|
Auteur |
Bericht |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 23:43 Onderwerp: |
|
|
Juist, dan is er dus geen onderzoek bij de KMar geweest, dat duurt namelijk ca. 10 werkdagen...
Had hij de vraag over "ooit in aanraking met justitie geweest" of die over verblijf in het buitenland in laatste vijf jaar met ja beantwoord? Ik vermoed dat het uitzendbureau zelf iets doet (vandaar term prescreening), omdat het voor de uitzendbureaus nogal vervelend is om twee weken op de uitslag van een onderzoek te wachten als de VGB dan geweigerd wordt... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 23:48 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar heet het daarom niet een prescreening? En waarom zou hij dan geweigerd worden? Niet op initiatief van het uitzendbureau, want die wisten niks van de vrijspraak en gaven zelfs al werkschoenen mee... |
|
|
|
 |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 23:49 Onderwerp: |
|
|
Hij heeft trouwens niet eens zo'n staat van inlichtingen ingevuld ! Hoe kan dat nou? Snap er echt niks meer van. Waarom zou ie dan geweigerd worden???? |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 23:52 Onderwerp: |
|
|
Dat ligt er dus aan wat hij bij die twee vragen op het formulier heeft ingevuld... Uitzendbureaus weten dat onderzoeken op die twee vragen (kunnen) blijven hangen, wellicht reden genoeg om bij het zien van een afwijkend antwoord daar al gelijk niet meer verder te willen gaan? Misschien dat er tegenwoordig een regeling is tussen KMar en uitzendbureaus over een prescreening... dat weet ik niet want het is voor mij alweer bijna 3 jaar geleden... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 23:54 Onderwerp: |
|
|
Hmmm... tja... dat weet ik niet.... maar als er geen staat van inlichtingen is ingevuld lijkt het mij zeer sterk dat de KMar iets met de weigering te maken heeft gehad... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Mr. in spé
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 0:01 Onderwerp: |
|
|
Ik weet zeker dat hij die staat van inlichtingen niet ingevuld heeft. Hij heeft wel adresgegevens e.d ingevuld, maar echt uitgebreid is dat niet geweest. Kan de KMar op basis van die gegevens al op een negatief preadvies komen dan? Dat zal dan wel. Ik zal eens aan de coördinator van het departement strafrechtswetenschappen vragen. Kijken wat die ervan zegt. Haar reactie plaats ik hier op het forum. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 0:09 Onderwerp: |
|
|
Zie hier de staat van inlichtingen http://www.aivd.nl/contents/pages/43422/staat_inlicht_B.pdf (hij is wel iets korter voor Schiphol, dus minder vragen, maar ziet er wel zo uit). Zoals ik al zei betwijfel ik dat de KMar hier iets mee te maken heeft.. Althans werden er 3 jaar geleden geen pre-adviezen o.i.d. gegeven, en een veiligheidsonderzoek duurt 10 werkdagen, dus uitgevoerd is het zeker niet... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 0:18 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Bij de AIVD krijg je ook dat veiligheidsonderzoek, ik vermoed ook niveau B, tenzij zeer vertrouwelijke functie dan niveau A, tja, of je er dan nog kan werken hangt natuurlijk volledig af van feit en functie.. Hoe het voor de RAIO zit weet ik niet, kan ik ook niet terugvinden... |
Ik ben een maand of twee geleden op een voorlichtingsmiddag geweest over de AIVD en ik kan je verzekeren dat dat niet waar is.
De AIVD heeft als taak (onder andere) het doen van veiligheidsonderzoeken (ten behoeve van bijvoorbeeld Schiphol of andere beveiligde locaties) en de hoogste schaal van veiligheidsonderzoeken is A.
Als je solliciteerd bij de AIVD moet je niet voldoen aan een veiligheidsonderzoek B of zelfs A.
In het geval van een sollicitatie bij de AIVD wordt er een veiligheidsonderzoek A+ uitgevoerd.
Nóg intensiever en diepgravender dan een veiligheidsonderzoek A.
