Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

PhD titel gebruik in Nederland
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
daniel_nh

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 22:19    Onderwerp: PhD titel gebruik in Nederland Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Gaarne wil ik het volgende aan jullie voorleggen.
Een persoon heeft een PhD diploma in India behaald.
Thans woont bedoelde persoon in Nederland en heeft ook de Nederlandse nationaliteit.
Mag persoon in kwestie de titel DR. gebruiken of moet het PhD achter de naam zijn?
Informatie Beheer Groep gaf aan dat de titel Dr. in dit geval niet gebruikt mag worden in Nederland.
Gaarne jullie mening hierover.
Alvast bedankt

Groet

Daniel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art 7.22 WHW schreef:
1. Degene aan wie op grond van de promotie, bedoeld in artikel 7.18, dan wel ingevolge artikel 7.19, tweede lid, de graad Doctor is verleend, is gerechtigd die graad in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen.

2. Degene die op grond van het eerste lid gerechtigd is de in dat lid bedoelde graad in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is tevens gerechtigd de titel doctor te voeren.

3. De in het eerste lid bedoelde graad wordt, aangeduid als D, in de naamsvermelding achter de naam geplaatst. De in het tweede lid bedoelde titel wordt, afgekort tot dr., voor de naam geplaatst.

4. De betrokkene maakt een keuze uit het tot uitdrukking brengen in de eigen naamsvermelding van de graad, bedoeld in het eerste lid, en het voeren van de titel, bedoeld in het tweede lid.

art 7.23 WHW schreef:
1. Degene aan wie op grond van een examen aan een niet in Nederland gevestigde instelling voor hoger onderwijs een graad is verleend en die gerechtigd is die graad in het desbetreffende land in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is eveneens gerechtigd die graad in Nederland in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen op dezelfde wijze als in het desbetreffende land.

[...]

4. Degene aan wie door een niet in Nederland gevestigde instelling voor hoger onderwijs een graad als bedoeld in artikel 7.22 is verleend en die gerechtigd is op grond daarvan een graad in het desbetreffende land in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, is eveneens gerechtigd die graad in Nederland in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen op dezelfde wijze als in het desbetreffende land. Het derde lid is van overeenkomstige toepassing.

Het lijkt erop dat de betrokkene wel gerechtigd is de graad Doctor in de naam op te nemen (op de Indiase manier (PhD achter de naam) of de Nederlandse manier (D achter de naam)), maar niet de titel doctor (dr. voor de naam). Deze persoon is namelijk niet op grond van art 7.22 lid 1 WHW gerechtigd de graad in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking te brengen, maar op grond van art 7.23 lid 4 WHW, zodat de voorwaarden van art 7.22 lid 2 WHW niet vervuld zijn. De logica van deze regeling (als ik haar al goed uitleg!!) ontgaat me.

Ik wist dit ook niet en ik vermoed dat heel veel mensen zich hier niet aan houden.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De logica van deze regeling (als ik haar al goed uitleg!!) ontgaat me.

Zo zie je wel of iemand een Nederlandse of een buitenlandse graad heeft natuurlijk. Ik weet niet of dat veel uitmaakt (als het relevant is, lees je wel iemands CV lijkt me).

Arnoud
PS: Ik word straks mr. maar zonder civiel effect, ook niet echt handig misschien.
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
bona fides schreef:

Zo zie je wel of iemand een Nederlandse of een buitenlandse graad heeft natuurlijk. Ik weet niet of dat veel uitmaakt (als het relevant is, lees je wel iemands CV lijkt me).

Arnoud
PS: Ik word straks mr. maar zonder civiel effect, ook niet echt handig misschien.

wrom zonder ?

Overigens is een PhD titel in Nederland volgens mij zeker zo gewaardeerd als een doctoraat, dus het maakt ook niet zoveel uit of je nu met een dr. of een PhD rondloopt.

Laatst aangepast door StevenK op wo 31 jan 2007 23:27, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
daniel_nh

Leeftijd: 60

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heren,

Mijn dank voor jullie feedback.
Nog een vraagje, de titel doctor is toch niet specifiek een Nederlandse titel?
In India wordt de titel Dr. voor de naam geplaatst.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Maar de titels ir., mr., drs., ing. en bc. mag iemand met een 'gelijkwaardige' buitenlandse graad wel voeren (art 7.23 lid 2 WHW juncto art 7.20 WHW). Wat 'gelijkwaardig' is wordt daarbij aangewezen in een ministeriële regeling. Die regeling bepaalt ook in welke gevallen welke graad in de eigen naamsvermelding tot uitdrukking kan worden gebracht (kennelijk niet automatisch). Waar de regeling zwijgt kan men de Informatie Beheer Groep om toestemming vragen (art 7.23 lid 3 WHW). Volgens lid 3 gaat de IBG na of de buitenlandse opleiding ten minste gelijkwaardig is.

Ik zie nu wel dat ik art 7.23 lid 4 WHW niet goed heb gelezen! Ten eerste zegt het niet dat je de graad van Doctor op de Nederlandse manier in de naam mag stoppen (D achter de naam), dat had ik verkeerd gelezen. Wel maakt het lid 3 overeenkomstig van toepassing.

Dus de regel lijkt te zijn: wat in eigen land mag, mag in NL ook, en we op de manier van het eigen land. Daarnaast kun je de IBG vragen of je de corresponderende Nederlandse titel in je naam mag voeren. In bepaalde gevallen is die toestemming via de ministeriële regeling automatisch.

Vermoedelijk heeft de betrokkene van de IBG deze toestemming niet verkregen. Waarschijnlijk omdat de IBG betwijfelt dat de Indiase doctorsgraad gelijkwaardig is aan de Nederlandse.

Ik kan me trouwens niet herinneren ooit een D achter de naam te hebben gezien.

Quote:

Een civiel defect dus.

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

daniel_nh schreef:

Ah, dan was ik wat voorbarig met mijn gok dat het naar angelsaksisch model PhD achter de naam zou zijn.

In dat geval kan die persoon in NL de titel Dr. voor de naam plaatsen, zegt art 7.23 lid 1 WHW.

BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Quote:

wrom zonder ?

Ik doe een schakelprogramma om straks aan een master mee te mogen doen. Die master geeft het recht op de meester-titel, maar zonder bachelor mag ik geen togaberoep doen.

Arnoud
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Quote:

wrom zonder ?

Ik doe een schakelprogramma om straks aan een master mee te mogen doen. Die master geeft het recht op de meester-titel, maar zonder bachelor mag ik geen togaberoep doen.

Arnoud

Is de omvang van dat schakelprogramma dat zoveel verschillend van een volledige bachelor ?
Bekijk de homepage
Sovereign

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
StevenK schreef:
Quote:

wrom zonder ?

Arnoud

Is de omvang van dat schakelprogramma dat zoveel verschillend van een volledige bachelor ?
Lijkt mij dat een of meer essentiele vakken voor het civiel effect gewoon ontbreken.
Bekijk de homepage
D Error

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2007 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
StevenK schreef:
StevenK schreef:
Quote:

wrom zonder ?

Arnoud

Lijkt mij dat een of meer essentiele vakken voor het civiel effect gewoon ontbreken.

Ja en nee.

Een schakelprogramma met civiel defect, duurt anderhalf jaar, de vakinhoud is tenopzichte van een normale studie en schakelprogramma met civiel effect hetzelfde, maar men krijgt een andere samenstelling van vakken en dus kunde. Dus een aantal Ba en Ma vakken van een voltijd opleiding.

Het grote verschil met een normale BaMa-programma/schakelprogramma met civiel effect en een schakelprogramma met civiel deffect is dat men niet als een allround jurist wordt opgeleid.

Ik volg zelf een schakelprogramma met civiel effect en alleen de rechtstheortische vakken, studentenrechtbank en jurische vaardigheidsvakken missen tov een voltijd opleiding. Geen ramp dus. En de rest is in 2,5 jaar gepropt, dus het is iets zwaarder en drukker dan een voltijd programma als je kijkt naar het aantal vakken en de tijdverhouding.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2007 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

D Error schreef:

Ik volg zelf een schakelprogramma met civiel effect en alleen de rechtstheortische vakken, studentenrechtbank en jurische vaardigheidsvakken missen tov een voltijd opleiding.

Waar volg je dat?
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2007 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
civiel defect
Moest even grinniken. Laughing

Zo te zien aan de eigenschappen onder zijn naam studeert D Error aan de RUG...

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2010 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
daniel_nh schreef:

Ah, dan was ik wat voorbarig met mijn gok dat het naar angelsaksisch model PhD achter de naam zou zijn.

In dat geval kan die persoon in NL de titel Dr. voor de naam plaatsen, zegt art 7.23 lid 1 WHW.

Hallo allen,

ik ben hier via google terechtgekomen en wilde eigenlijk alleen even zeker weten of de doctor-titel die ik in Spanje heb gehaald ook in Nederland geldig is. Met andere woorden, mag ik "dr." voor mijn naam zetten in Nederland?
Bedankt!
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2010 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit art. 7.23 lid 1 jo. lid 5 WHW lijkt te volgen dat als je op grond van een in Spanje gevestigde instelling voor hoger onderwijs de titel "dr." hebt verkregen, je deze titel op dezelfde manier als in Spanje ook in Nederland mag voeren.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds