|
Auteur |
Bericht |
Laura_vV
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: wo 31 jan 2007 19:19 Onderwerp: Algemene Voorwaarden: welke gelden van opdrachtgever/-nemer? |
|
|
Ik heb de volgende dringende vraag:
Een opdrachtgever benaderd ons voor een offerte. Deze sturen wij op met vermelding dat ons Algemene Voorwaarden gelden en deze erbij in PDF. Na kleine prijsonderhandeling geven ze een GO voor een bepaalde prijs. Maar dat onze Algemene Voorwaarden niet gelden, maar die van hun, omdat zij opdrachtgever zijn.
Nu is mijn eigen visie, dat opdrachtnemer / leverancier AV verstrekt waarmee de opdrachtgever / afnemer akkoord mee moet gaan en niet andersom.
Wie kan mij antwoord geven op welke AV gelden. Die van opdrachtnemer / leverancier of die van opdrachtgever / afnemer?
Alvast bedankt!
Laura |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 31 jan 2007 19:39 Onderwerp: |
|
|
Zowel een opdrachtgever als een opdrachtnemer kan AV hanteren. In het geval zoals hier geschetst zijn er twee mogelijkheden:
1. De opdrachtnemer neemt de opdracht aan: dan zijn de voorwaarden van de opdrachtgever van toepassing
2. De opdrachtnemer weigert de opdracht vanwege deze bepaling. |
|
|
|
 |
Laura_vV
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: wo 31 jan 2007 19:40 Onderwerp: Algemene Voorwaarden: welke gelden van opdrachtgever/-nemer? |
|
|
dank je wel! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 31 jan 2007 20:24 Onderwerp: |
|
|
Kleine aanvulling:
Voor welke AV van toepassing zijn geldt hier de "first shot theory". De AV van de partij die er als eerste mee komt zijn van toepassing, tenzij de wederpartij deze uitdrukkelijk afwijst.
De opdrachtnemer komt hier als eerste met AV op de proppen, maar de opdrachtgever wijst deze uitdrukkelijk af. De opdrachtgever heeft het aanbod van de opdrachtnemer nu afgewezen, en zelf een aanbod gedaan. Dit geeft inderdaad de mogelijkheden die StevenK schetst.
Het staat dus los van wie hier opdrachtnemer of -gever is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|