toepasselijke bepaling vinden, maar ik raad je af om het op die wijze te laten escaleren. Stel nu dat je je vrouw echt buiten laat staan en zij gaat -niet geheel verbazingwekkend- stennnis schoppen. Politie erbij, buurt erbij; allemaal dingen die je niet wilt. Ik heb iets dergelijks meegemaakt en dat was niet goed, voor geen van beide echtelieden. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 03 mrt 2007 19:51 Onderwerp: |
|
|
De gebruikelijke weg is dat je de rechter in een voorlopige voorziening vraagt om de woning exclusief aan jou toe te wijzen tot de echtscheiding uitgesproken is. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 03 mrt 2007 22:25 Onderwerp: |
|
|
Nee, je mag haar de toegang niet weigeren en haar ook niet het huis uitzetten. Het huis is immers ook háár huis op grond van de wet.
Een advies dat voor een deel niet juridisch is: probeer de scheiding maar zo snel en zo plezierig mogelijk voor beide partijen af te wikkelen. Ik kan me voorstellen dat je behoorlijk boos bent op je vrouw, maar als het enigzins kan moet je maar even op je tanden bijten als het gaat om de verdeling van de spullen en de toekomst. Een scheiding is altijd naar, maar veel mensen versterken dat nog door hun houding in het proces.
Misschien kan je echtgenote tijdelijk elders verblijven? Dat geeft wat rust in huis.
Sterkte! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Tom84
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: di 06 mrt 2007 9:36 Onderwerp: |
|
|
Beste Ben,
nog een belangrijk punt; hoe ben je getrouwd? huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen..?
niet om je bang te maken, maar als je in gemeenschap ben getrouwd, ben je straks 50% armer als het tegenzit.. als zij meer geld meebracht, wordt je er beter op maar goed.
nu mag ik nog geen volledige rechtenstudie hebben afgerond, dus hecht niet volledig aan mijn oordeel, maar probeer inderdaad dit alles zo snel mogelijk af te ronden. dit om frustraties te voorkomen, laat staan escalaties. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 07 mrt 2007 0:56 Onderwerp: |
|
|
Tom84 schreef: | als zij meer geld meebracht, wordt je er beter op maar goed. | Niet altijd hoor. Bij sommig vermogen (bijv. een erfenis) kan worden uitgesloten dat het in de gemeenschap valt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|