Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
incasso proced...
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 22 jun 2025 1:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bomen buurvrouw in mijn tuin gewaaid.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bientje

bientje

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2007 23:30    Onderwerp: Re: Update Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben lerende hoor, maar ik wil toch even voor de zekerheid weten:

het gaat nu toch niet meer om het aantonen dat de buuf had kunnen voorkomen dat de bomen om zouden vallen, maar toch alleen nog om het aantonen van het feit dat ze direct een einde had moeten maken aan de rechtsinbreuk door de bomen zo snel mogelijk te laten verwijderen uit de naastgelegen tuin (wat ze dus niet heeft gedaan..)?? zie volgende quote:

Sumsar schreef:
De Hoge Raad besliste: ‘De zorgvuldigheid die Trechsel in het maatschappelijk verkeer jegens de goederen van Laméris in acht behoorde te nemen, bracht (...) mee dat hij terstond, nadat hij van de situatie op de hoogte was, maatregelen behoorde te nemen om aan deze situatie die een inbreuk op de eigendom van Laméris insloot, een einde te maken door de hem toebehorende boom te verwijderen. (...). Indien daarvan wordt uitgegaan, doet niet ter zake dat deze situatie was ontstaan door de storm, waardoor de boom was omgewaaid.’[223]

bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2007 23:57    Onderwerp: Re: Update Reageer met quote Naar onder Naar boven

bientje schreef:
het gaat nu toch niet meer om het aantonen dat de buuf had kunnen voorkomen dat de bomen om zouden vallen, maar toch alleen nog om het aantonen van het feit dat ze direct een einde had moeten maken aan de rechtsinbreuk door de bomen zo snel mogelijk te laten verwijderen uit de naastgelegen tuin (wat ze dus niet heeft gedaan..)??

Nee, het ging weer over het eerste, namelijk over de mogelijkheid om de buurvrouw op grond van onrechtmatige daad aansprakelijk te stellen voor de schade aan de tuin. Die schade is veroorzaakt door de omgevallen bomen. Is dat omvallen de buurvrouw als onrechtmatige daad aan te rekenen?

Als dat het geval is, zal de buurvrouw alle schade moeten vergoeden, dus zowel de kosten voor het herstellen van de tuin als de kosten voor het opruimen.

Als dat omvallen de buurvrouw niet is aan te rekenen, is de buurvrouw nog wel aansprakelijk voor het opruimen van de bomen.

bientje

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: za 27 jan 2007 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ahja, ik snap.

Wel vreemd dat de opstalverzekering niet de schade aan het hek en huis vergoed. Zouden alle mensen die schade aan hun huis hebben gehad vorige week dan alles zelf moeten betalen??? Ik dacht toch ook verzekeringsmaatschappijen op tv te hebben gezien die allemaal zeiden dat de schade zou worden vergoed...
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 27 jan 2007 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij schreef Sumsar dat de schade aan het hek (=opstal) wel wordt vergoed, maar niet de schade aan de tuin en andere bomen, en ook niet kosten van het weghalen van de omgevallen bomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sleepy

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 27 jan 2007 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik verkeerde in de veronderstelling van die wettelijke aansprakelijkheid ook in dit geval goldt.. ik had het ten aanzien van de boom van de buurvrouw nagevraagd bij de rechtsbijstand en die hadden me verteld dat zij daar aansprakelijk voor is... Blijkbaar werkt dat dus niet zo... die boom valt enkel en alleen door haar schuld om als zij iets nagelaten heeft waardoor die boom op omvallen kwam te staan begrijp ik...

Ben ik ook weer wijzer geworden... groetjes... Sleepy
Sumsar

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 27 jan 2007 23:53    Onderwerp: Update Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een update:

1) De buurvrouw heeft haar bomen die in mijn tuin lagen laten verwijderen
2) Schade aan hek en huis worden (deels) vergoed door mijn opstalverzekering.
3) Schade aan mijn bomen en struiken worden NIET vergoed door mijn verzekekering.

Ik probeer dus op dit moment nog uit te zoeken of ik mijn buurvrouw aansprakelijk kan stellen voor de schade een mijn bomen en struiken. Ik denk dat ik van de week maar even langs een rechtwinkel ga.

Elke bijdrage wordt nog steeds enorm gewaardeerd!
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 28 jan 2007 1:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Succes ermee!

Waar ik wel benieuwd naar ben... hoe is de relatie met je buuv in dit alles? Staat zij welwillend tegenover er samen uitkomen, of ligt ze dwars?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 28 jan 2007 1:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als buurvrouw zou ik het hier af laten hangen van mijn WA-verzekering. Als die voor de schade aan de tuin wil betalen, dan is dat voor Sumsar natuurlijk mooi meegenomen.

Het feit dat schade aan hek en huis door Sumsar's opstalverzekering wordt vergoed geeft al een beetje aan dat haar verzekering de buurvrouw niet aansprakelijk acht (tenzij Sumsar's verzekering nog van plan is om de buurvrouw of haar verzekering aan te spreken).

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 28 jan 2007 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het feit dat de opstalverzekering van Sumsar de schade aan het hek en huis zal uitkeren heeft niets met aansprakelijkheid te maken. Deze schade is het gevolg van de storm en stormschade is gedekt op een opstalverzekering (wel is er bijna altijd een eigen risico voor stormschades van toepassing). Eventuele aansprakelijkheid van een derde doet voor de 'eigen' polisdekking dus niet ter zake.

Kosten van tuinaanleg zijn veelal (zij het beperkt) meeverzekerd op de opstalverzekering. Echter stormschade aan beplanting/bomen enz. is vrijwel altijd met name uitgesloten.

Overigens zal de opstalverzekering de schade niet verhalen. Buiten het vraagstuk omtrent de aansprakelijkheid o.g.v. onrechtmatige daad, hebben verzekeraars de onderlinge afspraak dat een opstalverzekeraar de uitgekeerde schade niet zal verhalen op een particuliere tegenpartij (danwel diens AVP-verzekeraar).
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 0:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnold van Eijsden schreef:
Eventuele aansprakelijkheid van een derde doet voor de 'eigen' polisdekking dus niet ter zake.

Voor de verzekering wel. Althans in beginsel, want:
Quote:
Overigens zal de opstalverzekering de schade niet verhalen. Buiten het vraagstuk omtrent de aansprakelijkheid o.g.v. onrechtmatige daad, hebben verzekeraars de onderlinge afspraak dat een opstalverzekeraar de uitgekeerde schade niet zal verhalen op een particuliere tegenpartij (danwel diens AVP-verzekeraar).

Dat wist ik niet.

Ik begrijp het idee van zo'n afspraak wel, het voorkomt rechtszaken met de bijbehorende kosten terwijl die de verzekeraars netto gemiddeld niets zouden opleveren. Maar een beetje vreemd vind ik zo'n afspraak tussen concurrenten en zonder wettelijke basis wel...

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij (als juridisch semi-leek) is het bij "aantonen" bijna altijd volgens het principe "wie stelt, die bewijst."
Als je dus een redenatie toepast, zul je zelf aannemelijk moeten maken dat je stellingen hout snijden.
Bij een boom die omvalt kunnen velen oorzaken spelen.
Als de boom in zijn geheel is omgevallen mankeert er dus in beginsel (bovengronds) niets aan die boom zelf en is het zinloos met een dergelijk argument te komen.
In dat geval kan er wel nog iets anders spelen: stel dat de bezitster van de boom recent een verandering aan haar tuin heeft gedaan waardoor er diverse hoofdwortels zijn doorgekapt.... (dat is niet de schuld van verhuurder) In dat geval had zij kunnen weten dat er een groter omvalrisico was. Dit wil nog niet zeggen dat zij het omvallen heeft 'veroorzaakt' want de boom zou mogelijk evengoed zijn gevallen. Maar mischien is het zinvol te kijken naar de stronk. Kapschade is altijd terug te vinden. Stel voor dat dat is gebeurt, dan foto's nemen en een second opinion laten doen door een boomdeskundige (vóór het afvoeren). (99,9 %) vd bomen valt echter spontaan om met zo'n storm dus de kans is zeer klein dat hier de oorzaak ligt.
Als de boom halverwege is geknakt kan dat ook spontaan gebeuren maar dan is de kans op een van oorsprong niet goed onderhouden boom iets groter. Om de oorzaak vast te stellen is dan heel erg moeilijk (tenzij deze verrot is)
Geschreven door een GWW en groentechneut.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oud topic, maar ik moest er net even aan denken: je kunt in deze ook gebruik maken van een vorderinganaloog aan de revindicatie, de moderne actio negatoria. Met deze vordering kan de eigenaar zich verzetten tegen inbreuken die niet gepaard gaan met bezitsverlies. Op grond van het eigendomsrecht vorder je dat de inbreuk op je eigendom ongedaan wordt gemaakt (5:1 jo 3:296 BW).

Vond ik wel aardig om nog even te vermelden. Is weer eens wat anders dan al die opstalaansprakelijkheid. Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Oud topic, maar ik moest er net even aan denken: je kunt in deze ook gebruik maken van een vorderinganaloog aan de revindicatie, de moderne actio negatoria. Met deze vordering kan de eigenaar zich verzetten tegen inbreuken die niet gepaard gaan met bezitsverlies. Op grond van het eigendomsrecht vorder je dat de inbreuk op je eigendom ongedaan wordt gemaakt (5:1 jo 3:296 BW).

Vond ik wel aardig om nog even te vermelden. Is weer eens wat anders dan al die opstalaansprakelijkheid. Wink

Inderdaad, en dat was geloof ik de truc in het arrest van de HR (al is het alweer even geleden dat ik het las). Aantonen van aansprakelijkheid voor het gebeurde is dan niet nodig, maar het werkt dus alleen voor het verwijderd krijgen van de bomen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch ook voor de schade? De inbreuk moet als geheel ongedaan worden gemaakt, immers.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2007 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Toch ook voor de schade? De inbreuk moet als geheel ongedaan worden gemaakt, immers.

Daar heb je wel een punt. Gezien (mijn begrip van) het arrest van de HR kun je tegen het vallen van de boom op je huis alleen op basis van onrechtmatige daad ageren. Dan heb je toerekenbaarheid nodig, en dat lukt niet altijd. Het beschadigd zijn van je huis is blijkbaar geen (voortdurende?) inbreuk waarvan je ongedaanmaking kunt vorderen. Het eigendomsrecht op het huis is het eigendomsrecht op het beschadigde huis, niet op het huis zoals het was. Op basis van dat recht kun je anderen alleen verbieden inbreuk te maken op het reeds beschadigde huis.

Ik redeneer hier gewoon naar de uitkomst toe hoor, maar op het eerste gezicht lijkt het wel vol te houden. Ik zeg niet dat de redenering klopt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds