|
Auteur |
Bericht |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 0:47 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | N.a.v.die vergelijking tussen vaccineren en besnijden: in het geval van de vaccinatie is het de overheid die de burger dwingt. Wat toch wat anders is dan wanneer mensen daar zelf voor kiezen. |
Waarom is moord dan strafbaar ?
Daar heeft overduidelijk een mens voor gekozen.
Ik zie in principe het verschil niet tussen iemand ongevraagd van het leven of van zijn voorhuid beroven.
Het kind heeft dus geen rechten schijnt het zolang er maar een aannemelijk excuus voor gevonden wordt. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 1:10 Onderwerp: |
|
|
Wat word ik moe van dit soort reacties.
Voor discussies op dit niveau zijn zo veel andere sites, hier proberen aankomende juristen serieuze argumenten uit te wisselen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 1:23 Onderwerp: |
|
|
Vrouwenbesnijdenis is over het algemeen echt een onmenselijke verminking... (kan namelijk het volledig wegsnijden van de clitoris inhouden), dat is niet echt vergelijkbaar met het wegknippen van een stukje niet geheel noodzakelijke huid... Vrouwenbesnijdenis en mannenbesnijdenis zijn wel twee verschillende dingen.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 1:25 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: |
Ik zie in principe het verschil niet tussen iemand ongevraagd van het leven of van zijn voorhuid beroven.
|
Dat ben ik met je eens... dat zijn echt twee volledig dezelfde dingen... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 2:00 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Vrouwenbesnijdenis is over het algemeen echt een onmenselijke verminking... (kan namelijk het volledig wegsnijden van de clitoris inhouden), dat is niet echt vergelijkbaar met het wegknippen van een stukje niet geheel noodzakelijke huid... Vrouwenbesnijdenis en mannenbesnijdenis zijn wel twee verschillende dingen.. |
Ja, dat zal ook wel de reden zijn dat er over mannenbesnijdenis niet zoveel te doen is als over vrouwenbesnijdenis.
Maar in principe is het wel vergelijkbaar: een medische ingreep aan het geslachtsorgaan op basis van traditie en/of religie, zonder medische indicatie. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
mieke2
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 2:03 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: |
Maar in principe is het wel vergelijkbaar: een medische ingreep aan het geslachtsorgaan op basis van traditie en/of religie, zonder medische indicatie. |
En vergeet het element onderdrukking niet. Daar gaat de vergelijkbaarheid sowieso al mank. Om hier voorts niet in technisch-seksuele verhandelingen te vallen over het beleven van vrouwelijke seksualiteit en orgasmes. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 2:05 Onderwerp: |
|
|
Ik was ook niet van plan hier in te gaan op orgasmes, lijkt me inderdaad niet relevant.
Ik denk niet dat de vergelijking per definite mank gaat op het element onderdrukking. Mannen kunnen net zo goed gebukt gaan onder traditie en rollenverdeling als vrouwen. Zij het dat ze in een andere rol gedwongen worden. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
mieke2
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 2:13 Onderwerp: |
|
|
Misschien mag ik vragen wat de waarde überhaupt van wetten en rechtspraak is als niet in overweging wordt genomen wat de consequenties zijn van bepaalde lichamelijke verminkingen voor iemands functioneren de rest van zijn (haar) leven, ook op het gebied van seksualiteit?
Ten aanzien van het element onderdrukking bij dit onderwerp, dacht ik dat duidelijk was dat in de heersende praktijk volwassen mannen zowel als vrouwen actief betrokken zijn bij besluit en uitvoering van besnijdenissen van zowel jongetjes als meisjes. Echter, de biologische verschillen tussen beide geslachten maken de consequenties van die besnijdenissen onvergelijkbaar. En daar gaat dus m.i. de vergelijkbaarheid mank. |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 4:46 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Michaelm schreef: |
Ik zie in principe het verschil niet tussen iemand ongevraagd van zijn vinger of van zijn voorhuid beroven.
|
Dat ben ik met je eens... dat zijn echt twee volledig dezelfde dingen... |
Om het dan wat minder drastisch en hopelijk aannemelijker te maken heb ik het even iets aangepast.
Nu kunnen de achterliggende argumenten wel heel verschillend zijn maar in principe blijft het verminking van het lichaam. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 9:09 Onderwerp: |
|
|
Hoe was besnijdenis trouwens ook alweer relevant aan inenting?
In de VS is (mannen)besnijdenis behoorlijknormaal, maar ja, de doodstraf ook, dus dat zegt ook niet zoveel  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 10:59 Onderwerp: |
|
|
TikSimone schreef: | Hadden we niet een recht op onaantastbaarheid van ons lichaam? |
En MiriamvL ? Vind je de vergelijking al wat aannemelijker ? _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2007 19:05 Onderwerp: |
|
|
Kern van wat ik bedoel te stellen is eigenlijk: in hoeverre mag de overheid haar macht gebruiken en de persoonlijke levenssfeer betreden teneinde beleidsdoelen te realiseren?
Het bestraffen van gedrag van burgers waar zij zelf voor kiezen is een beetje een ander punt. En daarin is het óók lastig afwegingen te maken. Vergelijk de zaak van de Duitse kannibaal, die zijn "slachtoffer" op diens eigen verzoek doodt. Of waarom de mannenbesnijdenis niet strafbaar stellen en de vrouwenbesnijdenis wel? Daar zijn allemaal argumenten voor en tegen voor te geven, maar de eerste insteek was die ik in mijn eerste alinea noem. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|