Maar ja dat is maar goed ook, de mensen die werken bij de AIVD zijn toch personen die (kunnen) beschikken over zéér gevoelige informatie en daar wil je niet dezelfde mensen hebben zitten als die werken bij de "normale" politie. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Mr. in spé
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 1:13 Onderwerp: |
|
|
Ok. Maar staat een vrijspraak aan het werken bij de aivd (of de al eerder genoemde beroepen) in de weg??? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 1:38 Onderwerp: |
|
|
De vrijspraak zelf niet, maar de omstandigheden die tot één en ander aanleiding hebben gegeven vormen bij zo'n A+ veiligheidsonderzoek wellicht een breekpunt. Ik denk dat hierbij gewoon in hoge mate het zekere voor het onzekere wordt genomen.
Misschien interessant om uit te zoeken in hoeverre je in zo'n geval als sollicitant bij de overheid recht hebt op een eerlijk proces in de zin van art 6 EVRM. Ik vermoed dat het hier niet om een "burgerlijk recht" gaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mr. in spé
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 1:44 Onderwerp: |
|
|
Maar dan nog vraag ik me dan af waarom betrokkene waar we het steeds over hebben gehad niet op het vliegveld (in Eindhoven overigens) mocht gaan werken, terwijl hij geen strafrechtelijk verleden heeft, behalve dan die vrijspraak.
Voor wat betreft de AIVD zal inderdaad anders gekeken worden dan bijvoorbeeld een functie als advocaat. |
|
|
|
 |
Mr. in spé
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 1:46 Onderwerp: |
|
|
Maar in principe zeggen ze dan: waar rook is, is vuur. En dat vind ik zeker niet (in alle gevallen) terecht. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 2:00 Onderwerp: |
|
|
Een strafrechtelijk verleden is zeker niet noodzakelijk om afgewezen te worden. Omgang met bedenkelijke personen lijkt me al ruim voldoende. Het hebben van schulden lijkt me ook een groot minpunt (anders dan een reguliere hypotheekschuld natuurlijk).
Wat bij deze persoon is onderzocht weet ik natuurlijk niet. Misschien was de afwijzing puur gebaseerd op een ingevuld hokje. Kreeg deze persoon te horen dat hij werd afgewezen vanwege die vrijspraak?
Als de afwijzing niet rechterlijk valt te toetsen, en ik vermoed dat dat zo is, kan men volledig naar eigen inzicht afwijzen. Het is niet hun taak om kandidaten eerlijk te behandelen, maar om geen verkeerde personen aan te nemen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 9:09 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Als de afwijzing niet rechterlijk valt te toetsen, en ik vermoed dat dat zo is, kan men volledig naar eigen inzicht afwijzen. Het is niet hun taak om kandidaten eerlijk te behandelen, maar om geen verkeerde personen aan te nemen.
|
Inderdaad. Daar wil ik sowieso de nadruk op leggen, elke werkgever staat het natuurlijk vrij om iemand wel of niet aan te nemen. Daar hoeft hij in principe helemaal geen goede reden voor te hebben.
Je moet alleen rekening houden dat je niet het verbod op discriminatie overtreed e.d. maar in het algemeen staat het je volledig vrij wie je aanneemt. Bovendien zijn afwijzingen die wél in strijd zijn met de wet amper te controleren. |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 14:52 Onderwerp: |
|
|
Mr. in spé schreef: | Maar dan nog vraag ik me dan af waarom betrokkene waar we het steeds over hebben gehad niet op het vliegveld (in Eindhoven overigens) mocht gaan werken, terwijl hij geen strafrechtelijk verleden heeft, behalve dan die vrijspraak.
|
Maar ja, zolang die persoon zelf niet eens weet hoe het precies zit, waarom hij afgewezen is en door wie (en ik blijf er bij dat het hoogst waarschijnlijk niet door de Marechaussee is) dan zul je daar nooit achter komen...
Als je bij de AIVD gaat solliciteren hebben ze zelfs liever niet dat je aan anderen vertelt dat je daar aan het solliciteren bent... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
|