Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 13:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan een individu gemachtigd zijn om spullen inte nemen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me dat verhaal ook herinneren. Als je het mij vraagt zat de school daar helemaal fout. Als men niet weet van wie de telefoon was, dan moet men zich daar gewoon bij neerleggen. Zo erg is dat toch ook niet...

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een week een telefoon in beslag nemen hoeft niet onredelijk of onbillijk te zijn. Als ik het verhaal zo lees heb ik het idee dat de leerlingen ook wel regelmatig de telefoon laten afgaan en echt straf is het niet als je min of meer twee 'keuzes' hebt: die dag je telefoon de hele dag uit of die dag je telefoon in de lessenaar van de docent en na afloop van de dag weer terugkrijgen. In beide gevallen kun je je telefoon niet echt gebruiken die dag.

Dan is de straf dus ook niet dusdanig dat leerlingen er wakker van zullen liggen en verwacht ik ook geen leereffect. De leerlingen van tegenwoordig zijn bovendien geen lievertjes meer, dus ik denk dat er ook regelmatig wel wat uitgelokt zal worden met die telefoons.

Maar goed, een week in beslag nemen vind ik dus bijvoorbeeld niet onredelijk of onbillijk als het iemand betreft die elke dag weer hetzelfde geintje uithaalt en er duidelijk niets van wil leren. Een week een mobieltje niet hebben is voor leerlingen wel een straf meestal, alleen die dag als ze toch op school zitten en er niets mee mogen doen is in mijn ogen amper een straf te noemen en zal niet snel effect hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vooral als de waarschuwing vantevoren is gegeven lijkt het mij niet onredelijk, dan ben je gewoon dom als je toch met je telefoon zit te spelen... En dat ze bij tentamens/ examens heel streng zijn vind ik ook niet raar, even naar het toilet gaan, en iemand opbellen om te vertellen wat er ook alweer op die blz. in dat boek staat is zo gebeurd...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja dan zet ik 'm op stil en bel ik zelf op het toilet. Als je dat wilt voorkomen, moet je een begeleider meesturen die buiten het hokje gaat luisteren of er gebeld wordt. En zelfs dan kan het nog per sms.

Arnoud
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij ons is daar wel een regeling over:

Quote:
4.4 In gevallen waarin voorzien is in een deugdelijk opbergsysteem voor persoonlijke eigendommen van degene die het tentamen aflegt mogen mobiele telefoons niet in de tentamenruimte worden meegenomen. In andere gevallen dient de mobiele telefoon vanaf het betreden van de tentamenruimte uitgeschakeld te zijn. Bovendien moet de telefoon gedurende het gehele tentamen buiten handbereik blijven. Gebruik van mobiele telefoons en andere elektronische communicatieapparatuur bij/tijdens schriftelijke tentamens is verboden. Overtreding wordt aangemerkt als fraude.

En welke sanctie staat daar dan op?

Quote:
Een docent die fraude op het spoor komt, is verplicht dit te melden bij de examencommissie. De commissie onderzoekt de beschuldiging en kan vervolgens een sanctie opleggen; die kan variëren van een berisping tot uitsluiting van alle tentamens voor maximaal één jaar.
Doorgaans is de minimale sanctie ongeldigverklaring van het betreffende tentamen én uitsluiting van dat tentamen voor de duur van een jaar.

Dus tja, je loopt een behoorlijk risico als men een mobiel bij je aantreft, helemaal als die aanstaat.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoiets geldt op de UvA ook. Het wordt ook elke keer aan het begin van het tentamen gezegd.

Maar de vraag is, wat mag de surveillant als er een telefoon afgaat maar hij niet kan lokaliseren waar? Mag hij dan tassen doorzoeken? Mensen fouilleren?

Ik bedoel je kunt wel zeggen, telefoons inleveren, maar als ik met een stalen gezicht zeg er geen bij te hebben, dan houdt het verder op denk ik.

Zou de universiteit net zo'n bepaling kunnen hanteren als de supermarkt: Onze surveillanten zijn verplicht uw boodschappentas te doorzoeken.

Arnoud
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo'n zelfde regel geldt op de UL ook, als je telefoon afgaat in de tentamenzaal staat daar volgens mij nog geen sanctie op, maar hij moet geloof ik wel in je tas zitten...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M schreef:
Dan is de straf dus ook niet dusdanig dat leerlingen er wakker van zullen liggen en verwacht ik ook geen leereffect. De leerlingen van tegenwoordig zijn bovendien geen lievertjes meer, dus ik denk dat er ook regelmatig wel wat uitgelokt zal worden met die telefoons.

Uitlokken kan ook zonder mobieltje. Waarom zou er op telefoonmisbruik een aparte straf staan vergeleken met ander baldadig gedrag? Als een leerling niet wil leren, dan lijkt een tijdelijke schorsing me (uiteindelijk) op de plaats.

Op het gooien met propjes of het uitschelden van de leraar staan ook geen aparte straffen, en evenmin wordt zulk gedrag bestraft met het afnemen van de telefoon.

Misschien kijk ik een beetje te strikt naar de subsidiariteit van deze uitbreiding van de sanctiebevoegdheden Wink.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 9:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Zoiets geldt op de UvA ook. Het wordt ook elke keer aan het begin van het tentamen gezegd.

Maar de vraag is, wat mag de surveillant als er een telefoon afgaat maar hij niet kan lokaliseren waar? Mag hij dan tassen doorzoeken? Mensen fouilleren?

Ik bedoel je kunt wel zeggen, telefoons inleveren, maar als ik met een stalen gezicht zeg er geen bij te hebben, dan houdt het verder op denk ik.

Zou de universiteit net zo'n bepaling kunnen hanteren als de supermarkt: Onze surveillanten zijn verplicht uw boodschappentas te doorzoeken.

Arnoud

Om een boodschappentas te doorzoeken of om iemand te fouilleren moet je agent op BOA zijn, het is immers een dwangmiddel
Ron-2

Leeftijd: 68

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ marijn:
meen je dat nou echt dat je het fouileren (in de praktijk: leegmaken van je eigen zakken en (evt.) controleren/betasten of je zak idd leeg is) ervaart als iets vervelends dat niet zou mogen?
als mensen daar al moeilijk over doen ..... dan vind ik dat toch een beetje zielig. Er is toch niemand die daar iets onzedelijks mee bedoeld.
Of mag een docent jou ook geen schouderklop geven.
overigens zou ik zeggen: tot eind dag kwijt bij de eerste keer.
24 uur bij de 2e keer
week bij de derde keer.
daarna schorsen.
(herinvoering van het klasseboek met extra pagina?)
wat mij betreft mogen er ook altijd kinderen zijn met een (speciale) uitzondering.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ron-2 schreef:
meen je dat nou echt dat je het fouileren (in de praktijk: leegmaken van je eigen zakken en (evt.) controleren/betasten of je zak idd leeg is) ervaart als iets vervelends dat niet zou mogen?
als mensen daar al moeilijk over doen ..... dan vind ik dat toch een beetje zielig. Er is toch niemand die daar iets onzedelijks mee bedoeld.

Je kunt het zielig noemen, maar we hebben het hier over één van de beginselen van de rechtsstaat Smile.

Met zedelijkheid heeft het niet zo veel te maken. Een persoon heeft gewoon niet het recht om dmv dwang de zakken of tas van een ander te controleren, tenzij zo'n bevoegdheid uitdrukkelijk in de wet is geregeld.

Met instemming van de betrokkene mag het in bepaalde gevallen wel (bijv: we kijken in je tas, of je komt er niet in: jij kiest). In het geval van een school gaat dat echter ook al snel te ver. Een school is vooralsnog wat anders dan een discotheek.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of je het wel of niet als vervelend ervaart doet verder ook niet terzake.

Anyway, voor een discussie over preventief fouilleren en aanverwante zaken, verwijs ik u naar het topic mag ik in uw tas kijken in 'strafrecht'.
MarijnP

Leeftijd: 37
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ron-2 schreef:
@ marijn:
Of mag een docent jou ook geen schouderklop geven.
overigens zou ik zeggen: tot eind dag kwijt bij de eerste keer.
24 uur bij de 2e keer
week bij de derde keer.
daarna schorsen.
(herinvoering van het klasseboek met extra pagina?)
wat mij betreft mogen er ook altijd kinderen zijn met een (speciale) uitzondering.

Zoals Michele en Bona Fides al zeggen, daar gaat het helemaal niet om. Ik zou hier in principe gewoon niet aan meewerken. Dat er een mobiel afgaat van een onbekend iemand betekent niet dat ze zomaar iedereen mogen gaan fouileren. Ik zou hier serieus problemen mee hebben. En nee, dat zit hem dus niet in het onzedelijke (al lijk ik dat wel te impliceren in mijn eerdere bericht).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds