Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 8:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advocaat weigert ontvangen geld af te dragen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Holiday

Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 21:07    Onderwerp: Advocaat weigert ontvangen geld af te dragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had een paar rechtszaken tegen een oud werkgever.
In eerste instantie heeft de vakbond mij bijgestaan maar telkens als het een hoger beroep zaak werdt, haakte de vakbond af.
Ik heb toen dezelfde advocaat de opdracht gegeven om voor mij de hogerberoep zaken te behandelen en hem hier voor betaald.
De hoger beroepzaken heb ik gewonnen en de werkgever moest mij een vergoeding en de kosten terug betalen.
De advocaat had mij niet op de hoogte gebracht van de zitting en ook niet van de uitspraak.
Toen ik daar achter kwam en hoorde dat hij geld ontvangen had, heb ik hem benaderd en gevraagd waar dit geld gebleven was.
hij vertelde mij dat hij dit verrekend had met de kosten voor de vakbond en dat ik het daar maar terug moest vragen.
Ik heb dit eerst geprobeerd, maar de vakbond weigerde om dit te betalen omdat het allemaal erg verwarrend was.
Ik heb de advocaat toen gezegd dat ik ook niets met de vakbond te maken heb, hij heeft het geld ontvangen en moet maar zorgen dat ik dat krijg.
Omdat de advocaat weigert om het geld te betalen ben ik naar de deken van de advocaten gegaan.
De Deken van de Advocaten heeft de advocaat een straf opgelegd omdat ik hem geen opdracht had gegeven om het geld naar anderen dan mij over te maken.
Maar nu heb ik nog steeds het geld niet en de advocaat laat niets meer van zich horen op de brieven en e-mails die ik hem stuur.

Wat kan ik nu doen om alsnog het geld te krijgen.

Het gaat niet om een groot bedrag, maar als een advocaat al zo handeld, waar moeten wij dan naar toe om ons recht te halen.

Holiday
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 21:26    Onderwerp: Re: Advocaat weigert ontvangen geld af te dragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Holiday schreef:
Het gaat niet om een groot bedrag, maar als een advocaat al zo handeld, waar moeten wij dan naar toe om ons recht te halen.

Naar de rechter.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En nog eens naar de Deken natuurlijk.
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 22:46    Onderwerp: Re: Advocaat weigert ontvangen geld af te dragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Holiday schreef:

Naar de rechter.
zeker doen en de deken nogmaals benaderen.
Holiday

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 0:15    Onderwerp: Advocaat weigert ontvangen geld af te dragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Deken van de Advocaten, had mij al verteld dat hij de advocaat alleen maar een straf opleggen, maar dat hij niet kon verplichten om hem het geld te laten betalen.
Dus ik zal inderdaad wel een kortgeding moeten starten, maar dan moet ik weer een advocaat nemen, omdat ik bang ben dat hij met zijn kennis de hele boel weer zal verdraaien bij de rechtbank zodat ik misschiejn nog in het ongelijk wordt gesteld.
De kosten van een advocaat zijn natuurlijk erg hoog en kunnen maar gedeeltelijk verhaald worden.

Holiday
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2007 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou het ook nog kunnen proberen via een aangifte bij de politie. Verduistering (321 jo. 322 Sr)

Misschien handig om dan nog 1 keer een brief (liefst aangetekend) te sturen waarin je deze advocaat sommeert er voor zorg te dragen dat het geld uiterlijk dan en dan op je rekeningnummer XYZ staat, omdat je je anders genoodzaakt ziet aangifte te doen van verduistering.

Begin dan even met iets in de trant van: "Al diverse malen heb ik u schriftelijk en telefonisch verzocht het bij vonnis van (datum) toegekende bedrag naar mijn bankrekening over te maken, doch tot op heden heb ik van u geen enkele betaling ontvangen." En dan dat stuk hierboven.

Andere RF-ers hier mee eens?
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 13:17    Onderwerp: Re: Advocaat weigert ontvangen geld af te dragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Holiday schreef:
De Deken van de Advocaten, had mij al verteld dat hij de advocaat alleen maar een straf opleggen, maar dat hij niet kon verplichten om hem het geld te laten betalen.
Dus ik zal inderdaad wel een kortgeding moeten starten, maar dan moet ik weer een advocaat nemen, omdat ik bang ben dat hij met zijn kennis de hele boel weer zal verdraaien bij de rechtbank zodat ik misschiejn nog in het ongelijk wordt gesteld.
De kosten van een advocaat zijn natuurlijk erg hoog en kunnen maar gedeeltelijk verhaald worden.

Holiday

Waarom wil je een kortgeding starten? Wat is je spoedeisend belang? Volgens mij kan je enkel een gewone geldvordering instellen. Het gevolg is uiteraard dat het ook nog eens lang kan duren.

