|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 23:13 Onderwerp: |
|
|
Voordat mensen hierop gaan inhakken graag nog wat nuancering over vraag 1. Als die vraag geformuleerd wordt als: Ben je ervoor dat mensen in principe vrij moeten zijn om in het openbaar een burka te dragen? De beperkingen die jij er aangeeft impliceren wellicht toch van niet. Als je hier ja op antwoord dan is het antwoord op vraag 2 te beperkend. Misschien moet dit toch nee worden voor jou. Want dat een mens in zijn eigen huis kan dragen wat ie wil is nogal wiedes eigenlijk. Het gaat om "in het openbaar". Een beperking van "alleen in de eigen straat" vind ik nogal een erg vreemde beperking, maar ik wil hier pas op terugkomen als je dit bericht hebt beantwoord. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 feb 2007 1:09 Onderwerp: |
|
|
Dan is mijn antwoord op vraag 1 nee.
De beperkingen die ik gaf zijn natuurlijk voor discussie vatbaar aangezien ik er vanuit ga dat ik niet aan alles gedacht heb. Maar in grote lijnen geven ze wel aan hoe ik erover denk. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 0:42 Onderwerp: |
|
|
Zojuist het beste argument tot nu toe gehoord vóór een burkaverbod (Pauw & Witteman afgel. vrijdag):
"Als iemand helemaal bedekt is, is dat een beetje eng. Je ziet namelijk niet wie eronder zit, of het een man of een vrouw is..."
 _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 12:51 Onderwerp: |
|
|
Eh, en jij kan wel met zekerheid zeggen dat het een vrouw is omdat het een kledingstuk voor vrouwen betreft ? _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Cella
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 13:05 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het hier om het 'beetje eng' gaat Michealm.  |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: di 27 feb 2007 15:03 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Eh, en jij kan wel met zekerheid zeggen dat het een vrouw is omdat het een kledingstuk voor vrouwen betreft ? |
Nee, niet met zekerheid nee.
van Dale schreef: |
hu·mor (de ~ (m.))
1 situatie of uitspraak die vrolijke verbazing en gelach opwekt |
Maar als je bovenstaande definitie in het achterhoofd houdt, heeft de onzekerheid over het geslacht van de boerkadrager toch wel iets typisch.  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 0:32 Onderwerp: |
|
|
Sorry, maar wat gaat dit over?? Sinds wanneer is het strafrechtelijk verboden (of zou het dat moeten zijn) om onduidelijkheid te laten bestaan over je sexe. Is dat nou ook al gevaarlijk? Die neiging om alles wat we eng of raar vinden maar te gaan verbieden, die ik hier bij sommige mensen bespeur, dát vind ik pas eng! |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 13:26 Onderwerp: |
|
|
EJB_CH schreef: | Sorry, maar wat gaat dit over?? |
Het boerka verbod.
Quote: | Sinds wanneer is het strafrechtelijk verboden (of zou het dat moeten zijn) om onduidelijkheid te laten bestaan over je sexe. Is dat nou ook al gevaarlijk? |
Dat wordt niet bedoeld en is op zich ook niet gevaarlijk. Gevaarlijk wordt het pas in de juiste context.
Quote: | Die neiging om alles wat we eng of raar vinden maar te gaan verbieden, die ik hier bij sommige mensen bespeur, dát vind ik pas eng! |
Ik ben zeker dat JanMaat je hier gelijk in gaf
Persoonlijk vind ik overdreven politieke correctheid veel gevaarlijker. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 14:55 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | EJB_CH schreef: | Sorry, maar wat gaat dit over?? |
Het boerka verbod.
|
Ja dat weet ik, ik heb de thread zelf geopend :S. Ik uitte even mijn frustratie over de kant die de discussie op ging/gaat.
Quote: | Persoonlijk vind ik overdreven politieke correctheid veel gevaarlijker. |
Ik vrees dat we het fundamenteel oneens zijn over de invulling van "overdreven" in dit verband. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 15:38 Onderwerp: |
|
|
De schijnheiligheid van nep-politieke correctheid voegt net zo min iets toe als een toeter op je onderbuik. Beide manieren missen realiteitszin.
Wat juristen echter proberen te doen is een zaak of situatie rationeel bekijken. Dat is heel wat anders dan overdreven politieke correctheid!
(Ik zeg proberen, want dat lukt natuurlijk niet altijd. Juristen zijn net mensen, en kunnen soms ook doorslaan, ja.)
Als je echter rationele argumenten onderuit wilt halen, zal je toch echt met andere rationele argumenten moeten komen. Enkel constateren dat men met overdreven politieke correctheid geen juist beeld van de maatschappij kan vormen is niet alleen onvoldoende, maar ook een volkomen loos verwijt.
