Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 17:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

sexuele intimidatie door werkgever
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paulsen

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 12:55    Onderwerp: sexuele intimidatie door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

zit met het volgende probleem: binnen ons bedrijf is er sprake van een geval van sexuele intimidatie. een duidelijk geval, naar mijn eigen inschatting. echter, degene die zich schuldig maakt aan deze sexuele intimidatie is de algemeen directeur, en eigenaar, van het bedrijf. Volgens arbo lid 4 moet de werkgever ervoor waken dat binnen de organisatie geen sprake is van deze situatie, en dat hij beboet kan worden bij overtreding. maar dit is wel een iets andere situatie. de dame in kwestie overweegt aanklagen.. wat is de mogelijke uitkomst van deze eventuele rechtzaak? ontslag wordt wat lastig.... elk inzicht dat ik kan krijgen in de te volgen stappen en eventuele uitkomst wordt bijzonder op prijs gesteld!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontslag kan altijd gebeuren, namelijk via ontbinding van de kantonrechter en op basis van vertrouwensbreuk. Als je werknemer je aanklaagt voor sexuele intimidatie, kun je op zich wel stellen dat de vertrouwensbreuk aanwezig is. Echter dit gaat dan wel met een kostenplaatje samen.

Ik weet niet of betreffende vrouw van plan is om tevens ontbinding aan te vragen? Anders kan namelijk de werkgever dat eventueel doen.

Wat de uitkomst van een zaak voor sexuele intimidatie kan zijn, weet ik niet. Is er overigens geen HR persoon waarbij hiervan melding gedaan is? Of is het een klein bedrijfje?
Paulsen

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de duidelijkheid: ik had het niet over ontslag van de dame in kwestie, de dame in kwestie wil helemaal niet weg, maar wil hem niet meer als algemeen directeur. dus ik bedoel: ontslag van de algemeen directeur lijkt me wat lastig. ze wil dus geen ontbinding van het arbeidscontract, ze wil blijven werken op de plek waar ze nu zit en de algemeen directeur weghebben... dit lijkt me vrij onhaalbaar, maar er is vast wel eerder een dergelijk geval voorgekomen? of is altijd ontbinding van het contract, en in haar geval inclusief een leuke schadeloosstelling, de enige oplossing? mijn rol in deze overigens: ik maak samen met haar deel uit van het mt. en resorteer dus onder dezelfde algemeen directeur. wanneer een werknemer van mij zich zou verlagen tot sexuele intimidatie, is ontslag van de dader de eerste optie. ontslag van het slachtoffer in ieder geval niet. en, we hebben wel een vertrouwenspersoon binnen de organisatie, maar ik wil ook zelf mijn licht aangaande dit verhaal opsteken. wat kan ik haar het beste adviseren?

M schreef:
Ontslag kan altijd gebeuren, namelijk via ontbinding van de kantonrechter en op basis van vertrouwensbreuk. Als je werknemer je aanklaagt voor sexuele intimidatie, kun je op zich wel stellen dat de vertrouwensbreuk aanwezig is. Echter dit gaat dan wel met een kostenplaatje samen.

Ik weet niet of betreffende vrouw van plan is om tevens ontbinding aan te vragen? Anders kan namelijk de werkgever dat eventueel doen.

Wat de uitkomst van een zaak voor sexuele intimidatie kan zijn, weet ik niet. Is er overigens geen HR persoon waarbij hiervan melding gedaan is? Of is het een klein bedrijfje?
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar bestond de sexuele intimidatie precies uit? Ik vind over het algemeen dat hier vaak nogal snel naar gegrepen wordt en bovendien moeilijk te bewijzen. Is dit iets van horen zeggen of was er daadwerkelijk een getuige?
Paulsen

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zie geen reden om in details te treden, maar situatie is keihard, inclusief diverse getuigenissen, en gaat verder dan een sexueel getinte schimp of een vriendschappelijk klopje op de schouder. maar: wat heeft dat met mn vraag te maken? ik post hier voor input aangaande eerdere vergelijkbare situaties, niet om een zeer ernstige zaak gerelativeerd te zien. Die insteek ben ik reeds lang voorbij. Eva, weet wel wat je insinueert als het gaat om een precaire situatie als deze. Niet boos, wel teleurgesteld.....

Eva schreef:
Waar bestond de sexuele intimidatie precies uit? Ik vind over het algemeen dat hier vaak nogal snel naar gegrepen wordt en bovendien moeilijk te bewijzen. Is dit iets van horen zeggen of was er daadwerkelijk een getuige?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem zo'n twijfelende houding niet te persoonlijk op, wij weten niet wat jij weet (en dat hoeft inderdaad ook niet) en Eva zegt niet voor niets "over het algemeen".

Als het om een strafbaar feit gaat (en die indruk geef je) is het mogelijk om bij de politie aangifte te doen. Is dat een optie? Kan ik niet beoordelen.

Anders (of ook) kan de dame een behoorlijke schadevergoeding vorderen (geen idee wat realistisch is) en een andere baan zoeken. Het lijkt me niet reëel te denken dat je het bedrijf van de eigenaar kunt overnemen. Het lijkt me ook weinig geloofwaardig om onder die persoon te willen blijven werken.

Als de directeur niet uit zichzelf over de brug komt, zal het via de rechter moeten gebeuren. De positie van de directeur lijkt me niet bijster sterk.

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Neem zo'n twijfelende houding niet te persoonlijk op, wij weten niet wat jij weet (en dat hoeft inderdaad ook niet) en Eva zegt niet voor niets "over het algemeen".

snap ik, ben ook niet boos, hooguit teleurgesteld Wink (eventueel anonieme) aangifte is een optie. evenals een schadeloosstelling. gangbaar is 1 tot 2 maanden salaris per dienstjaar indien het tot een ontslagregeling komt. hoopte dat zich ooit een situatie heeft voorgedaan waar een constructie werd neergezet waarbij de werkneemster gewoon in dienst kon blijven.. geen idee wat voor een constructie, vandaar deze post. maar uit de reacties lijkt dat niet het geval te zijn, en komen we uit op wat ik ook zelf voor het meest reele achtte.. bij een gang naar de rechtbank kennen we alleen verliezers.. zowel de directeur, die ongetwijfeld een straf opgelegd krijgt, en de aanklaagster, die met dezelfde verstoorde arbeidsrelatie zit als nu, en al dan niet met een leuke zak geld haar biezen mag pakken... toch raar he? zij heeft niets gemeens gedaan, tenslotte... Mijn dank voor alle input!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 1:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Straf krijgt de directeur pas wanneer aangifte wordt gedaan. Het civiele recht (schadevergoeding) en het strafrecht staan hier redelijk los van elkaar.

En tja, wat is raar... als de werkneemster voor deze man wil blijven werken vind ik dat raar.

Dit lijkt me overigens niet een geval waar de kantonrechtersformule direct voor uit de kast moet worden gehaald. Het gaat niet om een ontslagvergoeding, maar om een vergoeding van de werkelijke schade inclusief de immateriële.

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 9:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paulsen: Je hoeft uiteraard niet in details te treden als je dat niet wilt. Het zal alleen de zaak zeker wel in een meer concrete context zetten. Wat de een al heel erg vindt hoeft uiteraard niet direct onder (strafbare)sexuele intimidatie te vallen.
Verder geloof ik je meteen dat je oprecht bent maar het zal natuurlijk niet de eerste keer zijn dat vrouwen dit 'iets groter maken dan het was'. Misschien denk ik dan iets te veel aan Amerikaanse toestanden maar het is nou eenmaal zo dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel is bewezen. Vandaar mijn vraag, zijn hier getuigen van? Zijn er bijv. al eerder opmerkingen gemaakt, dingen gebeurd tussen hen? Hebben collega's iets gemerkt? Anders zal het zeer lastig worden voor haar dit hard te maken.
M

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zal zeer onwaarschijnlijk zijn dat de directeur weggaat. Tenzij er nog iemand boven hem staat die dat voor elkaar zou kunnen krijgen.

Anonieme aangifte lijkt me ook geen optie, want tegen een anonieme aangifte kan een ander zich niet verdedigen en dat recht heeft iedereen toch. Dus ik denk dat ze in dat geval daar niets mee kunnen doen.

Het is me niet helemaal duidelijk of deze vrouw alsnog bereid is om onder hem te blijven werken als hij niet weg zou gaan of weggestuurd zou worden. Persoonlijk lijkt me dat het vertrouwen er niet is dat hij daarna voortaan wel zijn poten thuis zal houden, dus lijkt me een samenwerking daarna in beide richtingen een onmogelijke situatie.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
toch raar he? zij heeft niets gemeens gedaan, tenslotte...
Ben ik helemaal met je eens. Het roept de vraag op of recht wel "recht" is. Het lastige in jouw kwestie is dat de directeur niet "ook een werknemer" is (waar bijvoorbeeld een RvC boven staat), maar tevens eigenaar/aandeelhouder.

Eva schreef:
Vandaar mijn vraag, zijn hier getuigen van? Zijn er bijv. al eerder opmerkingen gemaakt, dingen gebeurd tussen hen? Hebben collega's iets gemerkt?
In het vermijden van getuigen zijn dit soort sneue lafbekjes meestal wel enorm gehaaid, hoor.
torilion

torilion

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: wo 14 feb 2007 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Anders (of ook) kan de dame een behoorlijke schadevergoeding vorderen (geen idee wat realistisch is) en een andere baan zoeken. Het lijkt me niet reëel te denken dat je het bedrijf van de eigenaar kunt overnemen. Het lijkt me ook weinig geloofwaardig om onder die persoon te willen blijven werken.

Quote:
Dit lijkt me overigens niet een geval waar de kantonrechtersformule direct voor uit de kast moet worden gehaald. Het gaat niet om een ontslagvergoeding, maar om een vergoeding van de werkelijke schade inclusief de immateriële.

Helemaal mee eens! Behalve een evt c=2 (die tot op beperkte hoogte iets bijdraagt afhankelijk van het aantal dienstjaren en salaris) kan schadevergoeding gevorderd worden. Wellicht het bedrijf op grond van 7:658 BW, ook voor psychisch letsel, en de persoon in kwestie in privé op grond van 6:162 BW.

De hoogte van de vergoeding is inderdaad moeilijk in te schatten en ogv deze info al helemaal niet te ramen... het kan echter wel aardig oplopen in zijn algemeenheid in een dergelijke zaak. Wederpartij wil waarschijnlijk graag dat de zaak de doofpot in gaat met een schikking, zonder proces.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds