|
Auteur |
Bericht |
kevin85
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 21 feb 2007 17:18 Onderwerp: Nieuwe pc met problemen |
|
|
Beste allemaal,
Ik heb even wat advies nodig.
Ik heb vorig jaar een nieuwe computer gekocht voor 1200 euro bij een bedrijf.
In het begin leek het allemaal prima te gaan totdat ik een aantal maanden geleden 'problemen' kreeg met mijn computer.
Het bedrijf gebeld en ze zouden iemand langssturen om te kijken waar het probleem aan lag.
Aangezien de monteur niet kon vinden waar het aan lag is mijn pc meegenomen ter reparatie.
Tot dusver lijkt alles prima te zijn verlopen..
Ik kreeg hem binnen 2 weken weer terug en het probleem leek verholpen.
Echter, na 2 weken was hetzelfde probleem weer teruggekomen..
Wederom dezelfde procedure met monteur etc.
Ze deden er een nieuw moederbord in en alles zou weer moeten werken, aldus het bedrijf.
Helaas, dit was wederom niet het geval..
Nadat mijn pc voor de 3e keer dezelfde kuren vertoonde heb ik het bedrijf gebeld en ze verteld dat ik mijn geld terugwilde.
Ze zeiden toen:
"Geef ons nog 1 kans"
Ik stemde in omdat ik het ze zegmaar wel gunde, de service was elke keer prima in orde.
Gister is de monteur weer langs geweest en heeft wederom gekeken waar het aan kon liggen.
Het bleek, aldus de monteur, toch niet aan de hardware te liggen maar aan de software die ik zelf heb geinstalleerd..
Hij is er in totaal 1.5 uur mee bezig geweest en stelde, tot mijn grote verbazing, een rekening van 150 euro in het vooruitzicht omdat hun immers geen blaam trof mbt de geinstaleerde software..
Dit heeft de monteur overigens nooit aangegeven toen hij bezig was met de PC, hij vertelde het achteraf nog even.
Een, mijns inziens, nogal dubieus besluit.
Ik ben niet voornemens deze rekening te betalen.
Ze hebben het probleem de eerste twee keer niet verholpen, en voor zover ik het kan inschatten was de foutmelding elke keer hetzelfde die de PC aangaf.
Op grond waarvan zou ik deze rekening niet hoeven betalen?
Ik heb al even gezocht in de boeken maar ik kan het nog niet echt vinden..
Heeft iemand van jullie wellicht een idee?
Alvast bedankt voor jullie hulp! |
|
|
|
 |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: wo 21 feb 2007 19:44 Onderwerp: |
|
|
Heb je toevallig aangegeven dat je er vanuit ging dat deze reparatie gratis of binnen de garantie zou moeten worden uitgevoerd? |
|
|
|
 |
kevin85
|
Geplaatst: wo 21 feb 2007 19:48 Onderwerp: |
|
|
Zij hebben altijd aangegeven dat de reparaties binnen de garantie waren.
De software valt hier inderdaad niet onder, zo zijn de voorwaarden.
Aangezien het hier een reparatie zou betreffen voor een probleem dat al 2 x eerder is 'gerepareerd' zou dit dus tevens een garantie reparatie betreffen..
Alleen zeggen ze dus nu dat het de software is die voor de problemen zorgt, terwijl ze de keren ervoor hier dus kennelijk nooit naar gekeken hebben..
Ze hebben dus tweemaal gefaald het goed te repareren, of ze verzinnen een softwarefout om zo nog wat geld te kunnen genereren. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 21 feb 2007 20:34 Onderwerp: |
|
|
Mij lijkt eerder de vraag: heeft die monteur van tevoren aangegeven dat deze reparatie niet onder de garantie zal vallen?
Anders mocht je er m.i. van uitgaan dat zijn werkzaamheden onder de garantie zouden vallen, net zoals de vorige 2 keren.
Als het bedrijf inderdaad zo servicegericht is, zouden ze hier toch gevoelig voor moeten zijn als je dit verhaal verteld. Heb je al geprobeerd hierover te overleggen? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
kevin85
|
Geplaatst: wo 21 feb 2007 20:52 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Mij lijkt eerder de vraag: heeft die monteur van tevoren aangegeven dat deze reparatie niet onder de garantie zal vallen?
Anders mocht je er m.i. van uitgaan dat zijn werkzaamheden onder de garantie zouden vallen, net zoals de vorige 2 keren.
Als het bedrijf inderdaad zo servicegericht is, zouden ze hier toch gevoelig voor moeten zijn als je dit verhaal verteld. Heb je al geprobeerd hierover te overleggen? |
Dat heeft de monteur niet gezegd.
Anders was ik er logischerwijs ook niet accoord mee gegaan..
Op het eind, toen hij dus al klaar was, vertelde hij dat er een rekening gestuurd zou worden..
Heb nog echter niet met het bedrijf gebeld om dit te bespreken, de monteur zei dat dit het beleid was.
Ik ben verder niet met hem in discussie gegaan hierover. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 21 feb 2007 21:43 Onderwerp: |
|
|
Ik heb geen idee wat voor software je op die computer hebt gezet, maar zo in het algemeen mag een mens wel verwachten dat het ding nog normaal blijft functioneren ondanks dat er ander software dan de standaarddingen op staan.
Oftewel: dat heeft dan met productconformiteit te maken: het ding moet de eigenschappen hebben en functioneren zoals je dat gewoonlijk van zo'n ding mag verwachten.
Wat mij betreft is die rekening dus onterecht. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
kevin85
|
Geplaatst: wo 21 feb 2007 22:46 Onderwerp: |
|
|
Het betrof hier een simpele firewall..
Niks bijzonders dus, en exact die firewall die er ten tijde van reparatie 1 en 2 ook al op stond.. |
|
|
|
 |
kevin85
|
Geplaatst: vr 23 feb 2007 1:50 Onderwerp: |
|
|
Iemand anders nog suggesties?
Welke wettelijke basis omtrent dit voorval kan ik het beste aanvoeren? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 23 feb 2007 12:01 Onderwerp: |
|
|
Ik zou het gooien op nonconformiteit, zoals Simone al zegt. Dat is het eenvoudigst en het veiligst, omdat je als consument nou eenmaal een zeer goed beschermde diersoort bent.
Dat is, er van uit gaande dat aan die software niets mankeerde. Van een goed functionerende firewall zou die computer niet op tilt mogen slaan, maar als er een gebrek zat aan de firewall kan de pc er niets aan doen. (Je schrijft dat de monteur zei dat de software niet goed was? Dus ligt de fout bij de firewall of bij de pc die deze firewall gewoon zou moeten draaien?)
Dit baseer je op art. 7:17 Burgerlijk Wetboek. Een aardige uitleg over productconformiteit lees je in dit pdf-je. (Gaat over tandheelkunde, maar in z'n algemeenheid over conformiteit.)
Als het niet conformeren van je pc dus goed valt hard te maken (de bewijslast is niet zwaar maar je zal toch bewijs moeten hebben) betekent dat dat de verkoper gehouden is het product te repareren. Ergo, dat jij niet de rekening van de monteur hoeft te betalen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Marotick
|
Geplaatst: ma 26 feb 2007 12:30 Onderwerp: |
|
|
kevin85 schreef: | Iemand anders nog suggesties?
Welke wettelijke basis omtrent dit voorval kan ik het beste aanvoeren? |
Helaas beschrijf je niet wat er mis was met de computer en welke foutmelding kreeg je.
Een firewall zet poorten dicht dus als het probleem daarmee te maken heeft dan heeft de monteur gelijk.
Voor de rest moet een computer gewoon kunnen werken met software mits die geschreven is voor dat besturingssysteem.
Jack Marotick |
|
|
|
 |
|