Verdraaien van de waarheid is natuurlijk net zo klachtwaardig en dus zal je daarvoor (wanneer dit ook echt gebeurd) bij de deken moeten zijn. En doet hij het onder ede, dan kan je ook gelijk een strafklacht indienen. Hoewel ik me niet kan voorstellen dat een advocaat zover gaat.

De zaak klinkt ook redelijk eenvoudig, liegen is dan wel heel ingewikkeld.

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 13:48    Onderwerp: Advocaat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yetl ik begrijp je niet helemaal.

Ik wil een kortgeding starten omdat de advocaat het geld niet aan mij wil betalen.
Spoedeisend is voor mij niet belangrijk, hoe langer het duurt, hoe meer rente hij zal moeten betalen.
Een geldvordering kan volgens mij pas als een rechter vonnis heeft uitgesproken dat hij dat geld inderdaad aan mij diend over te maken.

Bij de Deken ben ik al geweest, die zegt alleen maar dat hij zich niet aan de regels gehouden heeft en legt hem daarvoor een straf op.
Nu kan ik naar de rechtbank met deze uitspraak en de uitspraken van de vorige rechtszaken waarin het geld mij toegewezen wordt om hem te bewegen alsnog de bedragen aan mij over te maken.
Indien hij dan nog niet betaald, kan ik een deurwaarder inschakelen.

Verdraaien van de waarheid vind ik niet belangrijk, hij heeft toegekend het bedrag ontvangen te hebben, alleen heeft hij het aan de verkeerde persoon betaald en die andere persoon wil het niet meer terugbetalen. Maar dat moet hij maar met die andere persoon uitmaken.

Volgens mij heb ik geen andere mogelijkheid dan de rechtbank.

Holiday
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 14:53    Onderwerp: Re: Advocaat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Holiday schreef:
Yetl ik begrijp je niet helemaal.

Ik wil een kortgeding starten omdat de advocaat het geld niet aan mij wil betalen.
Spoedeisend is voor mij niet belangrijk, hoe langer het duurt, hoe meer rente hij zal moeten betalen.
Holiday

Kortgeding is beschreven in art. 254 Rv.. Eerste vereiste voor een kortgeding is de spoedeisendheid gelet op de belangen van partijen. Dat is waar de vraag vandaan komt, wat je spoedeisende belang is. Wanneer je dat niet aan de (voorzieningen)rechter uit kan leggen zal hij de zaak verwijzen naar een gewone rechter en kom je dus in de gebruikelijke procedure terecht. Je zegt het zelf al, je hebt geen spoedeisend belang, dus kan je m.i. ook geen kortgeding starten.

Ten aanzien van de rente moet de advocaat wel in verzuim zijn. Heb je hem al in gebreke gesteld? Tenzij hij van rechtswege al in gebreke is, hoeft hij geen rente te betalen zolang je dat niet gedaan hebt.

Holiday schreef:
Een geldvordering kan volgens mij pas als een rechter vonnis heeft uitgesproken dat hij dat geld inderdaad aan mij diend over te maken.
Holiday

Dat is wat ik zeg. Die geldvordering moet je dus instellen bij de Rechtbank. Dan krijg je dat vonnis.

Holiday schreef:
Bij de Deken ben ik al geweest, die zegt alleen maar dat hij zich niet aan de regels gehouden heeft en legt hem daarvoor een straf op.
Holiday

Voor elke gedraging kan je een klacht indienen. Wanneer de advocaat bijvoorbeeld nieuwe klachtwaardige acties uithaald kan je daarvoor opnieuw naar de deken. Dat is wat ik bedoel wanneer hij tijdens de rechtszaak die je tegen hem start rare dingen doet. Dan kan je dus opnieuw naar de deken voor een nieuwe klacht over een nieuwe gedraging.

Holiday schreef:
Nu kan ik naar de rechtbank met deze uitspraak en de uitspraken van de vorige rechtszaken waarin het geld mij toegewezen wordt om hem te bewegen alsnog de bedragen aan mij over te maken.
Holiday

Klopt, maar een tuchtuitspraak levert niet het dwingende bewijs op dat iemand civielrechterlijk iets verschuldigd is. Daar is Hoge Raad jurisprudentie over, die ik niet uit mijn hoofd weet. Wel is het zo dat wanneer een civiele rechter voorbijgaat aan een tuchtrechterlijke uitspraak, hij dat uitgebreid moet motiveren.

Holiday schreef:
Indien hij dan nog niet betaald, kan ik een deurwaarder inschakelen.

Verdraaien van de waarheid vind ik niet belangrijk, hij heeft toegekend het bedrag ontvangen te hebben, alleen heeft hij het aan de verkeerde persoon betaald en die andere persoon wil het niet meer terugbetalen. Maar dat moet hij maar met die andere persoon uitmaken.

Volgens mij heb ik geen andere mogelijkheid dan de rechtbank.
Holiday

Kijk even of je bij de sector kanton terecht kan (vorderingen onder de € 5000,=) dan kan je zelf veel doen.[/i]

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 15:54    Onderwerp: Advocaat weigert ontvangen geld af te dragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Yetl,

Er zijn natuurlijk heel wat briefwisselingen over dit geld geweest.
Ik heb hem vandaag een aangetekende brief gestuurd met de tekst die jij voorgesteld heb.
Als hij hier nog niet op reageert, ga ik naar de kantonrechter.
Probleem is dat ik dit liever via een advocaat of rechtskundige regel, omdat deze advocaat erg slim is, door er steeds een andere wending aan te geven, probeert hij er onderuit te komen.
Mijn zwakke kant is dat ik tijdens een rechtszaak overdonderd kan worden omdat ik niet goed begrijp wat daar allemaal in vaktermen gezegd wordt, ik kan dan niet goed antwoord geven wat meestal door de rechter verkeerd geïnterpreteerd wordt.

Mocht iemand mij daarbij willen helpen, dan hou ik mij aanbevolen.

Holiday
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
O hij heeft het geld wel uitbetaald, maar niet aan jou? Ik meende dat het nog op zijn rekening stond (bijv. een Derdenrekening) en dat hij eerst een soort verrekening wilde uitvoeren met de vakbond. Nu ik je eerste post herlees zie ik dat ik dat gemist heb.

Hm, ben benieuwd naar hoe hij reageert.

Maar moest jij de vakbond ook betalen, dan? Zit dat niet in het lidmaatschap? En was je bekend met de hoogte van dat bedrag? Zo ja: wat is het bezwaar om dan de rekening van de vakbond te laten voldoen door je advocaat?
Holiday

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 1:50    Onderwerp: Advocaat weigert ontvangen geld af te dragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo TikSimone,

Nee ik heb de vakbond niet betaald voor de beroepzaken, behoudens griffierechten die moest ik wel betalen.
Het waren meerdere rechtszaken en iedere keer als het een Hoger Beroepzaak werd, dan kwam dit bij de vakbond niet door de haalbaarheidtooets en moest ik het verder maar uitzoeken.
Dezelfde advocaat deed voor mij na betaling de hoger beroepzaken en won deze rechtszaken ook.
Hij heeft toen geld ontvangen van de tegenpartij en dit niet aan mij betaald. Bij een andere rechtszaak waar de tegenpartij ook de kosten van moest betalen, heeft hij geen moeite gedaan om dit geld te innen, dus dit geld heb ik ook nooit ontvangen.
Het geheel ligt natuurlijk iets ingewikkelerder dan ik hier in kort kan vertellen, maar hier komt het wel op neer.

Gr.
Holiday
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag is: waar is dat geld nu dan?

Als je het zo beschrijft lijkt het alsof hij het geld lekker zelf houdt, terwijl je verder hierboven schrijft dat hij het aan de verkeerde persoon heeft uitbetaald.

Ik begrijp dat het ingewikkeld is, maar zo wordt het er ook niet duidelijker op.

Klinkt mij alsof je inderdaad het beste een nieuwe advocaat kunt inhuren (er zitten er heus integere tussen! Wink ) om dit zaakje nauwkeurig uit te zoeken en die meneer ook een stevige schadevergoeding voor verder gemaakte kosten te laten betalen.
Want ik kan me voorstellen dat het een grote druk is als je zelf voor de kantonrechter je verhaal moet doen. (Áls je daar terecht kunt, gezien de hoogte van het bedrag.)
Holiday

BerichtGeplaatst: do 08 feb 2007 16:16    Onderwerp: Advocaat weigert ontvangen geld af te dragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaat zegt dat hij het heeft verrekend met rekeningen van de vakbond, ik heb hier geen rekeningen van gezien.
Maar dat interesseerd mij ook niet, wij hebben geen afspraken gemaakt dat hij dit geld met de vakbond zou verrekenen en had dit geld dan ook aan mij over moeten maken. Dit is ook waar de Deken hem nu voor gestraft heeft.
Dus hij moet zelf maar zorgen hoe hij dit geld van de vakbond terug krijgt en niet mij daar mee belasten.
In eerste instantie had hij bij de Deken ook verklaart dat hij voor het bedrag borg zou staan en het zou regelen, hierdoor werdt de zaak aangehouden.
Toen hij na ruim twee weken nog niets gedaan had, is de zaak doorgegaan en is hij in het ongelijk gesteld.

Holiday
Holiday

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 20:10    Onderwerp: Advocaat weigerd ontvangen geld af te dragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via een deurwaarder heb ik getracht om het geld te innen, maar de advocaat blijft weigeren om het geld af te dragen.

Nu moet ik alsnog een proces beginnen om via een uitspraak van een rechter het geld te vangen.

Kan iemand mij aangeven hoe ik de weg naar de rechter moet maken en die mij misschien kan helpen met het opstellen van een beroepschrift of hoe dit heet.

Bij voorbaat dank.

Holiday
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds