Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 10:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Welke vakken ervaar(de) jij als vervelendste?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
timo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Algebra 1. Wel lang geleden, gelukkig.

Dat is dus dit:
TU/e schreef:
Het rekenen met gehele getallen en veeltermen; daar komen bij te pas de ggd, het kgv, het Euclidisch algoritme, irreducibiliteit (dwz. het priem zijn), de zeef van Eratosthenes, factorisatie, de Chinese reststelling, modulo rekenen, het oplossen van een lineaire vergelijking, en een practische benadering van de begrippen ring, nuldeler, inverteerbaar en lichaam. Verder komen aan de orde symmetrie permutaties, en enkele practische toepassingen van al deze begrippen in de informatica en de digitale communicatie.

Hebben ze dat allemaal in 4 studiepunten gepropt?! Bij ons is algebra 1 alleen die rekenkundige dingen en groepentheorie en dat is samen een erg zwaar 6-puntsvak (zie de syllabus). Ringen en lichamen zijn dan algebra 2. Misschien zijn Amsterdammers wel lui... Overigens een van mijn favoriete vakken Smile

</randje offtopic>
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

timo schreef:
Hebben ze dat allemaal in 4 studiepunten gepropt?! Bij ons is algebra 1 alleen die rekenkundige dingen en groepentheorie en dat is samen een erg zwaar 6-puntsvak (zie de syllabus). Ringen en lichamen zijn dan algebra 2. Misschien zijn Amsterdammers wel lui... Overigens een van mijn favoriete vakken Smile</randje offtopic>

Verschil tussen TU en algemene universiteit wellicht? Het was trouwens "destijds toen ik nog jong was" een heel stuk moeilijker dan nu.

Arnoud
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond Inleiding Fiscaal Recht inhoudelijk erg matig omdat het niet echt academisch was. Rechtseconomie was echt te suf voor woorden omdat het niets met de werkelijkheid te maken had (hoe hoog moet de boete zijn zodat de dief de feits niet steelt?). En bestuursprocesrecht vond ik saai.

Het allermatigst vond ik echter Europees Recht omdat het erg vanuit een Europeesrechtelijke (en dus niet staatsrechtelijke bril) werd gegeven. In plaats van eens goed stil te staan bij waarom bepaalde regels zo zijn als ze zijn werd voornamelijk verteld (en als logisch verondersteld) wat het Hof heeft gezegd. Net als het Hof zelf werd er niet dogmatisch onderbouwd en leek alles dat pro-Europa is, daarmee automatisch goed te zijn. Not good Ik had er erg veel moeite mee een dergelijke denkwijze te hanteren. Crying or Very sad
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Het allermatigst vond ik echter Europees Recht omdat het erg vanuit een Europeesrechtelijke (en dus niet staatsrechtelijke bril) werd gegeven. In plaats van eens goed stil te staan bij waarom bepaalde regels zo zijn als ze zijn werd voornamelijk verteld (en als logisch verondersteld) wat het Hof heeft gezegd. Net als het Hof zelf werd er niet dogmatisch onderbouwd en leek alles dat pro-Europa is, daarmee automatisch goed te zijn. Not good Ik had er erg veel moeite mee een dergelijke denkwijze te hanteren. Crying or Very sad

Ha, dan had je bij ons europees recht moeten volgen! Of eigenlijk staatsrecht, want dat wordt erna gegeven. En de docent vindt het europees recht heel interessant, dus daar krijg je weer 5 colleges over diezelfde stof als een semester eerder.. Maar dan vanuit het staatsrecht bezien.
timo

BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ha, dan had je bij ons europees recht moeten volgen! Of eigenlijk staatsrecht, want dat wordt erna gegeven. En de docent vindt het europees recht heel interessant, dus daar krijg je weer 5 colleges over diezelfde stof als een semester eerder.. Maar dan vanuit het staatsrecht bezien.

Of constitutioneel recht bij ons! Jit Peters heeft smakelijke anekdotes over het geheime beraad van de raad van ministers en van de europese raad, en dan de parlementaire controle van de tweede kamer daarop. Want "denk je nu echt dat een lid van de tweede kamer al die verdragen gaat zitten lezen? Daar wint hij geen kiezers mee!" en een verhaal over Balkenende die na afloop van de europese raad beweerde dat hij, zoals beloofd, Chirac met een of ander onderwerp had geconfronteerd. Chirac kon zich, daarnaar gevraagd, er niets van herinneren Smile

Side-note: Volgens Peters wordt, ook bij Nederlandse wetten, de memorie van toelichting op het laatste moment door ambtenaren in elkaar geknutseld en vrijwel nooit door de minister gelezen. En daar baseren rechters dan wel vaak hun interpretatie van de bedoeling van de wetgever op....
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Off topic: eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in de deskundigheid van ambtenaren dan in die van menig minister, dus hoe "erg" dat is?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zolang de MvT door het parlement is gelezen en goed bevonden zie ik daar ook niet zo'n probleem in.

BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides & tikSimone: ik ben het met jullie beide eens.

Aan dit soort voorbeelden merk je trouwens wat de toegevoegde waarde van een goede docent is: dit soort dingen schrijven ze immers nooit in leerboeken. Toch helpt het veel voor het begrip om er eens bij stil gestaan te hebben, een "dat kon ook bijna niet anders!"-moment te hebben, en dan te bedenken dat het eigenlijk zo wel best is. Voorkomt dat je straks als rechtenstudent met al je mooie theorietjes van de praktijk schrikt Smile
Wawl

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is overduidelijk rechtsfilosofie. Sad
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 12:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wawl schreef:

Waarom?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Wawl

Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Wawl schreef:

Waarom?

Ik kan moeilijk precies aanwijzen wat me tegen de borst stuit, maar het hele metajuridische aspect van het vak ligt me niet zo. Wellicht heeft het te maken met een zeer saaie professor en dito werkgroepdocent, evenals het feit dat het boek behoorlijk droog geschreven is. Al met al verdiep ik me vele malen liever in het positieve recht dan dat ik me bezighoud met de vraag hoe ik dat recht zou moeten bezien.
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtsfilosofie is ongeveer het enige wetenschappelijke aan de hele bachelor... ik vind het wel leuk... alleen moeten wij wel heel veel oude, dode filosofen lezen, dat valt niet altijd mee...
Pet Shop Boys - Integral
Mirjam28

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond integratievak niet echt fantastisch. Het werkstuk dat we ervoor moesten maken was erg praktijkgericht, en dat vond ik erg leuk. Maar het andere gedeelte... Sad Over rechtsrealisme, rechtspositivisme, natuurrecht, autonoom recht, enz. Ik ben blij dat ik het vak gehaald heb!

Quote:
Ik kan moeilijk precies aanwijzen wat me tegen de borst stuit, maar het hele metajuridische aspect van het vak ligt me niet zo. Wellicht heeft het te maken met een zeer saaie professor en dito werkgroepdocent, evenals het feit dat het boek behoorlijk droog geschreven is. Al met al verdiep ik me vele malen liever in het positieve recht dan dat ik me bezighoud met de vraag hoe ik dat recht zou moeten bezien.

Ik zag erg tegen rechtsfilosofie op, maar ik heb een werkgroep docent die het zo leuk brengt dat ik het best een leuk vak begin te vinden! Zo zie je maar weer, wie het vak brengt maakt erg veel uit!
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Historische ontwikkeling van het recht. Bah.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2007 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
alleen moeten wij wel heel veel oude, dode filosofen lezen, dat valt niet altijd mee...

Shocked
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds