|
Auteur |
Bericht |
Piet96
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 17:44 Onderwerp: HELP: SPOED: Uitleg gevraagd over beschikking |
|
|
Wie kan mij vertellen wat onderstaande uitspraak betekent:
In de onlangs uitgesproken beschikking staat:
"Deze beslissing is tot zover uitvoerbaar bij voorraad, behoudens het gedeelte onder 4.1".
Onder 4.1 staat: De rechtbank spreekt uit de echtscheiding tussen partijen.
Het gaat hier om een echtscheiding die nog niet is ingeschreven in het register. Dit moet nog gebeuren.
Betekent dit dat de genoemde punten onder nrs. 4.2 t/m 4.7 (zoals omgang, alimentatie, informatieplicht, etc) per direct in werking treden en dat punt 4.1 pas geldt wanneer de scheiding is ingeschreven!
Of betekent "uitvoerbaar bij voorraad, behoudens" iets anders?
Graag julie expertise.
Bij voorbaat mijn dank.
Piet96 |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 17:52 Onderwerp: |
|
|
Uitvoerbaar bij voorraad betekend in dit geval meteen effect hebbend.
Dus je hebt gelijk, de punten 4.2 tot en met 4.7 hebben meteen effect, en na inschrijving heeft 4.1 ook effect _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 18:34 Onderwerp: |
|
|
Nemine contradicente schreef: | Uitvoerbaar bij voorraad betekent in dit geval meteen effect hebbend. |
Een uitvoerbaar bij voorraad-verklaring houdt toch in dat de werking van het vonnis niet wordt geschorst door het instellen van een rechtsmiddel?
Het lijkt me dat het hele vonnis onmiddellijk werking heeft, maar dat de werking van punt 4.1 wordt geschorst op het moment dat een rechtsmiddel wordt ingesteld (hoger beroep is aangetekend).
Nu weet ik niet wanneer een echtscheiding juridisch precies tot stand komt, ik neem maar even aan op het moment van inschrijving in het register. Dan kan die inschrijving nu al plaats vinden, maar niet meer nadat één van de partijen in beroep is gegaan.
De beslissingen omtrent omgang, alimentatie, informatieplicht blijven dan van kracht totdat in hoger beroep anders is bepaald, want die zijn wel uitvoerbaar bij voorraad verklaard. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 21:25 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Nu weet ik niet wanneer een echtscheiding juridisch precies tot stand komt, ik neem maar even aan op het moment van inschrijving in het register. | Je aanname is correct. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Piet96
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 15:11 Onderwerp: Bedankt voor de informatie |
|
|
Bedankt voor de info. Het is mij nu duidelijk.
m.vr.gr. Piet |
|
|
|
 |
|