|
Auteur |
Bericht |
Sumsar
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jan 2007 13:31 Onderwerp: Bomen buurvrouw in mijn tuin gewaaid. |
|
|
Hallo,
Tijdens de storm zijn er een aantal grote bomen van mijn buurvrouw in mijn tuin gevallen. Het woonhuis is gelukkig maar licht geraakt maar het tuinhek is geplet en er ligt een enorme hoeveelheid boom in mijn tuin. Dit gaat groot materieel vergen om verwijderd te kunnen worden. Een hoveniersbedrijf heeft deze kosten op €5000 geschat. Mijn vraag is of ik die bomen op kosten van de verzekering kan laten verwijderen en of ik de buurvrouw daarvoor aansprakelijk kan stellen. Of valt mijn tuin ook onder de opstal verzekering?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Sumsar
|
Geplaatst: ma 22 jan 2007 15:32 Onderwerp: Update |
|
|
Even een update, Volgens mijn verzekeringsmaatschappij wordt alleen het wegtrekken van de bomen van mijn hek vergoed omdat deze onder de opstal verzekering valt, maar niet het in stukken zagen en afvoeren van de bomen. Ik kan mijn buurvrouw niet aansprakelijk stellen omdat ik dan moet aantonen dat zij wist dat de bomen konden omvallen en daar niets aan gedaan heeft. Voor haar is het dan overmacht. Betekent dit dat ik €5000 euro moet ophoesten (lukt niet) om iets uit mijn tuin te verwijderen wat niet van mij is? Ik weet overigens niet hoe je die bomen zou moeten wegtrekken zonder ze in stukken te zagen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 jan 2007 16:10 Onderwerp: |
|
|
Als ik me niet vergis vallen bomen niet onder opstal, en kun je de buurvrouw daarom niet aansprakelijk stellen op basis van art 6:174 BW (risicoaansprakelijkheid voor opstal).
De vraag is dan of je buurvrouw aansprakelijk is te stellen op basis van onrechtmatige daad (art 6:162 BW). Dit zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn wanneer het bekend was dat de bomen door hun slechte toestand bij de eerste de beste zware storm wel eens zouden kunnen omvallen. Vermoedelijk gaat dit niet lukken.
Een opstalverzekering dekt de schade aan de woning, ik denk niet de schade aan de tuin.
Ik lees intussen je update. Ik ben bang dat het klopt wat de verzekeringsmaatschappij zegt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 22 jan 2007 18:01 Onderwerp: |
|
|
Volgens wikipedia is ook een geplante boom een opstal: http://nl.wikipedia.org/wiki/Opstal_%28op_de_grond%29. Spier (Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding) is het daar niet mee eens (nummer 109). In dit rapport wordt onderbouwd dat de aansprakelijkheid op 6:162 gebaseerd wordt.
En in datzelfde rapport kun je op p. 12 een verwijzing lezen naar HR 7 mei 1982, NJ 1983/478 waar is bepaald dat de opruimkosten voor rekening van de boomeigenaar komen, ongeacht de oorzaak van het omvallen.
En iedereen die in Nederland beweert dat 'ie niet weet dat bomen om kunnen vallen bij een storm woont in een grot... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 22 jan 2007 20:26 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Volgens wikipedia is ook een geplante boom een opstal: Opstal (op de grond). Spier (Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding) is het daar niet mee eens (nummer 109). |
Wat zou juist zijn?
Quote: | En in datzelfde rapport kun je op p. 12 een verwijzing lezen naar HR 7 mei 1982, NJ 1983/478 waar is bepaald dat de opruimkosten voor rekening van de boomeigenaar komen, ongeacht de oorzaak van het omvallen. |
Nuttige vondst!
Quote: | En iedereen die in Nederland beweert dat 'ie niet weet dat bomen om kunnen vallen bij een storm woont in een grot... |
Natuurlijk weet je dat, maar dat betekent niet dat je als boomeigenaar ervoor moet of kunt zorgen dat het niet gebeurt. Het betekent zelfs dat je dat eigenlijk niet kunt verhinderen, tenzij je al je bomen kapt. Dus het niet verhinderen van het omvallen lijkt me niet automatisch een onrechtmatige daad (maar zo bedoelde je het misschien ook helemaal niet). Wel zul je vermoedelijk best wat eisen aan het onderhoud mogen stellen.
NJ 1983/478 zegt inderdaad dat je als boomeigenaar gehouden bent een omgevallen boom van andersman grond te verwijderen, omdat het nog steeds jouw boom is. Zo had ik het nog niet gezien, maar ik kan me daar goed in vinden. Dus wel verantwoordelijk voor het verwijderen van de boom, maar (als geen gebrekkig onderhoud) niet aansprakelijk voor de schade door het vallen. (Aardig arrest om je buurman ervan te overtuigen dat het nog steeds jouw bal is, ook al ligt ie nu in de tuin van de buurman.)
De verwijderingskosten dienen dus door de buurvrouw te worden betaald. Ik vraag me af of zij haar aansprakelijkheidsverzekering kan aanspreken?
In ieder geval lijkt Sumsar hier veel mee geholpen! _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sleepy
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 23 jan 2007 2:59 Onderwerp: |
|
|
Als de auto van de buurvrouw jouw tuin inrolt doordat hij door de handrem heenschiet terwijl de buurvrouw niet in de buurt is is de buurvrouw nog steeds aansprakelijk volgens mij voor de schade... Daar zijn die aanpsrakelijkheids verzekeringen nu voor.. ongelukje en schade aan iets van een ander.... dekt de verzekering van de buurvrouw dat niet is het jammer voor de buurvrouw lijkt me..
Groetjes... Sleepy |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 23 jan 2007 3:18 Onderwerp: |
|
|
Sleepy, die aansprakelijkheidsverzekeringen dekken wanneer er wettelijke aansprakelijkheid is, en die is er niet altijd. In dit geval mag je mij uitleggen hoe je op aansprakelijkheid voor de buurvrouw uitkomt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sumsar
|
Geplaatst: di 23 jan 2007 10:46 Onderwerp: Bos hout voor de deur |
|
|
Allereerst enorm bedankt voor jullie bijdragen! In het rapport van Brunel staat het volgende:
Een klein uitstapje naar het burenrecht: voor wie zijn de kosten van het verwijderen van een boom als deze omvalt en op het dak van de buren terecht komt? Ongeacht de oorzaak van het omvallen, dus ook in geval van storm, zijn de kosten voor het opruimen voor rekening van de eigenaar van de boom. (HR 7 mei 1982, NJ 1983/478)
Geldt dit ook als de bomen in de tuin / op het tuinhek liggen?
Verder zegt het rapport dat een boom een onroerende zaak is: ("Hoofdregel is dus: een boom is een onroerende zaak, en wie de grond in eigendom heeft waar de boom in groeit, is ook eigenaar van de boom.")
... maar geen opstal:
("In paragraaf 2.2 werden diverse risico-aansprakelijkheden besproken, waaronder die voor opstallen ex art. 6:174. De zinsnede “met de grond verenigde beplantingen” die we zagen in art. 3:3 lid 1 ontbreekt in de definitie van een opstal. Bomen zijn dus geen opstallen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de risico-aansprakelijkheid voor opstallen ex art. 6:174 niet geldt voor bomen.")
Bij WIKI is er helaas geen bronvermelding waarom bomen wél opstal zouden zijn.
Mijn vraag is nu vooral of die uitspraak (HR 7 mei 1982, NJ 1983/478) ook geldt als de bomen niet op het huis liggen maar in de tuin en op het hek (hek hoort bij opstal).
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 23 jan 2007 10:56 Onderwerp: Re: Bos hout voor de deur |
|
|
Sumsar schreef: | Allereerst enorm bedankt voor jullie bijdragen! In het rapport van Brunel staat het volgende:
Mijn vraag is nu vooral of die uitspraak (HR 7 mei 1982, NJ 1983/478) ook geldt als de bomen niet op het huis liggen maar in de tuin en op het hek (hek hoort bij opstal).
Alvast bedankt! |
Uiteraard geldt dat ook wanneer de bomen in de tuin of op 't hek liggen. |
|
|
|
 |
Sumsar
|
Geplaatst: di 23 jan 2007 14:53 Onderwerp: Update |
|
|
Ik heb gezocht naar die uitspraak en het volgende gevonden:
Een ander probleem met betrekking tot de rechtsinbreuk deed zich voor in het Trechsel/Laméris-arrest. Het ging hierin om een door een zware storm omgewaaide boom die daardoor in een naburige tuin was terechtgekomen. Het feitelijke uitgangspunt daarbij was, dat de eigenaar van de boom geen verwijt viel te maken met betrekking tot het onderhoud van de boom en dat het in de procedure uitsluitend ging om vergoeding van de schade die bestond uit de kosten van het verwijderen van de boom. De Hoge Raad besliste: ‘De zorgvuldigheid die Trechsel in het maatschappelijk verkeer jegens de goederen van Laméris in acht behoorde te nemen, bracht (...) mee dat hij terstond, nadat hij van de situatie op de hoogte was, maatregelen behoorde te nemen om aan deze situatie die een inbreuk op de eigendom van Laméris insloot, een einde te maken door de hem toebehorende boom te verwijderen. (...). Indien daarvan wordt uitgegaan, doet niet ter zake dat deze situatie was ontstaan door de storm, waardoor de boom was omgewaaid.’[223]
In deze procedure ging het om een op onrechtmatige daad gebaseerde vordering tot schadevergoeding. De onrechtmatigheid lag hier niet in een rechtsinbreuk, omdat er geen sprake was van een inbreukmakende gedraging van Trechsel; slechts de situatie vormde een inbreuk. Daarom kon slechts de zorgvuldigheidsnorm om de inbreukmakende situatie te beëindigen als onrechtmatigheidscategorie dienst doen. Voor een vordering tot het verkrijgen van een bevel of verbod is een onrechtmatige daad echter niet noodzakelijk. Het is dan voldoende als eiser stelt dat hij een exclusief recht heeft en dat gedaagde de inbreuk die daarop wordt gemaakt behoort op te heffen.[224] Het recht om verwijdering van de boom te vorderen, en dus niet vergoeding voor de kosten daarvan, vloeit rechtstreeks voort uit het eigendomsrecht van degene in wiens tuin de boom is terechtgekomen.[225]
Het lijkt erop dat de kosten voor het verwijderen in ieder geval niet voor mij zullen zijn. Ik hoop nu wel dat mijn buurvrouw die kosten niet zelf hoeft te betalen. Het is een dametje van tegen de 90.
Blijft over de schade die ik heb aan mijn eigen bomen, planten en struiken. Volgens mijn verzekering valt dit niet onder mijn opstalverzekering.
Klopt dat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 23 jan 2007 15:13 Onderwerp: Re: Update |
|
|
Sumsar schreef: | Blijft over de schade die ik heb aan mijn eigen bomen, planten en struiken. Volgens mijn verzekering valt dit niet onder mijn opstalverzekering.
Klopt dat? |
Dat lijkt me te kloppen, aangezien bomen, planten en struiken geen opstal zijn. Zeggen de voorwaarden van je opstalverzekering iets over schade aan dergelijke begroeiing?
Zoals gezegd is het anders wanneer het vallen van de bomen als onrechtmatige daad aan je buurvrouw is toe te rekenen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Adrie
Leeftijd: 80 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jan 2007 23:41 Onderwerp: |
|
|
Een zijdelings vraagje ...
Sumsar schreef: | Verder zegt het rapport dat een boom een onroerende zaak is: ("Hoofdregel is dus: een boom is een onroerende zaak, en wie de grond in eigendom heeft waar de boom in groeit, is ook eigenaar van de boom.") |
betekent dit dat een boom die in de tuin van een huurhuis staat (altijd?) eigendom is van de verhuurder/eigenaar?
Dat zou kunnen inhouden dat de eigenaar ook verantwoordelijk is voor het onderhoud ... en niet de huurder. _________________ Om te weten wat iemand werkelijk wil, moet je niet luisteren wat hij/zij zegt - maar kijken wat hij/zij doet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 24 jan 2007 1:16 Onderwerp: |
|
|
Adrie schreef: | betekent dit dat een boom die in de tuin van een huurhuis staat (altijd?) eigendom is van de verhuurder/eigenaar? |
Ja. Dus ook wanneer de huurder de boom heeft geplant.
Quote: | Dat zou kunnen inhouden dat de eigenaar ook verantwoordelijk is voor het onderhoud ... en niet de huurder. |
In de onderlinge verhouding huurder-verhuurder kan dit, denk ik, wel weer op de huurder afgeschoven worden, althans voor klein onderhoud. Net als bij kleine reparaties.
Maar derden zullen m.i. inderdaad de verhuurder moeten aanspreken wanneer door gebrekkig onderhoud de boom omvalt en schade aan die derde veroorzaakt. Of de verhuurder dan op zijn beurt weer verhaal zou kunnen halen op de huurder (via een geschikte bepaling in de huurovk) durf ik niet te zeggen, dat zou wel eens te ver kunnen gaan.
Wanneer door overmacht een boom in de tuin van de buren valt, kunnen de buren zoals gezegd niemand aansprakelijk stellen voor de schade aan de tuin, maar is de verhuurder (=eigenaar) wel verplicht op zijn kosten de boom te verwijderen (want het is zijn boom). De verhuurder kan dit niet op de huurder verhalen.
Onder het voorbehoud dat ik alles zelf goed heb begrepen . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sumsar
|
Geplaatst: vr 26 jan 2007 11:46 Onderwerp: Re: Update |
|
|
bona fides schreef: | Sumsar schreef: | Blijft over de schade die ik heb aan mijn eigen bomen, planten en struiken. Volgens mijn verzekering valt dit niet onder mijn opstalverzekering.
Klopt dat? |
Dat lijkt me te kloppen, aangezien bomen, planten en struiken geen opstal zijn. Zeggen de voorwaarden van je opstalverzekering iets over schade aan dergelijke begroeiing?
Zoals gezegd is het anders wanneer het vallen van de bomen als onrechtmatige daad aan je buurvrouw is toe te rekenen. |
Als ik mijn buuf voor de schade aansprakelijk stel, moet ik dan aantonen dat ze wist dat die bomen konden omvallen of moet zij dan aantonen dat ze het niet wist? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 26 jan 2007 22:25 Onderwerp: Re: Update |
|
|
Sumsar schreef: | Als ik mijn buuf voor de schade aansprakelijk stel, moet ik dan aantonen dat ze wist dat die bomen konden omvallen of moet zij dan aantonen dat ze het niet wist? |
Dan moet je aantonen dat ze, volgens wat in het maatschappelijk verkeer betamelijk is, iets had moeten doen om te voorkomen dat die bomen vielen. Dat is niet hetzelfde als weten dat ze bij een storm zouden vallen, maar wat het wel inhoudt weet ik niet . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|