Maar kennelijk is een beeld van een ivoren toren ontstaan, waar ik me ook wel wat bij voor kan stellen. Daarom de volgende, persoonlijke nuancering:
Ik vind burka's vre-se-lijk. Voor zover ik weet is de traditie erop gebaseerd dat de vrouw ervoor verantwoordlelijk is dat de man geen onzedelijke gedachten zal hebben. Screw it! Met het excuus dat vrouwen (en minderheden) 'bescherming' nodig hebben is 2000 jaar onderdrukking goedgepraat. Daar geloof ik dus niet in.
Het belangrijke punt is nu, dat wat ik vind helemaal niet relevant is. In die zin, dat enkel omdat ik iets wel of niet afkeurenswaardig vind, dat nog geen legititmatie is om iemands GRONDrechten af te nemen.
Respect uit zich juist in dat je accepteert dat een ander er anders over denkt, ook al ben je het er niet mee eens.
Bovendien kan mijn persoonlijke mening altijd nog veranderen. Je leert dingen bij, komt tot nieuwe inzichten, en blijft dan bij je mening of niet. Dat staat volledig los van het raamwerk van fundamentele vrijheden wat we in Nederland hebben opgebouwd. Dat mag niet afhankelijk zijn van de welwillendheid van mensen om zoiets ongrijpbaars als een persoonlijke mening aan te passen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
arizona
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 16:08 Onderwerp: |
|
|
100% eens met Michèle. |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 16:23 Onderwerp: |
|
|
Mijn opmerking over 'overdreven politieke correctheid' was niet specifiek op iemand gericht van dit forum maar meer op de Politiek die Nederland sinds begin/ midden jaren 80 heeft gevoerd. Ik kan me nog goed herinneren wat voor discussies er toen niet allemaal waren omtrent JanMaat bijvoorbeeld.
Er werd in ieder geval goed ingestampt dat discriminatie slecht is en dat klopt ook. Er wordt alleen, naar mijn mening, sinds die tijd om bijna elke scheet discriminatie geroepen, zelfs waar dat helemaal niet van toepassing is. Waarschijnlijk omdat duidelijk werd dat je met het roepen van het wonder woord 'discriminatie' veel meer gedaan kreeg dan als je het zonder 'discriminatie' probeerde te regelen.
Het boerkaverbod gaat mij helemaal niet om de islam of persoonlijke vrijheden. Voor mij gaat het puur erom dat ik geen gesluierde mensen over straat wil zien lopen vanwege de veiligheid. De veiligheid van andere mensen en natuurlijk mijzelf. En ik vind het gewoon een geval van achter de feiten aanlopen als er eerst gewacht moet worden tot iemand in een boerka eens iets crimineels doet. Of het nu een vrouw is of een man, dat doet er dan niet meer toe.
De wet zal ook alle gezichtsbedekkende kleding gaan verbieden en niet alleen boerka's.
Het overdreven politieke correctheid gevoel komt voort uit het gegeven dat er geroepen wordt dat het om de islam gaat en men mensen in hun godsdienstvrijheid wil beperken.
Voor mij persoonlijk doet die hele islam er helemaal niet toe maar sommigen willen mij wel als racist betitelen omdat ik voor het boerkaverbod ben.
Stel ik ben aan het werk met een donker persoon en die maakt een foutje.
Dan mag ik ongestraft 'stomme mongool' of 'achterlijke mafkees' of 'lulletje rozenwater' zeggen. Maar als ik gewoon, feitelijk juist, 'stomme zwarte' zeg dan kan dat als discriminatie uitgelegd worden terwijl het dat helemaal niet is. Maar als ik een fout zou maken en hij zou zeggen 'stomme kaaskop' dan zijn er ineens veel minder mensen in Nederland die zoiets als discriminatie betitelen. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Maar
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 39
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 19:17 Onderwerp: |
|
|
Sowieso niets gaan verbieden.... c'mon: in wat voor land leven wij?
VRIJHEID boven alles
Als je de burka gaat verbieden, is het einde zoek.... dan wil ik ook dat die "enge" bivakmutsen en die intimiderende bomberjacks van het straatbeeld verdwijnen.
Wat een ongelooflijke crap zeg. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 20:09 Onderwerp: |
|
|
Alsmede de combi naveltruitjes-heupbroek, met name wanneer gedragen door te dikke vrouwen  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 28 feb 2007 20:13 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Alsmede de combi naveltruitjes-heupbroek, met name wanneer gedragen door te dikke vrouwen  |
Om maar te zwijgen over de moeder van bijna 50 in de legging .....(gelukkig nu ze bijna 70 is niet meer ) |
|
|
|
 |
|